Gå til innhold
Arkivverket

[#15402] Mysteriet omkring Severin Martin f.1888 i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Ja nå trenger jeg litt hjelp. Dette er noe av det merkeligste jeg har truffet på i de årene jeg har ddrevet slektsgransking. Her kommer det:Malersvend Nicolai August Bergesen f.1865 i Bergen og Nikoline Petrine Karlsen f.1846 i Kristiansund blir viet 02.10.1892 i Mariakirken i Bergen.I f.t 1900 står det oppgitt 1 barn: Severin f.1888 i Bergen.Han er også å finne i f.t.1891 for Bergen under navnet Sivirt Martin f.1888 i Bergen. Det underlige er at Malersvend Nicolai August Bergesen står her oppført som gift med Nikoline Petrine Bergesen ! I 1891 ! De ble jo gift 02.10.1892 !!!!En annen merkelig ting er at den eneste Severin Martin som ble født i Bergen i 1888 står oppført med Sømand Severin Martin Sivertsen som far og Nikoline Petrine Stene som mor !!! Underlig sammentreff? Er dette Petrine eller er det en annen?Kan noen hjelpe?Med vennlig hilsen fra en undrendeJan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

1865 var Nicoline Stene, 20, fødd i Kristiansund, tenestejente hos bakarmeister Hans A Ulich i Kristiansund. Denne 'jenta' er det altså som 1888 får barn med sjømannen Severin Martin Sivertsen. Så flyttar ho i lag med malarsveinen Nicolai, og konkubinatet blir 1891 registrert som ekteskap. Slikt hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror jeg har funnet en mulig forklaring.1865 Chr.sund Nicoline Stene 20 år, og hun er i Bergen senere og får 2 eller 3 barn der (se kirkeboka). Blir så gift med Bergesen, og Severin er et av hennes barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vel det er greit. Men hvorfor er det ikke anmerket at hennes barn med sjømanden (var uægte?) ? Og hvorfor het hun Karlsen når hun ble gift i 1892 og Stene i 1888 ? Hun døde forøvrig04.11.1931 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Grunnen til at barnet ikkje er registrert som 'uekte', er at det er 'ekte'. Ho vart nemleg gift med Sivert M. Sivertsen i 1887, i følgje DA! Kor han vart av seinare, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når det gjeld Stene-namnet, vil eg tru det er eit gardsnamn frå Averøy (som og finst i Krs.s. i 1865), medan Karlsen er patronym. Eg har sjølv slekt frå dei kantane på den tida som skriv seg for Steen, Stene osb. og som har det namnet frå ein gard på Averøy - utan at dei er fødde der, men i Kristiansund. Diverre har eg ingen Karl på lista som kan høve som far for Nikoline P., men det finst bygdebøker for Averøy kor du kan sjå etter om ein slik fanst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne vielsen mellom henne og Sivertsen ?Hvorfor oppgis sønnen Sivirrt Martin å være sønn av Nicolai Bergesen i f.t.1891 og 1900 ?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!At et barn oppføres med moren eller farens senere ektefelle som forelder dersom den biologiske var død eller liknende, har jeg opplevd flere eksempler på. Kanskje særlig i folketellingsmateriale, hvor husholdet gjerne fremstår som en familieenhet.Jeg vet til og med om eksempel på at morens første (og høyst avdøde) ektemann i oppføres som far til hennes barn i ekteskap nummer to (denne mannen var også død på dette tidspunktet) ved disses konfirmasjon! Dersom man ikke her følger en person nøyaktig fra dåp, via konfirmasjon og giftermål til begravelse kan det fort føre galt av sted! I dette konkrete tilfellet kom stort sett hele familien med tid og stunder til å bruke slektsnavnet til morens første ektemann, og alle ligger gravlagt i samme gravsted. Alle unntatt ektemann nummer to - hvor han ble stedt til hvile er per dags dato forstatt en stor gåte.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.