Gå til innhold
Arkivverket

[#15390] Finne svensker som dro til USA circa 1900


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 bodde Axel hos sin bror Victor. Han immigrerte i 1902. var 48 år og var farmer på 'general farm'. nat. Sammen med dem bodde også nevøen John A. Wiklund, 40 år, single, immigrerte i 1910. ingeniør. Også naturalisert.Nevøen John A. søkte om statsborgerskap: [url="http://dp3.lib.ndsu.nodak.edu/cgi-bin/NaturalRec/search.pl?rec_per_page=20&page=1&name=wiklund%2C+john&country=sweden&county=&submit=Search%21>LenkeDette tror jeg er Axel E./1. june, 1909 Lenke Se her, på Ellis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Axel kom vel dit 1901?Han er født i 1880 så det kan ikke stemme at han var 48 i 1930, men i 1928 derimot..Søsteren til guttene Anna Justina giftet seg med Soldat 1016 Haldor Wiklund, de hadde barna Magna Ottilia, johan agnar, karl georg, ester, helga, gerda, rut og julia.. er det jeg vet.. Johan agnar kan ha bytte til john A. han ble født i 1890, og giftet seg med Ada. I følge det jeg vet fra før.. Ellis har jeg aldri hørt om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En ting du lærer etter hvert, alder og årstall er så som så. Og, ofte slo de av på alderen for kjente, og ofte var det andre som oppga personer som kanskje ikke var hjemme. Ta det for god fisk du. Det er helt sikkert riktige personer.Ellis er Ellis Island, det blir litt mye å skrive hele tiden.Du har klikket på de linkene jeg legger? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Så at jeg har greid å legge feil link til John A. Wiklund på Ellis Island...se her: Lenkelinje 26Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Yepp jeg titter og titter og skriver.. :) Men den linken kom jeg til samme som den over med Axel jeg.. Derfor jeg ble litt satt ut her :) Hehe.. Men det stemmer trolig helt sikkert, skal mye til at det ikke er de..Skipspapirene sier jo 1901, oktober.. så .. vi får slå av litt for kjente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg har lett etter Karl johan på ellis.. eller.. driver nå med carl og sånn..Ja, jeg har vært å tittet litt på siden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du lett etter Karl i Digitalarkivets gjemmer? Hvorfor dro de forresten fra Norge? Hvor var foreldrene i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg har søkt gjennom emmigrasjonslistene uten hell..Moren dems døde i 1886 når Alma [min tipp oldemor] ble født.. De bodde da på Svartevik. Faren giftet seg på nytt med en Lisa Jansson fra Halan i Rørviken, og skal ha blitt boende på Svartevik. Det er i sverige noe sted.. men vet ikke hvor..Aner ikke hvorfor de dro i fra Norge.. men trolig fordi de bodde så nær norskegrensa? Jeg har alltid hørt at de bodde i Nøssemarkstraktene.. Det er jo rett over grensa for Aremark..MVH Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven
LenkeID: I38274 Name: Karl Johan OLSON Sex: M Birth: 18 FEB 1872 in Nossemark, Dalslund, Sweden Death: 16 MAY 1920 in Irvine, Alberta Canada Burial: 18 MAY 1920 Irvine, Alberta CanadaMarriage 1 Amelia Verona WANTZ b: 16 JUN 1886 in Hunter, Cass Co., North Dakota Married: 1902 in North Dakota Children Pearl Victoria OLSON b: 26 AUG 1903 in Aneta, North Dakota Maude OLSON b: 1905 in North Dakota Evangeline Cordelia OLSON b: 16 NOV 1906 Cora Frances OLSON b: 30 DEC 1909 in Medicine Hat, Alberta, Canada Stewart Bryon OLSON b: 19 OCT 1919 Karl johan har jeg jo ikke funnet noe om.. men stemmer at han kommer fra Nøssemark, og på Emigreringa til Axel sto det Dalsland/Dalslund. Han er født i 1872 stemmer.... Han har fått de første barna i North Dakota..Belive this is my man ? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Gudd møøning, Carola!Du er nå nødt til å gjøre litt jobb på denne siden av dammen.For det første må du få bekreftet fødselsdatoen på guttebassene.---------Du må kanskje ta utgangspunkt i din tippoldemor, der er det lettere å finne info, siden hun jo helt klart har etterkommere (deg :o)---------Kirkebøker ol. kan du låne inn til ditt lokale bibliotek. ----------Du bør jo kontakte han som har donert dataene jpå Rootsweb, den personen er helt sikkert i familie med frk. Wantz, for å se om han kanskje har flere opplysninger! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Guuud morning! ;)www.kleven.net/slekt er det jeg har.. har stort sett bare årstall.. grrr.. og ettersom folka er svenske så er jeg litt sikker på hvor jeg skal begynne. De står jo ikke i lokale kirkebøker her.. [og bibliotekene her har jo grufulle åpningstider så jeg rekker jo bare på mandag..] kan hende jeg skal ta en tur i dag for å titte litt på den andre siden av slekta også.. Mange jern i ilden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Fant dårlig med kirkebøker gitt.. hadde de fleste på mirco, og hadde ikke tid til å bli sittende...men jeg har fått svar fra han som har forska på WANTZ slekta da! :) Fikk med et document om det han hadde. Dette er det som sto om Amelia og Karl Johan : 6. AMELIA VERONA2 WANTZ (NICHOLAS1) was born June 16, 1886 in Hunter, Cass Co., North Dakota, and died May 07, 1957 in Everett, Snohomish Co., Washington. She married (1) KARL JOHAN OLSON 1902 in North Dakota. He was born February 18, 1872 in Nossemark, Dalslund, Sweden, and died May 16, 1920 in Irvine, Alberta Canada. She married (2) ALBERT JAMES SLOAN July 27, 1927 in Medicine Hat, Alberta. He was born 1876 in Des Moines, Iowa, and died in California.More About KARL JOHAN OLSON: Burial: May 18, 1920, Irvine, Alberta CanadaMore About KARL OLSON and AMELIA WANTZ: Marriage: 1902, North DakotaMore About ALBERT SLOAN and AMELIA WANTZ: Marriage: July 27, 1927, Medicine Hat, Alberta Children of AMELIA WANTZ and KARL OLSON are: i. PEARL VICTORIA3 OLSON, b. August 26, 1903, Aneta, North Dakota; d. March 07, 1980. ii. MAUDE OLSON, b. 1905, North Dakota; d. North Dakota. iii. EVANGELINE CORDELIA OLSON, b. November 16, 1906; d. January 06, 1996. iv. CORA FRANCES OLSON, b. December 30, 1909, Medicine Hat, Alberta, Canada; d. November 12, 1927, Dunmore, Alberta, Canada.More About CORA FRANCES OLSON: Burial: November 16, 1927, City Cemetery, Medicine Hat, Alberta v. CARL ELLSWORTH OLSON, b. May 05, 1912, Irvine, Alberta Canada; m. BEATRICE ALICE WILSON, July 30, 1938, Kansas City, Missouri; b. January 05, 1916, Boone, Watauga Co., North Carolina.More About CARL OLSON and BEATRICE WILSON: Marriage: July 30, 1938, Kansas City, Missouri vi. STEWART BRYON OLSON, b. October 19, 1919; d. April 16, 1995. Child of AMELIA WANTZ and ALBERT SLOAN is: vii. FRANCES ISABELLA3 SLOAN, b. May 20, 1932, Belle Fouche, North Dakota; m. DONALD GLEN DOOLEY, May 20, 1952, Alzada, Montana; b. June 20, 1926, Ohaha, Nebraska; d. July 24, 1984.More About DONALD DOOLEY and FRANCES SLOAN: Marriage: May 20, 1952, Alzada, Montana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hmm.. se på denne.. Lenke blir litt usikker på om info'n jeg har her stemmer jeg.. Olof Andersson født 1840 kan nok være Olaf Anderson f. 1844 ? Stemmer med tre sønnende.. men ikke årstalla på Karl Johan som er den samme som i innlegget ovenfor ifølge kone og sånn.. men fødselsdato/år stemmer ikke.. Norah har jeg aldri hørt om.. men at de hadde 5 andre søsken [www.kleven.net/slekt]noen som vet hvilke årstall det fra familysearch er fra?Tror jeg må finne ut hvilket bibliotek i sverige som har mer info om Nøssemarksguttene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du går på ditt bibliotek, og ber dem om å hjelpe deg med å få lånt inn kirkebøker fra Nøssemark i første omgagn. Familysearch ska du IKKE stole på. DU må få bekreftet fødselsår osv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er jo bare å kontakte RICHARD BRENTON Microfilm: NONE 43-1900-10TH ST SOUTH CRANBROOK B C V1C-1T5 CANADAsom har donert dataene da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Det der syntes jeg så veldig veldig rart ut asså, blir jo helt forvirra her jeg :)De har kanskje mulighet til å låne inn kirkebøker fra Sverige? Trodde ikke det gikk jeg, men jeg kan jo høre.. evt høre i Fredrikstad hvor de har kirkebøker fra hele østfold, de har en stor lokalhistorisk avdeling..Hadde vært mye enklere om han karen hadde en mail adresse da.. grrr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven
LenkeRegister över utflyttning från Ödskölts församling i Dalsland till Norge och Amerika under åren 1860-1930Deeeen, kan det hende jeg kan finne noe i.. får løpe ned på Halden i morgen.. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det skal ikke være noe problem å låne kirkebøker fra Sverige. Det er avtaler mellom bibl. i Norge og Sverige ang. dettSkriv brev til mannen du... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Jeg var såvidt innom den linken i sted, men hadde ikke tid til å sette meg inn i det akkurat da. Men det virker veldig fornuftig :) Har funnet folketelling fra 1890 på nett også.. men der var det lite resultater..Jeg må igjen si, tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Fikk litt hjelp av en hyggelig svenske :ANNO 1890 - Älvsborgs länNössemarks församlingOlof Andersson f. 1840 N:mkHemförsamling: NössemarksHemort: Näs:Kontrakt: Vestra DalsLän: ÄlvsborgFödelseår: 1840Födelseförs: N:mkYrke: timmerman o hemmanseg.Civilstånd: Änka/änkling (E)Kön: ManFamstkod: Far/man (F)Hushåll nr: 228Familj nr: 1-------------------------------------------------- ------------------------------ SVARvolym: 000277 Kort nr: 7Sida: 22 Rad: 2Personer i hushållet:Fam nr: 1Olof Andersson f. 1840, timmerman o hemmanseg.Barnen, alla födda i Nössemark:Viktor Emanuel Olsson f. 1870Karl Johan Olsson f. 1872Klara Sofia Olsson f. 1875Axel Edvard Olsson f. 1880Alma Judenia Olsson f. 1886Om Johan Agnar är ett syskonbarn så är troligtvis Anna Justina Olsdotter dotter till ovanstående Olof Andersson; ANNO 1890 - Älvsborgs länNössemarks församlingAnna Justina Olsdotter f. 1868 N:mkHemförsamling: NössemarksHemort: Rörviken Södra:Kontrakt: Vestra DalsLän: ÄlvsborgFödelseår: 1868Födelseförs: N:mkCivilstånd: Gift (G)Kön: KvinnaFamiljest: h.Famstkod: Mor/fru (M)Hushåll nr: 313Familj nr: 1-------------------------------------------------- ------------------------------ SVARvolym: 000277 Kort nr: 7Sida: 29 Rad: 35Personer i hushållet:Fam nr: 1Haldor Viklund Magnusson f. 1868, soldatAnna Justina Olsdotter f. 1868Johan Agnar Viklund f. 1890 samtliga födda i Nössemark.- - - Noen som vet hva timmerman o hemmanseg er for noe? Timmermann er vel Tømmermann, men hemmanseg?- - - PS. Skjeberg bibliotek hadde mulighet til å bestille bøker fra Sverige. Jeg skal opp der å høre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hmm.. ja.. tenkte litt på det seh.. hemma lissom.. hjemme... :)Nå har jeg vært på biblioteket da.. kan bestille, men koster XXX antall kroner.. så tror jeg heller tar en tur til Sverige.. på Biblioteket i Ed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.