Gå til innhold
Arkivverket

[#15382] Skifter i Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er interessert i navn og datoer nevnde i følgende skifter - alle fra Protokoll 2b, 1697-1708:1.) Marqvar Larsen Fluge (Side 233)2.) Steffen Fluge (Side 270)3.) Tollef Hansen Berg, ytre (Side 298b)4.) Nils Olsen Sunde (Side 338).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1.) Marqvar Larsen Fluge (Side 233) Dato 1. juni 1697, enke Brite Andersdatter. Seks felles barn: Anders, 20, Stephen, 14, Lars, 6, Ingeborre, 18 år, festet med Anders Jensne Støfring, Gjertrud, 16, Marrite, 10 år.2.) Steffen Fluge (Side 270) Dato 12.oktober 1698, Stephen Flue og hans qvinde. Boet var fallitt. Jacob Stephensen er nevnt, ellers intet om arvinger.3.) Tollef Hansen Berg, ytre (Side 298b) Dato 29. august 1691. Enke Christj Andersdatter. Hans barn fra første ekteskap (med prestedatteren Lucie Simonsdatter): Simen Berg, Anne gift med Knut Myklebust (senere Førde). Se utfyllende info http://digitalarkivet.uib.no/sab/fordejolster.htmFra hans andre ekteskap Anders, Ole,Ludsie (gift til Åsen i Førde), Sirj (gift til Sandal i Jølster), Marite (gift til Myklebust), Ingeborre (gift til Førde i Breim), Daniel (gift til Sætre i Breim), Marite, Ingeborre, Mari (som det ble holdt skifte etter 8. oktober 1692). Skiftet nevner også den salige manns 'slegfreddatter'.4.) Nils Olsen Sunde (Side 338). Dato; 29. juni 1702. Enke Aagaate Mathisdtr. Felles barn:Joen, Lisbeth og Randj. Formynder for ugift datter morbror Joens Søgnesands sønn Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det er Torgeir Hansen Berg's etterlatte som er nevnt under 3.). Bare ett spørsmål til: Er det kjent om Tollef og Torgeir er brødre?Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Torgeir Hanssen var så vidt jeg vet enebarn, sønn av Hans Endresen og Siri. Han er definitivt ikek bror til Tollef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Om Marqvar Larsen Fluge's kone(r?)Ifølge skiftet (s. 1.)) het hans enke Brite ANDERSDATTER, men i Brukerforumets tema 13256 (innlegg 2) fikk jeg opplysningen at 'Lars Marqvardsen var sønn av Marqvard Larsen Fluge (død 1697) og Brithe Stephensdatter.'Har Marqvard Larsen vært gift to ganger? Dessverre er hans vielse® vel ikke oppført i kirkeboka Vigde i Jølster.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg håper mitt spørsmål ikke var altfor dumt.Hvis Marqvar Larsen hadde vært gift to ganger, burde det være snakk om barn fra to ekteskaper i skiftet. Men hva er riktig? Er det slik at man kan heller forestille seg at presten skrev navnet på mora feil ved Lars Marqvardsens dåp, enn at feilen er i skifteregisteret? Da må jeg vel rette navnet fra Stephensdatter til Andersdatter? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet var ikke dumt, men det er ikke mulig å gi et sikkert svar!Marqvar Larsen døde, og hans enke giftet seg på ny: LenkeDa var hun Brite Stephensdatter, men i skiftet kalles hun Brithe Andersdatter.Vi har ikke kilder som kan si sikkert hva som er rett. De spriker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for forklaringen. 'Berete Steffensd.' giftet seg raskt på ny ('Leyermaal'). Stakkars Marqvar Larsen! Har det ikke vært nødvendig å vente i det minste ett år?MLs sønn Lars Marqvardsen var gift med Marte Larsdatter Hjelmbrekke, men merkelig nok er deres vielse ikke å finne under Vigde i Jølster ( heller ikke Daniel Sørensen Solheim / Malene Simonsdatter Nedrebø og Simon Pedersen Strand / Brite Andersdatter Solheimsnes - alle disse vied etter 1700). Er der en lakune i Kirkeboka?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg gjorde urett mot Brite: Iføle lensmann Jens Nielsen Nedrebø's dagbok døde Marqvar allerede i 1696. ( 96 den 10 December Døde sallig Marquar Fluge, en smuck oc skickelig danneMand - gud velsinge Hans Siel I guds Rige ) Da er det vel slik at skiftet er vanligvis hold noen månader etter døden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den eldste kirkeboken for Jølster (1696-1727) er ført etter et litt spesielt system, ikke kronologisk, men alfabetisk etter brudgommens navn, eller den døptes navn. Problemet er at mange sider mangler, og at mindre enn halvparten av brudevielsene er kommet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.