Gå til innhold
Arkivverket

[#15390] Finne svensker som dro til USA circa 1900


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Du skal IKKE! betale for å få låne svenske kirkebøker! Det er evt. bare porto!!!! Har de sagt det? Er det for at du skal låne i eget navn det da eller? Jeg har lånt inn til bibl. her i Oslo. Helt gratis! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Ja, de bare sender inn skjema, no jeg kunne ha gjort selv fra internett, så må jeg betale per rull jeg skal låne, og sende tilbake selv og sånn. De hadde ingenting med selve låningen å gjøre, bare hjelp for meg til å komme i gang..Tror det var 20 kr per microfilm, mulig det var per 'ark', så er det kanskje 5-6 på en film.. Det visste de ikke.. også skulle jeg ha to.. + porto + at jeg skal sende det tilbake til sverige..Det er bare en times kjøretur til Ed, så.. og da slipper jeg å 'drite å draget' med at jeg har bestillt feil rull o.l så jeg må bestille på nytt å sånn, da ser jeg med en gang, også kan det jo hende de kan hjelpe meg der også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis det er 20 kr. pr film, dekker nok det bare portoen, tror jeg. På en film er det masse masse. Hvis du da ikke snakker om mikro-kort?Hvis dette er pris for rull-film så er dette billigere enn å kjøre til Ed.Du må registrere deg for å kunne bestille sjøl, dette tar tid. Du må nemlig ha ett kundenr. osv. Og, her må du betale leie/kjøpe og det er dyrt. Dette gjelder mikro-kort, ikke rullfilm.Ellers minner jeg om at Genline.se har sommer-tilbud, kirkebøker på nett for 500 sek frem til 1. august. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Ho var veldig usikker ho som var på biblioteket, men det sto Per kort, +moms, frakt og porto eller noe sånt.. så..Kjører jeg til ED fra hytta så er det ikke så langt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei Nei Nei Nei! DU skal ikke betale for innlån til biblioteket!Æsj, jeg skal sjekke opp dette for deg jeg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Det var iallefall sånn det gikk til i Sarpsborg, kanskje jeg får få meg et lånekort i Oslo da? thihi..Har nå snakket med Østre Fredrikstad Kirkes meninghet, og fått bekreftet dette om min mormor:Født 27/6-34 Døpt 16/12-34 Østre Fredrikstad KirkeFar Julius Anton Johannessen Født : 18/0? [tydligvis ingen som vet..] Mor Ragnhild Antonie Karlsen Født : 21/7-1899De skal ha bodd i Voldgaten, Gamlebyen Fredrikstad. Jeg trodde ikke de noen gang bodde sammen men.. mulig mulig, de hadde felles adresse..Faddere Mary Graarud, Voldgaten Jan Henriksen Olaf OlavesenNavn på fadderne er litt usikre ettersom det var veldig vanskelig å lese den gamle skriften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

hmm.. var kanskje ikke helt på riktig link det.. men har spurt litt etter ho her også da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Unnskyld at jeg kommer inn med et spørsmål til Laila. - Du skriver at det ikke skal være noe problem å låne kirkebøker fra Sverige, fordi det finnes en avtale mellom Norge og Sverige om det. Finnes det også en slik avtale mellom Norge og Danmark? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Beklager, Aslaug, det gjør det faktisk ikke! Skam og synd. Men, du kan helt sikkert få lånt inn filmer til din lokale mormonerkirke! Det koster ca 10 kroner eller noe tror jeg. Sjekk opp! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Off, godt jeg ikke har noe danskeblod i meg.. :) Men begynner å bli styggelig mye svenskt! + litt Totenblod [som jeg forsåvidt ikke finner noe om.. ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Laila, skal på Fredrikstad bibl i dag tenkte jeg, hvis jeg rekker.. da skla jeg høre hvor mye jeg må betale der.. hehe :) De har kirkebøker og sånn for stort sett hele østfold.. Jeg ble helt surrete forrige gang jeg var der.. hehe :)Glemminge .. er det nå glemmen? i fredrikstad? Kanskje jeg kan sjekke opp om min oldemor ble døpt.. hmm.. selv om ho bodde på fattighus.. hvis det er riktig da.. noe som alt tyder til egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg må visst spørre Laila en gang til! Jeg forstår ikke hva du mener med 'din lokale mormonerkirke'? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det Laila sikkert mener er at du må spørre Mormonerkirken, for eks. i Kristiansand, hvis du bor der. Bor du i Oslo så er det mormonerkirken i Oslo. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Takk til deg, Birger, for oppklaring på dette! Hadde ikke tenkt på at det var en sånn i Kr.sand, men ser i tlf.katalogen at det er det. Og jeg ser på nettet at de kan skaffe danske kirkebøker. Takk for hjelpen, Birger og Laila. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Helt korrekt, Birger!Og æsj og æsj. beklager!!!! Jeg fikk i dag oppklaring på dette med gjerrige svenske SVAR! Dette har jeg fått fra en kjempeflink Bibliotek-berte som jeg kjenner:'mange bibliotek låner inn mikrofilm fra SVAR på etterspørsel, men jeg vet også at f.eks . Fylkesbiblioteket i Akershus nå ikke lenger yter denne tjenesten, fordi den er for dyr.Fjernlån fra utlandet foregår på den måten at bestillingen går via fylkesbiblioteket, uansett hvilket folkebibliotek som mottar bestillingen. Fylkesbiblioteket har hittil betalt avgiften (i hvert fall har Fylkesbiblioteket i Akershus gjort det), og det er _ikke_ lov å ta betalt av sluttbruker (låner) for dette fjernlånet, slik er norsk lov. I praksis vil jeg tro at en del folkebibliotek vil vegre seg for å bestille, av ymse grunner inklusive uvitenhet om hva dette er og om bestillingsrutinene rundt det.Deichmanske bibliotek mener jeg låner in fra SVAR, i hvert fall hoved-Deichman.Info på nettet vet du sikkert at du finner her: www.svar.ra.se Der kan du lese at de låner ut sine mikrokort til bibliotek de har avtale med, og fakturerer biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

FYI, har såvidt snakket med hun søstreren til oldefar, og ho fortalte at John Agnar døde i Sverige.. så han flyttet tilbake dit.. Håper å rekke bort til henne til helgen.. Skal ha med laptop og scanner så jeg kan få mange gamle bilder :)Det skal også visstnok være en bok som det står veldig mye om slekta mi i.. i følge Ruth.. Sitter å venter på en bok om Nössemark.. som jeg håper er denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

FYI Again:Vært på biblioteket og hentet boken, JAAAAAAAAAAAAAAAA det er den!!!! :)))) Er bilder av hele slekta og navn og datoer og og og.. *glede seg til å komme hjem fra jobb å lese og lese og lese og scanne!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Fått hjelp fra Slektsforskergruppen i Nössemark nå, her er fødselsdato'ne..Viktor Emanuel 1870-03-17 Karl Johan 1872-02-18 Axel Edvvard 1880-03-07(Alma Judenia 1886-01-12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Noen som har noen forslag hva jeg gjør videre nå? Åssen finne barnebarn? Dette er barna til Karl johan iallefall :PEARL VICTORIA3 OLSON, b. August 26, 1903, Aneta, North Dakota; d. March 07, 1980.MAUDE OLSON, b. 1905, North Dakota; d. North Dakota.EVANGELINE CORDELIA OLSON, b. November 16, 1906; d. January 06, 1996.CORA FRANCES OLSON, b. December 30, 1909, Medicine Hat, Alberta, Canada; d. November 12, 1927, Dunmore, Alberta, Canada. Burial: November 16, 1927, City Cemetery, Medicine Hat, AlbertaCARL ELLSWORTH OLSON, b. May 05, 1912, Irvine, Alberta Canada; m. BEATRICE ALICE WILSON, July 30, 1938, Kansas City, Missouri; b. January 05, 1916, Boone, Watauga Co., North Carolina. Marriage: July 30, 1938, Kansas City, MissouriSTEWART BRYON OLSON, b. October 19, 1919; d. April 16, 1995. Og Viktor hadde en som het Myrtle Viktoria f.12.01.1911 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.