Gå til innhold
Arkivverket

[#15372] Mikkel Andersen, Maren Hansdatter Ørebek Pernille Mikkelsdatter Skjeberg


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har mine aner til Gården Hevingen i Skjeberg. men jeg sliter litt med å komme videre. jeg vet at Pernille Mikkelsdatter blir født i 1804 ( 5. august) av Mikkel Andersen og Maren Hansdatter Ørebek. Fadderene kommer fra Branstorp og Talleberg. En søster, Anne Maria døpes i 1807 og fadderene kommer fra Gangestad, aaserød og brandstorp.Men det var lettere sagt enn gjort å finne ut når de er gift, hvor de kommer fra ( hvem er foreldrene til Mikkel og Maren? ) Noen som kan vise veien videre?Jeg kan ikke finne dem sammen i 1801. Men jeg har ikke lett kraftig heller. Finner en mulig Mikkel som er landsoldat, men er egentlig litt 'lost'. Kanskje giftermålet kan gi svar? De burde jo være gift i Skjeberg, da jeg mener Ørebek er i Skjeberg, men kanskje jeg tar feil?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Ørebek ligger ikke i Skjeberg. Det er mest sannsynlig Ørebek i Onsøy det her er snakk om, men navnet finnes også i Vestby i Akershus. Jeg har ikke funnet noen gode kandidater i 1801, men synes landsoldaten Mikkel Andersen ser sannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ytterligere opplysninger:Mikkel og Marte (ikke Maren.. ) gifter seg i Skjeberg 17. desember 1803. Forlovere er bl.a. fra Brandstorp.jeg mener at jeg i senere folketellinger har opplevd Ørebek i Skjeberg.. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Her tok jeg nok feil. Det er rett at det her er snakk om Ørebekk i Skjeberg. Ørebekk var plasser under Torsø herregård. De lå på østsida av Tosekilen. Derfor hørte de til Skjeberg prestegjeld, ikke til Borge som sjølve herregården. I følge Rygh er Ørbeck alt nevnt i 1603. Sammen med Huset fikk de to Ørebekk-plassene gårdsnr. 154 i Skjeberg.Det er sannsynlig at Marthe Hansdtr. er datter til Hans Olsen på Brandstorp i Skjeberg. Hun var 19 år i 1801. Faren var enkemann og svigersønn til Thord Leegsen som er ført som gardbruker. Michel Andersen tjente på Talberg som ikke ligger mer enn 2 km fra Brandstorp.Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

javel.. det kan nok stemme det! ;)Da har jeg en kryss av ættelinjer her jeg da.. ;) Søsteren Anne Margrethe er da nemlig en ane i en helt separat ættelinje... Hvis det nå er henne da.. Men det kan nok vise seg slik .. Jeg trodde bare at jeg kjente til alle søsken av Anne Margrethe. ( Anne MArgrethe er gift i 1801 på følgende link: Lenke ) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Nå har jeg funnet ut av en annen kilde at Mikkel og Marthe skulle være født ca 1781. Dermed så er Dette den beste matchen på Mikkel: LenkeMen selvfølgelig måtte han være LANDSOLDAT, og ikke hos sine foreldre... Så da er spørsmålet, kommer han fra Skjeberg, eller kommer han fra andre steder.Marthe dør i 1810.Han skal ha giftet seg med Ellen Olsdatter F: 1789 D: 1822 og Kristine Nicolaisdatter, Hevingen F: 1801, og slik ha kommet til gården Hevingen.Noen som kan hjelpe meg videre?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg vil prøve meg litt igjen med denne, og om hvem som er foreldrene til mikkel. Kilden til opplysningene om Mikkel har jeg fra Grønnerød, men han går desverre ikke noe særlig mer i dybden om hvem som er foreldrene til Mikkel. Det står dessuten ingenting om når han skulle ha giftet seg med de to neste konene sine.. Noen som vil prøve seg med en teori om hvor han kan ha kommet fra? Eller kjenner til gården Hevingens historie?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå funnet ut ( relativt tilfeldig) at Ørebekk og Huset ble 'flyttet' fra Borge til Skjeberg 15.1.1842Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

På Lilleng Østre, nabogården til den mikkel er på i 1801, så finnes følgende familie:Lenke På familysearch har jeg funnet ut følgende:Anders Andersen F: 1738 Lilleng, Skjeberg D: 18.04.1805, Skjeberg Maren Larsen F: 17.02.1741, Glemmen Østfold D: 13.02.1831 Lilleng, SkjebergMed barna:Anna Wivicha Maria Andersen Dåp: 06.10.1765Kirsti Andersen Dåp: 10.04.1768Ole 22.04.1770Inger 12.04.1772Maria 05.06.1774Hans 08.06.1777 D: 27.12.1808Henrich 12.1779Christian 28.10.1781Ingebor 13.02.1785. Kan Mikkel tilhøre denne familien? Noen som kjenner til denne familien?TorunN C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg tror ikke Mikkel hører til familien over... Men noen som har peiling på Skjeberg, soldater .. ??Og så lurer jeg fortsatt på hva 'R' i lenken ovenfor ( se innlegg 9 ) betyr.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Jeg tror R i merknadsfeltet kan være i forbindelse med at det er falt ut fra ordet Land Soldater. Over i folketellingen står det Land Soldater, men under på den du har står det Land Soldate (uten R)Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå funnet ut følgende: Etersom Mikkel gifter seg hele 3 ganger, så fant jeg ved det siste ( det jeg tror er det siste iallefall... ) følgende:Skjeberg Kirkebok 1823 Pag 208 ( nederst på siden) no 27 Enkemand og Gaardmand( evt. husmand) Mikkel Andersen Branstorp 42 Aar pig husmandsdatter ?? N?? Carlsø`` 22 Aar Far til Mikkel: Anders Olsen ( og her sliter jeg liit.. Men jeg mener det står Komperød) og husmand Nils Torgersen Hevingen16. dec Sk. KirkeSåå.. Mikkels far heter altså Anders Olsen, og Mikkel er født i ca 1781.Noen som kan hjelpe meg videre?Ved en dåp i 1810, ( Hans Mikkelsen ) så er en av fadderene en christine Andersen. Noe som jeg antar kan være en søster av Mikkel..Er det noen som kanskje kjenner til disse personene?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Det er mulig at det er denne Anders som menes:LenkeEttersom det er fullt mulig at det står Kampenæs.Men... Anders står oppført med alder 35, det må bety at han evt. fikk Mikkel da han var bare 15 år.. Selvsagt ikke umulig.. Men likevel. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.