Gå til innhold
Arkivverket

[#15390] Finne svensker som dro til USA circa 1900


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

HeiJeg lurte på om noen her kan fortelle meg om det finnes noen lister over svensker som har dratt til USA.. Viktor Emanuel f. 1870, KArl JOhan f 1872 og Axel Edvard f 1880, skal ha dratt til USA rundt 1900. De bodde da rundt Nössemarkstraktene. Etternavn må vel være Olson, Olofson eller lignende, faren dems het Olof Andersson.Jeg takker og bukker på fårhånd. Jeg har veldig mye jeg lurer på. Også en Julius Anton Johannessen, som visstnok skulle være ordfører i borge, men ser ut til å ha vært veivokter [iflg tune kirkebok, oppført som far til brud]Jeg sitter å lager en hjemme side på www.kleven.net/slekt så hvis noen føler kallet til å hjelpe meg er de hjertlig velkommen!Jeg synes dette er utrolig interessant og håper å finne ut mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes ingen egen liste over svensker, men har du sett her i digitalarkivet på Emigrantprotokollene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Nei, det har jeg ikke gjort ettersom jeg trodde kanskje det fantes svenske lister.. da skal jeg prøve å søke her nå.. fant akkurat noe som kan være min tipp oldemor.. :) men har mine tvil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

139524 1901 62 18 1 03.10.1901 04.10.1901 Axel Edvard Olsson ug arb. m 21 Elfsborgs læn Dakota Elster Montebello 263Stemmer at Axel var 21 år i 1901 .. men vet ikke om elfsborgs læn stemmer da.. men kan jo hende :) *lete videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Snakket med pappa og han mente Elfsborgs læn var nedover mot skara et sted. Har fått oppgitt at familien hans til Svartevik i 1886, og ble iallefall boende til 1919. Men hvorvidt han bodde der hele tiden vet jeg jo ikke. og jeg vet ikke hvor svartevik er ennå! :)Men søstra til Oldefar lever, så jeg skal snakke med ho neste gang ho kommer, hva ho vet om onklene som dro til statene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ring til oldefars søster med en gang, eller reis til henne på besøk! Kanskje hun har papirer ol. Du vet ikke hvor lenge du har de gamle. Ta med deg en kassettspiller el. slik at du kan ta henne opp på bånd!Jeg angrer som en hund på at jeg ikke begynte med dette før mine besteforeldre ble borte! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg tror ho er hos dattra si i helga seh.. så må nok vente til mandag, men regner med de kommer i førsten av uka.. bruker å være her hver uke. Ho er en sprek dame på over 80 så.. ;) Men skal snakke med ho så fort jeg får mulighet, har snakka med ho ang moren hennes å sånn før også.. ho er helt 'klar' så.. ho husker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Carola. Har du sett i arkivene til Ellis Island i USA? De fleste emigrantene var innom der og registrerte seg, og mye av dette ligger på nett! Gå hit www.ellisislandrecords.org/ og søk etter dine svenske slektninger.Forresten; Elfsborg eller Älfsborg er ikke et eget län, men et område av Västra Götalands län. Sentrale og 'kjente byer' i Älfsborg er Borås og Åmål.Lykke til videre i din forskning...mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Må visst rette meg selv her. Kartet jeg så på påsto at Västra Götaland er et län, men nå ser jeg et kart som sier noe helt annet. Da er länet Älvsborg plassert nord for Bohus, inntil norskegrensen. Se kart på denne lenken: http://www.bjorling.org/provinces.shtmlBeklager forvirringen. Jeg burde sjekket mer enn en kilde før jeg postet forrige melding. Stemmer nok med at Åmål er en by i dette länet. 'Residensstad' er Vänersborg og länsbokstav er 'P' (av en eller annen grunn, ukjent hvorfor, betegner svenskene ofte sine län med bokstav).Lykke til videremvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg må korrigere deg på et annet punkt, Terje, passasjerene registrerte seg ikke på Ellis Island. De ble registrert i skipsmanifester før de ankom havna.Her er forresten unge Axel Olsson, han skulle til Northwood i Dakota til bror Victor Olsson, så dette er noe rett fyssak!!!! Lenke Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Oi, Tusen tusen takk! Da må det være riktig Axel! Alder, navn og bror stemmer og han var i fra Sverige!Jeg har prøvd å søke overalt hvor jeg kommer kommet over noe, men har funnet det mer eller mindre umulig.. :/ DEsverre.. men nå er jeg iallefall sikker på at det er riktig Axel, og nå gjenstår det å bare fortsette å lete! :)Tusen tusen takk igjen. Hvor jeg fortsetter vet jeg ikke, men tips mottas med takk :)Og når jeg har søkt på www.ellisislandrecords.org/ og sånn så har jeg ikke fått mer enn navnet, pga jeg må registrere meg tror jeg..MVHEn knallfornøyd Carola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Carola! Det er ingen fare forbundet med å registrere deg på Ellis. Det er gratis. Mulig du får noe spam, jeg får så mye at en fra eller til spelar ingen rull. Altså, ingen fare! Registrer deg, du går glipp av masse! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Trodde det var betalting jeg.. Spam får jeg da så mye av fra før av.. hehe :) Må si tusen tusen takk igjen! Selv om været er grått ble jeg en ordentlig bli ung dame nå :) Skal få oppdatert siden min også i dag, med det jeg har av info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har bladd igjennom Northwood i Nord Dakota 1900-census (folketelling), men finner ingen Victor, som jo kanskje burde ha vøri der!Men, nix.Her er Victor og familien, tror jeg, på besøk i steinrøysa! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Det der ser ut til å stemme meeget bra! Han ble født i 1870 så det stemmer at han var 51 år i 1921 .. do, betyr at det er samme som over eller? At det er kone og barn som står under han? Jeg har ikke vært borti dette før, derfor jeg kanskje spør så dumt.. :) Hvor i all verden finner du dette? Jeg driver å regger meg på Ellis Island nå.. Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har funnet Victor i Beach Township i Golden Valley.Du kommer dessverre ikke inn her, Carola, den linken legger jeg til Nina, som og har inngang, slik at hun kan følge med! Side 1 [url="http://www.ancestry.com/search/io/browse.asp?c=3&state=North+Dakota&county=Golden+Valley&township=Beach&ed=60&roll=T625_1334&STAbrv=ND&startimg=145&endimg=167&rp=161&hash=574273611&width=2397&height=1785&levels=5&colorspace=Grayscale>LenkeSide 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen hjertlig!Jeg setter veldig pris på dette!Skal prøve å oppdatere hjemmesiden min etterhvert også, før jeg glemmer ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

North Dakota, GOLDEN VALLEY, Roll 1334 Book 1, Page 80a image 17 av 38 og 18 av 38greier ikke å lese gatenavnet.Olson, VIctor, hovedperson, eier sitt hjem, ikke belånt, gift, 49 år sist bursdag, immigrerte 1892 US statsborger siden 1909, f. i Sverige,Olson, Anne, wife, 33 år sist bursdag, immigrerte i 19xx, US statsborger siden 1909, f. i SverigeOlson, Myrtle, datter, 10 år f. i Nord Dakota.---------Papirene på Naturalisasjon (Statsborgerskap) kan du få tak i her:Lenkesøk på olson, victor fra sweden, og du får opp Victor E.Disse papirene bør du bestille, for å få bekreftet om dette er din mann! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var forresten ikke lett å finne Victor: Abson, Victor View Image Online Age: 49 Year: 1920 Birthplace: Sweden Roll: T625_1334 Race: White Page: 9A State: North Dakota ED: 60 County: Golden Valley Image: 0161 Township: Beach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Åssen bestiller jeg de? Hva koster de?Jeg blir mer og mer imponert her.. :) Jeg hadde aldri funnet dette..Nå vet jeg iallefall at Axel og Victor dro bortover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hmm.. må bare sende mail kanskje.. til en av dem.. skjønte ikke helt forskjellen her jeg, er litt tidlig på søndagsmorgen for meg ennå :)Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Takker for all info. Nå ser det iallefall ut som jeg har to rette menn.. og navn på en datter.. Har fått registrert meg på Ellis nå, men der ser det dårlig ut. Søker og søker og søker og søker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.