Gå til innhold
Arkivverket

[#15399] Gården Sæterdal i Fana - ble den utskilt fra en gård med et annet navn?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg ser at Sæterdal finnes som gårdsnavn (3 stk., inklusive en Sæterdal Ytre) i Fana ved folketellingen 1865. Men jeg finner ikke noen gård med det navnet i noen av bygdebøkene for Fana (4 bind), hverken i bind 4, gårds- og ættesoge's innholdsfortegnelse eller i de andre bindenes navneregistre. Kan Sæterdal være et underbruk under en annen gård i Fana? Eller er den kanskje etter 1865 innlemmet i en annen gård?Eller er det jeg som begynner å se dårlig?Takknemlig for litt hjelp her!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk! Men har du aldri fri, Yngve?Grunnen til min interesse for Sædal er at en Lars Larsen Luren flyttet dit fra Luren i Evanger med kone og to barn ca 1826-27, flyttet så videre ca 1830 til Hamre prestegård, der han var forpakter noen få år (uvisst hvor lenge, men ikke lenger enn til 1835-36). Så ble han forpakter på bruket/gården 'Plassen' (Nygård) i Loddefjord, og der skal han og kona ha fått 2 barn til. De ble boende der livet ut. Lars Larsen er en eldre bror av min kones tippoldefar, Jacob Larsen Luren, som også flyttet fra Evanger, først til Hauge i Myking i 1823, senere, omkring 1826, til Fana prestegård, der han var forpakter.Det er jo interessant at to brødre blir forpaktere på hver sin prestegård, ikke sant? Kan jo tyde på at Jacob har fått godt skussmål av presten i Fana, som kan ha tipset sin kollega i Hamre - (for å spekulere litt).Vennlig og takknemlig hilsen fra Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.