Gå til innhold
Arkivverket

[#15395] Rikard Berge, 'Vinje og Rauland', personregister


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Er det noen 'der ute' som har dette personregisteret og kan finne ut om og i tilfelle hvor Åmund Knutson (ca 1680 - 1758) er nevnt?Jeg har ubekreftet info om at en Åmund Knutson på Førstøyl i Lårdal gifter seg ca 1720 i Vinje med Ambjørg Tjostolfsdtr Loftsgarden fra Mo. Det er indikasjoner på at Åmund Knutson er fra Vinje.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Aamund Knutson er ført opp 3 stader i registeret. Bind I s.550, bind II s.589 og bind IV s.364Det ser ut som dette er same person som er nevnt alle tre stadene og at han var frå Tròen på Rauland. Gift ca 1723 med Margit Olavsdtr., mange barn.Helsing Aslak Bekhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei takk for info. Jeg har visst bytta om litt her. Det er Knut Aam(n)undson som bodde først på Oftelid og så på Førstøyl jeg jakter på.Det finnes en Knut Aanundsen Bru på s 362 b I. Finner du noe om han i registeret? Noen alternative kandidater?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Frå registeret: Knut Aamundson I s.388,524,550 II s.609 III s.447 IV s.414Knut Aanundson I s.362,521,534 II s.174,242,253,258,268,457,623 III s.137,304,361,403,422,431,432,433 IV s.342,343,458,459Knut Ånundson Bru er omtala fleire stader i bøkene. Han kom til Jamsgard i Vinje og har stor etterslekt.Det er mange Knut og Ånund i Vinje, men eg trur det er 'din' Knut Ånundson som er nevnt i bind II s.623. Han gifter seg sjettedag jol 1720 og bryllaupet stod i Nigard Vehus i Vinje. Han er kalla Knut Aanundsson Loftsgarden, dette er truleg Loftsgarden på Byrte (Mo), navnet passar ikkje inn på Loftsgarden i Arabygdi (Rauland). Kapittlet omhandlar eit drap som skjedde i bryllaupet og brudgommen blir berre nevnt i forbifarten, brura blir ikkje nevnt i det heile.Helsing Aslak Bekhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Mange takk for hjelpen!Disse bøkene er ikke lett å navigere i uten ”kart og kompass”. Slik jeg tolker dette er den ”Knut Aanundsen Bru” som er omtalt flere steder (II s 253, 258, 268) ikke direkte i slekt med den Knut Aanundson Loftsgarden (II s 623 ”Drapet i Vehus”)/Knut Aanundson Bru (I s 362) som eide uppigard Vehus omkring 1718.Jeg har følgende etterkommere av Aanund Aanundson Berge: Aanund Aanundson født på Berge (I s 361) ca 1650, sønn til Aanund Berge og ei datter av Høgje Hyland. Aanund var først gift med Gudbjørg Knutsdtr Bru, født ca 1660 på Bru, datter av Knut Bru (drapsmann i bryllupet på Høgetveit i 1671) og Birgit Kollsdtr. Birgit døde ca 1693. Aanund giftet seg igjen med Guro Torgjusdtr fra Hylland. Aanund skal være død før 1717. Aanund hadde det trangt økonomisk og måtte pantsette Bru.Aanund Annundson hadde 4 barn med første kona Gudbjørg Knutsdtr (I s 362): 1) Aanund Aanundson f ca 1685 2) Knut Aanundson f ca 1690 3) Birgit Aanundsdtr 4) Turid Aanundsdtr Døtrene vet jeg ikke noe mer om, men sønnene har jeg følgende info om:1) Aanund Aanundson f ca 1685 på Bru var gift med Gunnhild Aanundsdtr fra Nystog (III s 411). Aanund Aanundson er nevnt i bryllupet på Vehus i 1720 og i 1725 når han bor på Nystog. Aanund Aanundson klager Aanund Groven inn for futen. (II 241) ang. grensene mellom Bru og Groven. Aanund tapte og måtte betale saksomkostningene. Gunhild var datter av Aanund Knutson Nystog og Sigrid Knutsdtr fra Bringsvær i Vinje. Aanund og Gunhild hadde: a) Sundre Nystog nevnt i 1770. (III 411)2) Knut Aanundson f ca 1690 på Bru gift ?1. gang med Gunvor Halvorsdtr 28.12.1718 (Family search IGI) og 2. gang 1720 (Vehus bryllupet) med Ambjørg Tjostolvsdtr Loftsgarden i Mo. Ambjørg er datter av Tjostolv Kjetilson Loftsgarden og Margit Torbjørnsdtr Svalastoga. (Mo bygdebok I s 41) Knut Aanundson eide uppigard Vehus (1718) noen år. Han måtte gi assesor Russel forkjøpsrett i skogen på Bru og et par år etter måtte han gi opp hele gården.Det er lensmann Aanund Groven som overtar Bru etter hvert og sønnen hans Knut Aanundson f ca 1715 som senere er den som omtales som 'Knut Aanundson Bru' i flere sammenhenger.Knut og Ambjørg kom etter hvert til Førstøyl og Oftelid og får barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.