Gå til innhold
Arkivverket

[#15379] Emigrasjon til USA


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Min tippoldefar emigrerte fra Kristiansund 17 mai 1882. Jeg finner ham ikke igjen i USA, er det noen som har litt bedre greie på hvor man leter, så ville jeg vært takknemlig for hjelp. Hans navn var Haldo® Pedersen Garberg, født 1852, gift, arbeider. Han reiste fra Aure på Nordmøre, bestemmelseses sted Minne., bilett Ja, Linje : Inmanl., Merknad : Reisetil. henl. Han ble født i Selbu i Trøndelag, men kom til Aure som gårdsgutt og ble gift og bosatt der. Opplysningene om emigrasjonen fant jeg her på Digitalarkivet, under emigranter over Kristiansund 1882-1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor er Haldo i 1865? Finner kun en, men han er pleiesønn og heter Ingebr. til etternavn.-----Haldo og kone Randi Hansdatter på gården Mæle i Aure 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71569.wc2&variabel=0&postnr=730&fulle=true&spraak=n>Lenke . Har han 2 barn eller kun en sønn?-----Her er Haldor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan jo være denne karen da-----Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957-----Garberg, HalderCounty: Otter Tail Reel: 1Code: 3 Volume: BPage: 418 Operator: CONRADate: 10 May 1993 Time: 12:25Document Type: Declaration Years: 1881 -1886Numbers: 1-574-----Garberg, HaldorCounty: Otter Tail Reel: 6Code: 21 Volume: LPage: 113 Operator: CONRADate: 13 July 1993 Time: 12:03Document Type: Final Papers Years:-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hanne!! Hvor sikker er du på Haldors fødselsår? Har du dato for hans fødsel? Og, ikke minst, har du svar på spørsmålene til Nina ang. hvor/når osv. her hjemme? Viktige ting. Hvem han var gift med osv.Jeg må vite dette før jeg kan være sikker på at den jeg har funnet er den rette! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Nina og Laila for hjelpen så langt. Det er riktig familie du har funnet i 1875, og emigrasjonen er den samme som jeg fant, og refererte til.Haldor kom til Aure før 1865, for han befinner seg på gården Kiplesund som gårdsdreng under folketellingen i 1865. Han er omtalt som Haldor Pedersen, men i bøkene for Selbu står foreldren oppgitt som Per Larsen Garberg, født 1817 og Marit Olsdatter Stubbhaugen, født 1819. De fikk 6 barn : Lars, Ola, Ola, Haldor, Ingeborg og Ingebrikt. Lars død ung, ca. 20 år gammel, Ingeborg døde 1 år gammel. Ola (nr. 1) reiste til Amerika i 1872 og Ingebrigt reiste til Aure 1871, og til USA ca. 10 år senere. Så det skal være 3 brødre over dammen. Om Haldor står det i bøkene at han dro til Ålesund, men stoppet vel på Aure hos broren først og ble værende der. Fikk jobb da på Kiplesund, på gården til Randis far. Randi ble 1. gang gift med Ola Pedersen Mæle, de fikk 2 barn Peder, født 1869 (som er nevnt i 1875 tellingen)og Ildri, født 1871. Så døde Ola og Randi giftet seg 2. gang med gårdsgutten Haldor P. Garberg, jeg har han oppført med fødselsdato 20.06.1851 (under emigrasjonen står det 1852.) Haldor og Randi ble gift 15.06.1875 i Aure. De fikk 3 barn : Ole, født 1875, Hans, født 1877, og Peder, født 1880.Ingen av dem reiste over, gården de eide på Aure ble solgt i 1884. Randi ble spedalsk og befant seg i 1900 på Reitgjerdet pleiestiftelse for spedalske i Trondheim. Hennes videre skjebne vet jeg ikke, har sjekket kirkebøkene for Reitgjerdet men finner henne ikke som død. De 3 barna til Randi og Haldor flyttet også til Trondheim og området deromkring. Håper dette kan hjelpe dere litt videre. Med hilsen og takk fra Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Det kan godt være han som du har funnet her, han står jo oppført med reisemål Minnesota. Men skatteåret står jo fra 1881, han kom jo først i 1882. Er det oen mulighet for å skaffe frem flere data på den personen du har funnet her. Er det noe som eventuelt kan bestilles ? Eventuelt få bekreftet om han resite hjem til Norge eller døde der borte. Der står årstall 1881-1886, betyr det muligens at han returnert det året, eller at han bare flyttet på seg. Med hilsen og takk fra Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det Nina har funnet (3) er statsborgerskaps-søknader. Årstallene forteller bare at protokollen/rullen/arkivmappen inneholder årene 1881-1886.Disse papirene kan du selv bestille:Several years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Research Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: spouse's name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains all of the 87 counties and over 500,000 records.The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Ely, Duluth, Hibbing, and Virginia.To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents, please contact: http://www.ironrangeresearchcenter.orgTo contact the Iron Range Research Center directly, you can write them at:Iron Range Research Center ATTN: Naturalization Highway 169 West, Box 392 Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-4938 Email: yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen. Jeg får prøve å kontakte dem via den linken jeg fikk fra deg og se om det er mulig å få bekreftelse om det er rett person, og eventuelt hvor han endte opp, om han kom tilbake eller ble værende der borte. Han er jo sannsynligvis død rundt 1920 + - , men jeg vet jo heller ikke hvor han ble bosatt. Får sende over en mail og se hva man ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.