Gå til innhold
Arkivverket

[#15375] Noen som kan finne en innflytting til Fredrikstad?


Gjest Solfrid Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Henriksen

Jeg har et kjempeproblem med å finne ut hvor i Sverige min oldemor Augusta Olsson kom i fra.Har jobbet med dette i mange år, men gir ikke opp.Det er skrevet noen steder at hun er i fra Karlstad, men det er håpløst å finne henne. Har fødselsårene 1873, 1875 og 1880. Hun bosatte seg på Nøtterøy fra rundt 1900. MEN: Når min farmor ble født i Seffle (Vermland) 1896, døpt 1897 i Kila, står det at hun og barnets far (Paul) Amandus Pettersen bodde i Myragaten 24, Fredrikstad.De var ikke gifte, men levde som om de var det. Så nå håper jeg på å finne Augusta i en innflytting til Fredrikstad før 1897, sansynligvis etter 1892( da Amandus fikk sitt siste barn med sin kone Emma i Strømstad i 1893.) Amandus og Augusta fikk sønnen Sigvart Amandus Nathanael i 1895 og Dagmar Wilhelmine (Eva Dagmar)i 1897. Disse skal i følge folketellingen 1900, Nøtterøy være født i Fredrikstad. Men finner dem ikke der. Sigvart ble konfirmert i 1907, Nøtterøy, det står i kirkeboka at han var født i Fredrikstad. Men dette er håpløst, finner ingen av dem født i Fredrikstad!! Dette er ei vanskelig nøtt, som jeg etter flere år ikke klarer å knekke. noen som kan hjelpe meg?Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solfrid T.Henriksen

Datteren Eva Dagmar Pettersen (het Dagmar Wilhelmine i Folketellingen Nøtterøy, 1900) ble i følge Oslo skifterett født mars 1899. I følge senere folketellinger for Oslo (Oslo Byarkiv) så var hun født i Sverige. Familien må da altså ha vært i Sverige i hvertfall ved fødselen. Desember 1899 er de på Nøtterøy, da datteren Ebba ble født.Datteren Mimmi ble født i Sverige desember 1896, og døpt i Sverige mai 1897. Men de hadde da oppgitt bostedsadresse i Fredrikstad. Så de har tydligvis reist mye, de hadde egen fraktebåt.Er takknemmelig hvis det noen som har noen tips til hvor jeg kan lete videre!Nå står jeg så fast at alt kan ha betydnig, alle muligheter må prøves.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

griper fatt i konfirmasjonen i 1907. Hvis vedkommende var konfirmert i 1907, burde jo han være født 14-16 år tidligere i Fredrikstad. Men det er flere kirkebøker i Fredrikstad på denne tiden. Glemminge, Østre og Vestre Fredrikstad kan være muligheter.. Har du sett i alle disse?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ser også av folketellingen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00722&variabel=0&postnr=1543&fulle=true&spraak=n>Lenkeat Amandus er født på Hvalerøene.Ettersom barnet ikke var født i ekteskap ( se forøvrig ivrig diskusjon om dette temaet under eget innlegg...) så er det vel kanskje naturlig at hun drar hjem for å døpe barnet der.Kanskje også Sigvart egentlig ble døpt i Seffle?Når giftet Augusta og Paul Amandus seg?og forresten, så kan du jo prøve å legge et innlegg på Anbytarforum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

I Folketellingen står det jo at Augusta kommer fra Karlstad. Dette er også i Värmland. Har du forresten sett orginalene til Folketellingen? Jeg lurer ettersom det er noe divergens mellom de navnene du har, og de navnene som står i Folktellingen. Det kan være avskriftsfeil i oppgitt fødselsdato.Det er kanskje lite trolig, men jeg hadde nok sjekket det opp.Dessuten de andre fødselsdatoene ( bortsett fra 1875) hvor har du de fra?Det at hun får barn som 16-åring er jo ikke unormalt, men likevel? (1880) Dessuten Når du oppgir at Eva Dagmar er 'født' i Sverige, har du dermed en fødeselsattest?Håper at jeg har hjulpet deg et mikrosteg videre.... Men kom med alle opplysninger du har, og hvor du har de fra, da kan sikkert flere hjelpe deg her! Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk for innspill. Jeg har fått andre til å se i kirkebøkene for meg.Dette er en lang historie om Augusta, men i korte trekk har jeg funnet ut dette: Paul Amandus giftet seg i Sverige med ei Emma Augusta. De flytter tilbake til hans hjemsted Tisler, Hvaler. Får de første av 10 barn der, så flytter de til Strømstad, der resten av barna blir født.Siste barn ble født i 1893.Så i mai 1895 komme første barnet Paul Amandus får med Augusta.Samme måned står det i Strømstad kirkebok at hans kone Emma fikk et 'betyg' for å søke skilsmisse. Det står ingenting etter hva jeg har funnet ut, at hun fikk det, eller om hun i det hele tatt sendte denne skilsmissen (hvis jeg ikke har missforstått).Neste barn er min farmor, så kommer barna fortløpende, de 6 siste av 9 barn med Augusta er født på Nøtterøy i Vestfold. I 1902 dør konen Emma i Strømstad. Paul Amandus står oppført som hennes ektemann i kirkeboken. I 1903 emigrerer det yngste barnet i Sverige (10 år gammel) til USA. Har siden funnet ut at 3 av søskene hennes hadde dratt i forveien. Har kontakt med denne 10 åringens barnebarn. Det er blitt fortalt dem i USA at Emma og Paul Amandus omkom i en tragisk togulykke i Sverige, og at de 'satt godt i det'.Når Paul Amandus døde i 1915, oppgir Augusta for lensmannen ved skiftet at hun ikke var gift, men at de hadde levet som gifte. Derfor arvet ikke Augusta eller noen av hennes barn noe etter Paul Amandus. Augusta måtte kjøpe huset tilbake på auksjon! Da var minste barnet 2 1/2 år.Eneste arving som ble oppgitt, var et av de svenske barna (av 10) som var på ukjent adresse i Amerika. Jeg sitter ikke med opplysningene om Augustas barns dåp forann meg nå, men kommer med dem i morgen. Alle barna er ikke døpt, derfor sliter jeg med å dokumentere at de faktisk har eksistert! Kommer tilbake til dette. solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Du sier at alle barna ikke var døpt. Det er jo noe merkelig.. Men for å oppsummere litt om hva du ønsker: Du ønsker at noen skal sjekke Fredrikstad sine kirkebøker for å se når Paul og August flyttet dit. Dette skal ha skjedd mellom 1893-1895. Jeg ville ha sjekket Hvaler, Glemminge ( Kråkerøy) Fredrikstad Østre (egne kirkebøker fra 1880)og Fredrikstad Vestre( egne kirkebøker fra 1871). Se forøvrig Lenkefor inndelingen.Er litt usikker på hvilke kirkebøker som inkluderer denne gateadressen du oppgir, men de kan jo ha flyttet litt rundt også.Kanskje noen sitter med disse kirkebøkene?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Solfrid - Jeg synes dette i sannhet minner om min egen søken etter aner ! Alle tegnene du nevner synes jeg peker i retning av at Augusta er av reisende (romani)folk ! Har du søkt i Värmlandske husförhör under 'omstreifere' eller 'qvarsåtande obefinntligt' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Solfrid.Jeg sitter med Bygdebok for Hvaler, Gårder og slekter bind II, og slo opp under Tisler. Der står det:Halvparten av Tisler av sk.1/2 lpd. tg., eller 16sk., ny 19 øre, ble overtatt uten skjøtre av Peder Nielsens eldste sønn Henrich Pedersen f. 1788. Han kullseilte 19.10.1829 med sin båt straks utenfor Tisler, på reise fra Strømstad. Båten ble totalt splintret, stykkene ble funnet og besett av lagrettten. Han selv ble funnet 23.11 og begr. 26. Han hadde da han reiste bort siste gang, hatt på seg alle de gangklær han eide. Seil, fokk og klyver til en gammel båt ' av søen meget sønderslitt ' ble ved skiftet taksert til 5 spd., 1 ku til 8 spd. og 2 små sauer til 4 mk., løsøret til 26-3-' Halve Tisler med halve husebygningene, som var slette eller meget forfalne, ble taksert til 70 spd. Hele inntekten ble 96-3-', mens gjeld og utgifter var 111-2-1, foruten skiftekostnad 8-3-12. Enken påtok seg å svare gjelden mot å få hele boet. Hun fikk 10.7.1830 skjøte på bruket for 70 spd. - Gift 29.12.1817 med Olliana f. 1799, d. 17.10.1834. Dtr. av Jacob Jørgensen (Brandt) Makø. G.2) 10.12.1830 m. los Anders Jacob Hanssen Gravningen f. 1797, druknet 15.10.1841 da han falt overbord fra en losbåt ved Tisler. Etter Ollianas død flyttet han til Torbal, senere Gravningen, og ble g.2) 1813 m. Anne Cathrine Andersdatter. Botne. Ved skifte 1834 etter Olliana Jacobsdtr. ble løsøret taksert. Det ble solgt ved auksjon for 63-4-9. Der var blandt annet en jernkakkelovn, en eker ble taks. til 2-2-12, der var 2 kyr og 5 sauer. Eiendommen ble taks. til 100 spd. og leie av hummergrunnen til 6-4-'. Boets inntekt var 170-3-9, netto 89-3-8. De hadde den tid en tjenestepike Boel Rasmusdtr. - Barn: 1. PETTER JACOB f. 1.2.1818 kf.34 - 2. Andreas f. 15.4.1820 kf.36PETTER JACOB HENRICHSEN f.1.2.1818 - d. 4.2.1872. Ved skiftet etter moren fikk han 1.7.1835 overdradd bruket for 100 spd. Han drev hummerfiske ved siden av gårdsbruket.- Gift 13.12.1839 med Anne Marie f.1807, d. 28.9.1886. Dtr. av Peder Olsen.- Barn: 1.) Peter Haldor f. 2.5.1840, kf. 542.) Olava Sophie f. 14.4.1842, kf. 56, g. 1866 m. Johan Christiansen f. 1839.3.) Malla hjemmedøpt, d.14.12.1844, 6 uker gml.4.) Juliane Marie f. 3.5.1846, kf. 60, utfl. (att. 5.3.1869) til Resø.5.) POUL AMANDUS f. 19.4.1849, kf.64. Flyttet (att. 1.4.1873) til Resø, men kom tilbake med kone og sønn og bodde i 1875 som losjerende hos sin mor og drev fiske. I 1882 (1886/9) var han fiskehandler og flyttet med kone og 5 barn til Strømstad. G. 9.8.1873 i Tjärnö m. EMMA AUGUSTA CHRISTIANSDTR. f. 19.5.1851 i Lur.Barn: a. Albert Herbert f. 27.10.1873 og dpt. i Tjärnö.b. Peder Jalmar f. 20.9. 1875 på Tisler.c. Amandus Edvin f. 3.1.1878d. Inga Marie f. 16.4.1880e. Georg Valdemar f. 10.4.1882De fire siste døpt i Hvaler.f. Jørgine f. 26.9.1853, d. 6.5.1863Håper at dette kan være til hjelp for deg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk til dere alle. Jeg tenkte tanken på at Augusta var av reisende slekt for mange år siden. Men finner ikke noe som beviser eller motbeviser dette. Ennå... Her er Paul Amandus (kalte seg bare Amandus) og konen Emma Augusta sine barn: 1873 Albert Heribert (Albert Ringwall i USA), 1875 Peder Jalmar (Peder Rinwall i Usa), 1878 Amandus Edvin, 1880 Inga Marie (Gift Damrath, bosatt i Usa), 1882 Georg Valdemar, 1884 Gottfrid Henry, 1886 Fritz Torvald (utflyttet med kungliga lifgardet til hest 1904, ubefindliga (?) boken) 1888 Rudolf Gerhard (død tidlig) 1890 Rudolf Valerius, 1893 Gertrud Sofia.Og her er barna Amandus fikk med Augusta Olsson: 1895 Sigvart Amandus Nathanael, Fredrikstad Døpt? er konfirmert 1909, 1896 Mimmi Linnea Viktoria døpt 1897 , 1899 Eva Dagmar (Dagmar Wilhelmine), 1899 Ebba Konstanse døpt 1909 ikke stadfestet hjemmedåp, konfirmert , 1901 Nelly døpt 1917, konfirmert 1917, 1903 Astrid Eugenia døpt 1917, konfirmert 1917, 1905 Elvira Sofie døpt 1917, konfirmert 1917,død 1987 Skedsmokorset , 1908 Håkon Waldemar Valerius, 1913 Nancy Marie døpt 1913.Dagmar og Håkon kan jeg ikke finne døpt og konfirmert. Håkon selte under krigen, giftet seg i England og døde der i 1990. Norske myndigheter har ingen opplysninger om han, kan ikke bekrefte at han har levet.Når barna blir døpt på Nøtterøy så står det pike husbestyrerinde Augusta Olsen f. 1880 på alle sammen. Men ved Sigvart sin konfirmasjon (klokkeboken) står det at hans fødested er Fredrikstad, foreldre: fiskehandler Amandus Pettersen og H. Augusta Olsen. Dette har jeg tolket tidligere som at Sigvart hadde med seg dåpsattest hvor det sto at han var født innenfor ekteskap. Da farmor Mimmi ble døpt i Kila må foreldrene ha løyet, der står det: Fader Amandus Petterssen, fiskehandler, Fredrikstad. Myragaten 24, Norge født 18/4 1859, Moder: Hans hustru Augusta Olsson f. 2/4 1875 Vigda:? Amandus var født 1849.Men Augusta bodde i Oslo fra 1933 til sin død 1947.Jeg har kopi av de tre kortene som folkeregisteret i Oslo sitter på. På kort I står det:OLSEN (strøket under), Augusta (Pedersen) (Olafsen) 1873 2/4 u.g. hushjelp Sverige. Kort II: OLSSON (strøket over, tilføyd OLSEN), Augusta (understrøket) Olafsen, 1873 2/4 u.g. Karlstad Sverige. På kort III: OLSEN (understrøket), Augusta Olafsen (Pedersen) f. 1873 2/4 u.g. død 27/10 47 (2921/47) Karlstad Sverige.Jeg tror nå at hvis Sigvart og Dagmar ikke er født i Fredrikstad men i Sverige, så er det ikke sikkert vi kan finne dem. Sjansen for at de er døpt er vel ikke stor.Men det kan jo tyde på at Sigvart hadde en dåpsattest fra Fredrikstad da han skulle konfirmeres? Nei dette er ei nøtt som jeg har slitt med i mange år. Det er blitt fortalt at farmor Mimmi var fra Sverige og bodde i andre etasje i et hus hvor hun kunne se bort på huset til Selma Lagerløf. Dette kan ikke stemme. Da jeg ikke kan skjønne annet en at hun ble født og døpt i Sverige, men vokste opp i Norge. Men selfølgelig, det kan jo være moren Augusta som kunne ha bodd der. Men Mårbacka ligger langt fra Karlstad, selv om det også er Vermland.Som dere sikkert så så gikk noen av navnene igjen på søkene i de to søskenflokkene. og tre av barna var vel å regne som voksne når de både døpte og konfirmerte seg i 1917. jeg har tenkt tanken om dette var forde faren var død i 1915, eller sansynligvis fordi det var umulig å få seg jobb uten konfirmasjonsattest? Hvordan Dagmar har klart seg uten, og Håkon? han fikk jobb på båt, så da var det vel kanskje litt lettere?Dette blir vel kanskje litt for mye opplysninger, og veldig rotete. Håper det er forståelig. Har hatt etterlysninger på Anbytarforum i mange år, men kommer ikke videre. Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Øudvigsen

Hei! Jeg håper du ikke gir opp! Som du sier, for å konfirmeres må han jo være døpt! Konfirmasjonen er jo en 'konfirmeringen' av dåpsløftene ( er usikker på nøyaktig betegnelse av dette, men jeg tror det innebærer dette iallefall!)Jeg tror kanskje hvis du får noen til å undersøke de fire kirkebøkene for deg ( har desverre ikke mulighet selv akkurat nå) så er det nok ikke umulig at du finner han! Det som er viktig å huske på er: Sjekk minst et år før, og et år etter du tror året skal være, og sjekk dissentere. Sjekk også innmeldte!Dessuten kan jo Sigvardt være hjemmedøpt...Hvis Amandus var fiskehandler i Fredrikstad, kan det jo kanskje lønne seg å sjekke dette nærmere også? Ettersom i (9) sies at flere av barna ble født på Hvaler.. så kanskje de blir døpt der likevel?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Jeg har lest innleggene dine Solfrid, og jeg må si at jeg er imponert over Amandus. 19 barn! Det er litt rart med disse barna til Augusta, du skriver at Mimmi ble døpt i Kila forsamling. Kila ligger i Sunne kommune, nå vel ikke nestgårds til Mårbacka presis, men ikke så langt derfra. Har du vært i kontakt med Kila forsamling? Tel. 004653364012. Det er jo mulig at hennes foreldre bodde der, og at hun reiste dit for å føde og døpe barna. Da Augusta bodde i Oslo kanskje hun noen gang behøvde hjelp fra det offentlige. På Byarkivet har de jo alle hjemstavsforhørene, men dette har du kanskje allerede vært å kikket på? Følger spent med på videre utvikling i dette temaet, er hun(eller begge) av reisende, er det ekstra intressant for meg.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har kontaktet byarkivet, nen de sa det var for mange Augusta Olsen i Oslo til at de kunne finne den rette.Men jeg lurer på hvorfor det står Olafsen og Pedersen på kartotekkortene til Oslo folkeregister, ved siden av Olsen. Det står jo tydelig at hun var ugift, så jeg kan ikke skjønne annet enn at hun aldri ble gift.Amandus var fra øya Tisler, Hvaler. Han var først fisker (hummerfiske), så fiskehandler. Etterhvert, når han bodde på Nøtterøy var han fraktemann med egen båt. Men egen båt regner jeg med han har hatt hele tiden. Det at de har reist sjøveien kan jo ha gjort at de lettere har unngått myndighetene.Jeg har ikke tenkt å gi opp! Da jeg startet for mange år siden, trodde min far at hans besteforeldre het August og Augusta, det eneste han viste var at de bodde på nøtterøy, og at augusta senere bodde i Oslo, han så henne bare en gang i Tønsberg etter krigen.Og han viste ikke om alle tantene og hans onkel Håkon.Så jeg har jo kommet et stykke på vei. Men jeg har en fornemmelse om at mye har blitt tiet om i denne familien. Det gjør det jo ganske vanskelig, men desto mere spennende.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har papirer på skiftet etter Eva Dagmar, gift Evensen. 'ad dødsfall nr. 389/1962...' Død 25/2 1962. Det står ingen steder i disse papirene hvor hun er født. Av hennes søsken er bare disse nevnt: Nelly, Astrid, Nancy og Elvira.Eva Dagmar fikk ingen barn, men hun tok seg av en niese. Er det noen som vet hvor (arkiv)jeg kan lete etter hennes fødested? Sigvart døde på Nøtterøy i 1960. Det samme spørsmålet gjelder han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.