Gå til innhold
Arkivverket

[#15380] Søker info om en søskenflokk i Kristiania og deres etterkommere.


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Kjenner du til noen i denne søskenflokken eller deres etterkommere ?Foreldrene het Carl Berndt Pedersen og Ulrikka Larsen.Jeg finner familien i tellingene for Kristiania i 1875 og 1900, men vet ikke noe videre enn dette om barna.Adolf Ludvik f.1863 (antakelig fostersønn)Lovice Constanse f.1867Gusta Victoria f.1869Amanda Marie Fredrikke f.1872Therese Franciska f.1875Tonander f.1881Kaspara f.1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Grete! Siden du bor i Oslo bør du ta deg en tur på Byarkivet i Maridalsveien 3. Der vil du få svar på alle dine spørsmål!Let i adressebøker og folketellinger! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her har du en start:Vielse 29.12.1866 i Trefoldighetskirken, Christiania mellom ”Ungk. Mek. Arb. Carl Bernd Person og Pige Ulrikka Larsd.”. Begge 22 år, han fra Trankil (som er i Värmland, det er så vidt jeg ikke noe Trankil i Sverige), hun Svanskog (også Värmland). Fedre ”Per Nielson” og ”Lars Nilson”. Forlovere Lars Nielsen, arbeider, bosatt Hammersborg Torv og Mathias Lunde, snekker, Krogen 6. (Trefoldighet Mini III 1 1858-1874 7/12 f.186 no.147)LOUISE CONSTANSE ble født 28. august 1867, Munkedamsveien 28 og døpt i Trefoldighetskirken 29. februar 1868. Foreldre: Arb. Carl Bernhard Pedersen – Hustr. Ulrika Larsen. Faddere: Faderen, Arb. Lars Nielsen, Moderen, Anne Petrine Larsen. (Trefoldighet Mini I 2 1863-1870 8/12 f.226 no.23)Gusta Victoria er døpt AUGUSTA VICTORIA, født 28.04.1869, døpt i Trefoldighetskirken 10.10.1869. Foreldre: Mek.arb. Carl Bernt Pedersen og Hustr. Ulrika Larsen.. Faddere: Arb. Lars Nielsen, Faderen, Mona Pedersen-Moderen.(Trefoldighet Mini I 2 1863-1870 11/12 f.307 226)THERECIA FRANZISKA MAGDANA, født 9. februar 1875, døpt i Johannes kirke 31. mai 1875. Familien bor nå i Strand Gade 21 og her blir de boende til tett oppunder folketellingen 31.12.1885 (huset var revet på dette tidspunkt). Her blir det også oppgitt at vielsesåret er 1867. Faren Carl Bernhard Pedersen er arbeider ved Akers mek. Verksted (født 1845) og Ulrikke f. Larsen er oppgitt født i 1843. Faddere: Olaus Mathisen, Peter Olsen, Marie Mathisen, Rikke Mathisen, Mina Pedersen. (Johannes Mini 1 1875-1881 1/6 f.11 no.9)Tonander het nok FREDRIK SANANDER ved dåpen, født 30. september 1881, døpt i Johannes kirke 13.11.1881. Her står det at foreldrene er født hhv. 1843 og 1842. Faddere: Severin Hansen, Gurine Olsen, Arbeider paa mek.Verksted Peder Olsen og arb. Ludvig Pedersen (Johannes Mini 1 1875-1881 4/6 f.184 no.85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det blitt lapsus under vielsen. Han fra Trankil - det som jeg ikke tror finnes er Tronkil(d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk begge to! Jeg kjenner nemlig forfedrene til disse og er på vei nedover i en slekt.Tenkte at jeg kunne ha flaks og at noen kjente til familien, men byarkivet er jo et bra alternativ hvis ikke 'lykken står meg bi'.Muntlig informasjon tilsier at noen dro til Amerika, men tror jeg i så fall er etter at faren døde i 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det hadde vært en stor hjelp om du hadde gitt all informasjon med en gang.Gjennom farens død i 1908 finner man i Oslo Skifterett Dødsfallsprotokoll Avd I B 4 3/9 f.84 no.409 at ved hans død 18. mars etterlater han foruten enken, 7 myndige barn, 4 i Kristiania, 1 på 'Kjeldsaas'(Aker), 1 'tilsøs' og 1 i Amerika. De bodde i Stubben 3. Han 'eide intet'. Dødsfallet anmeldt av enken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Du verden. Tusen takk.Jeg lar meg stadig imponere over hva slags opplysninger man kan få hjelp til på dette forumet og hva folk har tilgang til hjemmefra.Beklager at jeg ikke tok med all info i det første innlegget.mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.