Gå til innhold
Arkivverket

[#15381] Hvor reiste Hans Olsen?


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om Hans Olsen Valdeeie (født på husmannsplass under gården Valde i Vågå den 08.08.1858). Han skal etter sigende ha emigrert til Amerika den 03.10.1882, men hvor ble han av? Han hadde satt barn på ei jente i Stryn - Ingeborg Isaksdatter (født 1860). Hun skal ha reist etter Hans for å lete etter ham, men hva ble hennes skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du funnet noen av dem som emigrerte og i såfall hvor? Har du sjekket ut 1900 tellinga? Det kunne jo være beleilig for ham å 'emigrere' uten å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det kan jo være denne karen som under påskudd av å emigrere reiste til Trondhjem hvor han stiftet familie, og så reiste nedover til Kristiania. Han hadde en staselig jobb i departementet. Lenke Jeg kan ikke se at han emigrerte fra Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I juni 1888 Lenke reiser Ingeborg Isaksdatter og den lille sønnen Hans Hansen Flo fra Stryn over Bergen. Sønnen er født i 1883.-----Kanskje hun dro i god tro for å lete, mens Hans i realiteten ikke dro lenger enn til Trondhjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt om Hans Flo. Jeg tror ikke det var så mange ved det navnet.Kanskje Idaho var stedet de begynte å lete? Døde gjorde han i California.-----WWI Civilian Draft RegistrationsFlo, HansBirth Date: 7 Dec 1882 Ethnicity: WBirth Place: ikke oppgittCity/County: BannockState: Idaho-----I 1920 fristet han tilværelsen i Utah, Salt Lake CityFlo, HansAge: 37Birthplace: NorwayState: Utah ED: 140County: Salt Lake Image: 0413Township: Salt Lake CityHans var gift og hadde et barn. Kona (30 år) var fra Ohio og sønnen var født i Idaho. SAmmen med dem bodde svigermoren som også var født i Ohio.-----Og i 1930:Flo, Hans View Image OnlineAge: 47Year: 1930State: California ED: 977County: Los AngelesTownship: GlendaleSønnen Frederick T. er nå 11 år og svigermoren på 75 følger med. Slik det ser ut så hadde de kun en sønn. Hustruen het Adna og er 40 år.-----California Death Index, 1940-1997FLO HANS, MALE, born 7 Dec 1882,died 7 Oct 1966, born in NORWAY,died in LOS ANGELES,SSDI number 565686231,mothers maiden name ISSACSDO , fathers:-----Jeg synes det ser ut som om han han lett over alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Vel det finnes faktisk en passende Hans Olson i 1920. Bosted Bay County, Bay township i Michigan. Gift med Gerd (?) som er 65 år og fra Norge. De har en sønn Henry på 34 år som er født i Michigan.Så langt interessant. Hans oppgis å ha emigrert i 1882. Nat i 1902. Men så kommer jeg til det store spørsmålet; kona emigrete samme år og er nat. samme år. Det kan jo være en tilfeldighet, men hva tror du selv?Sønnen er portier og Hans er vanlig arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.