Gå til innhold
Arkivverket

[#15393] Utvandret til USA i 1886: Susanne Johansen fra Orkdal


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge emigrasjonslistene på DA utvandret Susanne Johansen til Duluth i 1886. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=44172&fulle=true&spraak=n>Lenke. Hun var født ca 1867 i Orkdal. Jeg vet dessverre ikke mer om henne enn dette. Er det sannsynlig at hun dro bortover på egen hånd bare 19 år gammel? Tyder dette på at hun allerede hadde slektninger i Duluth?I følge emigrasjonslistene var det to brødre fra Orkdal som dro til Minneapolis i 1882. Lenke. Aldersmessig kan disse to stemme med Susanne sine brødre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva er fødselsdatoen til Susanne? Og hvor er foreldrene i 1900? Det må jo være noe som gjør at du er interessert i frøkna, enten etterkommere eller foreldre? (siden du ikke er sikker på søsknene, mener jeg) Det bør gjøres litt mer arbeide her i gamlelandet før man hopper over dammen....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Min feil med hensyn til Susannes fødselsdato. Jeg trodde ikke jeg hadde den eksakte datoen hennes, men det lå lagret et annet sted enn jeg først trodde: 10. april 1867, døpt 16. juni samme år.Foreldrene hennes bodde på Nærviksøren i Orkdal i 1900: Lenke. Ole Johansen døde 10/08/1914, begravet 16/08/1914 i Orkdal. Gjertrud f. Tuveng (Tynset), døde 10/06/1908, begravet 17/06/1908 i Orkdal.Grunnen til at jeg er interessert i ''frøkna'' er at hun var en av 7 søsken til min oldemor Oline Olsdatter Johansen. Susannes søsken var: Johan Peter (f. 16/1/1861), Oline (f. 30/10/1862), Erik (f. 11/4/1864), Ole (f. 25/10/1865), Gunnelius (f. 25/7/1869), Peter Enok (f. 1870), Marit (f. 1/2/1873).Jeg vet at broren Ole utvandret til USA. Han døde i Seattle i 1917. (Se innlegg 14929). Jeg har fått hjelp fra USA til å finne en Ole Nervik i Alaska i 1910. Denne Ole er født i oktober 1865 (dette stemmer med ''min'' Ole). Kanskje er det han? Lurer på hva han gjorde i Alaska?Jeg vet dessverre ingenting om eventuelle etterkommere etter Susanne (eller noen av de andre søsknene hennes i USA heller, for den saks skyld). Det er nettopp disse etterkommerne jeg leter etter. Siden jeg ikke vet om Susanne ble gift i USA blir det kanskje vanskelig å spore henne opp? Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for tipset Laila. Det har jeg prøvd, men uten hell. En god medhjelper i USA har sjekket avisene for Seattle i den aktuelle perioden, men uten å finne noen obit. Det kan selvfølgelig tenkes at dette søket ikke har vært godt nok, men det var vel ikke slik at alle fikk dødsannonser så tidlig på 1900-tallet?En annen vennlig sjel i Seattle har også hjulpet meg. Hun har antaklig funnet Ole sin dødsattest i 1917. Det er en Ole Nervik som døde av hjerneblødning i Seattle i 1917. Han var ugift og uten barn. Jeg vet fortsatt ikke om dette er riktig Ole, og jeg jobber fortsatt med å finne dette ut.Jeg har fått så mye hjelp av disse personene i USA at jeg helst ikke vil mase mer på dem, angående Susanne mener jeg, før jeg har kunnet hjelpe dem med noe i gjengjeld.Finnes det folketellinger på nettet for USA (utenom 1880 som ligger på FamilySearch) i perioden 1890-1920?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Rune, du vet at det finnes tellinger på nettet!Regna med at det var litt tidlig med obits.1890-censusen er brent, men det finnes 1900-1910 og 1920. ta en titt hos meg: http://www.lailas.net (gå til emigrasjonssidene) der vil du finne hva som finnes.-------------En annen ting, den Ole som var i Alaska i 1910, er indexert på denne måten: Ole G. Nervik found in:Census Microfilm Records: Alaska, Hawaii, Military, 1910 Age: 45 Gender: M Race: W Birthplace: NORW State: Alaska County: 4-DIVISION Locale: FAIRBANKS Series: T624 Roll: 1749 Part: 2 Page: 196AHan immigrerte i 1889. Jeg har sjekket originalen, der står det Ole G. Het din Ole 'G'? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ellers finnes det en meget interessant fyr i 1900 i Washington. Den er faktisk verdt å sjekke opp litt nærmere.[url="http://home.c2i.net/lnormann/nervik1900.gif>http://home.c2i.net/lnormann/nervik1900.gifhan er riktignok født i Mars 1864, men dette vet vi jo alt om!En av barna hans, Gilbert Norman Nervik dør i California i 1998. (søk på Rootsweb). Sønnen Allen Nervik finner du i SSDI-------------Siden det ser ut til at det yngste barnet er født i 1899, ble nok Erik enkemann da. De to første barna ble født i Minnesota. Her ble sikkert også foreldrene gift.-------------Du bør bestille dette, da kan du få bekreftet om dette er 'din' Erik. Datoen er når det ble indexert!Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 Viewing records 1-1 of 1 Matches Nervik, Erik County: Duluth Reel: 5 Code: 8 Volume: H Page: 116 Operator: CBP Date: 07 September 1988 Time: 16:40 Document Type: Years: Numbers: Several years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Research Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: spouse's name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains all of the 87 counties and over 500,000 records.The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Ely, Duluth, Hibbing, and Virginia.To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents, please contact:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiJeg har slått opp i 'Utvandringa fra Orkdal' og fant: Erik Olsen Johansen, sporvognskusk, sønn av G. & Ole, f. 1864, utvandret til Duluth, Minn. (Her vites ikke år for utvandring).Gunnerius Olsen Johansen, fabr.arb., sønn av G. & Ole, ret. 1906, f. 1869, utv. 1903 til Tacoma, Wash.Johan Peter Olsen Johansen, sporv.kusk, (+19..), ret. 1892, f. 1861, utv. 1888, til St. Paul/Mpls., Minn./Los AngelosDessuten Susanna Marie Olsdt. Johansen, arb., ug., datter av Gjertr. & Ole, f. 1867, utv. 1886 til Duluth, Minn.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her reiser GUnnerius. LenkeOg, dette stemmer jo forsåvidt med at andre var i Washington før ham (særlig Erik i 1900) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Flotte greier! For noen snille damer dere er! Dette virker lovende. Jeg er spent på å se hva som kan komme ut av dette.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Laila.Jeg har lastet ned det GIF-bildet du la ut, så det kan du trygt fjerne for min del.Hvor har du lastet ned denne tellingen fra? Er Ancestry OK, eller er det andre steder som er bedre/billigere?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Pris kommer an på hva du trenger. Prøv deg frem. I aner ikke hvilken pris som er billig, det er egentlig totalt irrelevant. Det som er viktig er hva som er tilgjengelig. Og hva du skal bruke det tilll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Laila.Jeg kan ikke akkurat si jeg deler ditt syn på at prisen er ''totalt irrelevant''. Hvis jeg skal betale over 500 NOK (på Ancestry.com) i året for en tjeneste, vil jeg svært gjerne vite at jeg får tilgang til det jeg er ute etter. Siden jeg ikke har veldig mye erfaring med søk i USA, er det vanskelig for meg på forhånd å vite om jeg vil finne tilstrekkelig informasjon der jeg søker. Kanskje må jeg betale for annen informasjon fra andre arkiver for å få ut de nødvendige data?Hvis dette var tjenester jeg brukte ofte ville jeg selvfølgelig være mer ubekymret for kostnaden, men når det tross alt er noe jeg vil benytte meg av relativt sjelden hadde jeg satt pris på ''value for money'', og ikke kaste bort 80 USD her og der.Det virket på meg som du hadde erfaring fra søk i ulike arkiver i USA, og jeg tenkte kanskje du visste om de samme tjenstene er tilgjengelige til ulike priser fra forskjellige tilbydere? Kanskje har noen arkiver mer adekvat informasjon samlet på samme sted enn andre? Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er flere ute på markedet som har forskjellige tjenester til forskjellige priser. Jeg bruker kun Ancestry og Genealogy.com, fordi jeg synes de er greie, og fordi de utfyller hverandre. Ancestry er den helt klart beste, da den blir oppdatert med nye databaser hver dag, og den har soundex-søk. Aberet er jo at den ikke har 1900-1910 cenuser, men de har Genealogy.com som har en mye dårligere søkemotor.Pris er for meg et ikkespørsmål når det gjelder 'billigst' fordi jeg vet at i akkurat dette markedet får du det du betaler for. Billig er og blir billig. Gratis blir f.eks. Familysearch.Det er tross alt mennesker som registrerer f.eks. 1930-censusen som (de får til og med betalt, om ikke så mye, Kina og India har ganske lave lønninger), og alt skal linkes til imager hvor de hører hjemme. Jeg synes det er verdt å betale for, selvom jeg faktisk bruker det mest til å hjelpe dere her på digitalarkivets brukerforum, og går i minus hvert år ;o)Du må nok regne med å måtte betale her for det, og der for det. Tenk deg hvor mange mennesker som gjennom tidene har vært innom et eller annet offentlig kontor i USA! Dette blir mange indexer og arkiver det. Du finner IKKE alt dette på nett! For eksempel finner du gratis database over døde i Minnesota, men du må betale for å få dokumentet. Det er gratis database over ekteskap i Illinois. Men du må betale for å få dokumentene. På Ancestry er må du betale for indexert folketelling, men så får du også scannet image av census-bladet! Sånn er det med mye. Men, så finner du gratis database over Land-records på nettet, der er det ofte også scannede dokumenter gratis!Hadde det vært noe sted som hadde vært bedre enn Ancestry, hadde jeg brukt det uansett om det hadde vært dyrere! Så for meg er det ikke aktuelt å snakke om pris.For de som kanskje bare leter etter en par emigranter for egen del, anbefaler jeg heller å legge ut etterlysningen her, og så kan vi hjelpe til. Når vi først har betalt mener jeg.Husk at det stadig er frie prøveperioder på Ancestry, hvor du kan teste om du synes det er ok. Husk bare å lese ALT om terms og regler og slik...Sånn er det med den saken :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for flott info Laila! Nå ble jeg mye klokere.Jeg er helt enig med deg i at man ikke kan forvente at all slik info skal være gratis. I grunnen er vi vel litt bortskjemt her i Norge, med at stort sett all informasjon er gratis tilgjengelig i arkivene. Vi skal ikke lenger enn til Sverige før det ofte er en litt annen praksis.Da bestiller jeg hvert fall et abonnement på Ancestry, så får jeg heller komme tilbake med noen spørsmål hvis det er noe jeg ikke skjønner der.Er det forresten mulig å bestille skifter etter personer i USA? Vet noen fra hvilken etat/arkiv dette gjøres?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.