Gå til innhold
Arkivverket

[#15363] Asbjørg Lund født 29.07.1913 på Helgelands kysten eller Herøy


Gjest Mette Sundsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Sundsbakk

Jeg vet at min bestemor reiste i ung alder til Trondheim, og så til Bergen, hvor hun stiftet familie. Men vi vet lite om slekten ellers. Hun giftet seg med Henry Johannes Johannesen født 23.05.1911. Han var fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Jeg vet at mormor sin mor het Petrine Lyngbø eller Langø. Men jeg vet ikke hva mormor sin far het. Petrine er gravlagt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Forslaget mitt er at du finner ut hva faren heter i giftemålet hennes, da blir det lettere. Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Mette: Er du fremdeles interessert i anene i Herøy? Jeg kan slå opp i kirkeboka på biblioteket her på Torsdag hvis det er av interesse, og da får vi håpe at ingen har lånt mikrofilmen. Jeg kan jo gjøre det senere også. Da spørsmålet ble stilt hadde jeg for mange 'baller i luften' i slektsforskning til å kunne hjelpe, men nå kan jeg altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Anne Lise: Det hadde vært kjempe fint om du hadde hatt anledning til det. Jeg har prøvd og finne kirkebøkene her på digitalarkivet, men den gang ei. Oldemor het Petrine Langø, og jeg fant ut når hun ble gravlagt her i Bergen. Det var i 1957. Men noe mer enn det har jeg ikke funnet. Hun hadde to døtre, men vet ikke om de var fler. Takk for at du vil hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Anne Lise: Jeg fant nettopp ut at Petrine døde 31 desember 1959/60. Det er det som står på graven. Håper du kan finne ut noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå funnet Asbjørg Lund som døpt, og hun ble døpt 02.11.1913 i Herøy. Foreldre var Nils Pedersen og Petrine Pedersdatter. Nils Pedersen er oppgitt å være født i 1872, og på oppholdssted er skrevet Mosjøen p.t.Ofoten. Mor var Petrine Pedersdatter født 1880, og bodde i Langø. Hun var tjenestepike. Hun er ikke å finne i Herøy i 1900, og heller ikke å finne som døpt i Herøy 1878-1883.Når det gjelder Nils Pedersen så har jeg funnet 3 aktuelle kandidater født i Vefsn(Mosjøen tilhørte Vefsn).Nils Mathias PedersenFødt: 23.07.1874Døpt: 06.09.1874 Foreldre: Peter Andersen Søfting og Magdalena Pedersdatter.På folketellingen 1900 for Vefsn finner jeg Nils Pedersen oppført under sine foreldre i Kløftberget. Tar det fra begynnelsen:Petter Andersen født 1834 i Vefsn, og han arbeidet med litt forskjellig, blant annet fiskeri. Gift med Magdalena Persdatter født 1834 i Vefsn. De var husmannsfolk.Deres sønn Nils Pedersen arbeidet ved Ofoten jernbaneanlegg(dette skulle jo passe med opplysningene i 1913).Jeg finner dem også i folketellingen 1875, og denne så jeg i bokform på bilbioteket for Vefsn:Peter Mathias Andersen var logerende med jord i Søfting i Vefsn, og her er fødselsår blitt 1835 i Vefsn. Han var gift med Magdalena Pedersdatter født 1834 i Vefsn. Barn:-Andreas Edvard født 1863-Ludvig Kristian født 1866-Nils Mathias født 1874.Her er også 2 andre som kan passe:Nils Andreas Lund(med tanke på Asbjørg Lund).Født: 19.04.1873Døpt: 02.06.1873.Foreldre: Husmann Peter Nilsen Hagforsmo, og Anne Thorsdatter. De er ikke å finne ved FT-1875 for Vefsn.Nils AndreasFødt: 13.02.1874Døpt: 06.04.1874. Foreldre Peder Jacobsen?, og Nille (Lisabeth??) Jacobsdatter.Disse finner jeg ved FT-1875:Peder Jacobsen var husmann i Myren i Vefsn, og født i 1830. Han var gift med Nille Jacobsdatter som var født i 1830 i Vefsn. Barn:-Johan Peter født 1855-Andreas Lund født 1863(her har vi jo også Lund som kunne passe med Asbjørg født 1913.-Emelie født 1866-Anthon født 1871-Nils født 1874Så er spørsmålet: Hvem av disse er den riktige Nils Pedersen. Jeg tror det er mest sannsynlig at den første her er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har nå sett på lenken til Liv Fiveland, og oppholdsstedet til moren Petrine stemmer med da Asbjørg ble døpt i 1913(Langø). Hennes far heter jo Edvard Pedersen ser jeg i lenken, og hun kan ha tatt farens etternavn etter 1900. Fødselsåret kan ha blitt skrevet feil i kirkeboka, eller jeg kan ha lest fødselsåret feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.