Gå til innhold
Arkivverket

[#15406] Folketelling 1865 i Østfold, kan jeg ikke lete?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har brukt uendelig mange timer med å prøve å finne div. personer i 1865. Alethe (Alette)Amalie Henriksdtr. født 7.5.1854, dp.5.6.1854 Vaaler, foreldre Henrik Magnussen født 1809, døde 1891, REF.innl. 15347, mor Gunhild Marie Jakobsdtr. født 1814. Har prøvd, for meg, alle tenkelige måter, tatt hele Østfold, skrevet inn navner på forskj. vis men jeg finner ikke noen, så prøvde jeg meg på Alethes fadrer, finner ikke dem heller: Simen Nilsen Grøthevtpl.Jens Martinsen, samme sted, Sissel Johannesdtr. Samme sted, Torkild Larsen Løkeberg, Sophie Johansdtr. Østenrød.Så gav jeg opp disse og prøvde et annet par på tavlen, Knut Nilsen Frølandspl. født 1803, hans kone Helene Nilsdtr. født 1816, sønnen Andreas født 23.2.1844. Det eneste jeg fant var en Knut Nilsen 62 år som inderst, almisselem, konen var rømt fra han. Jeg har fått forståelse av at disse har vært i Østfold, både før og etter 1865. Kan noen fortelle meg, hva gjør jeg feil som ikke finner noen av de menneskene JEG leter etter. HJELP. Hilsen Sol,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Det behøver ikke være du som gjør feil, det kan rett og slett hende at tellekorpset for 137 år siden gjorde en slurvete jobb i det området du søker i. Bare synd at det er for sent å banke dem opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

jeg har også funnet det vanskelig, se mitt innlegg 15376 hvor jeg lette etter Netta Kristoffersen fra nedre Fredrikstad. Etter møysommelig leting på navn inneholder 'net', (tok også med neht for sikkerhets skyld), og separat søk i kommunene i området (fram med atlas, finnes kart over 1865-kommunene/tellingskretsene?), fant jeg endelig en kandidat. Især det med fødested oppfatter jeg som en usikker parameter å bruke, stedet skrives så forskjellig. Skulle gjerne lære noen proffe triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Den eneste jeg finner er en mulig Henrik, men det er en helt annen famile, så ... Men her er iallefall lenken: Lenke Jeg kom til å tenke på.. Har de kanskje utvandret og så flyttet inn igjen på noe vis?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Det kan jo dessuten være at det mangler noe i selve folketellingen. Jeg vet helt sikkert at det mangler en gård i Skjeberg ( som jeg selvfølgelig har lett etter) men som jeg mener at historielaget har med i sin versjon... Det er jo litt merkelig at det mangler personer som sannsynligvis bor på ca samme sted. Kanskje historielaget i Vaaler ( Ettersom Alette ble født der kanskje de bor der fortsatt i 1865? ) kan assistere deg? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har søkt litt på Familysearch. Det er ein del uvanlige ting med denne familien. Foreldrene gifter seg på sine gamle dagar:(LDS IGI): GUNHILD MARIE JAKOBSDR Birth: 1814 Father: JAKOB ERIKSEN Spouse: HENRIK MAGNUSSEN Marriage: 10 MAR 1878 Svindal, OstfoldAlette Amalie ser ut til å ha fått et barn tidlig:OLAVES ANDERSEN Christening: 05 NOV 1871 Vaaler, Ostfold, Norway Father: ANDERS OLSEN Mother: ALETHE AMALIE HENRIKSDRHo gifter seg med Andreas Knudsen:ALETHE AMALIE HENDRICHSDATTER Spouse: ANDREAS KNUDSEN Marriage: 14 FEB 1875 Vaaler, Ostfold, Husband Age at Marriage: 30 Wife Age at Marriage: 21Han er sønn til Knud Nilsen (på Snippen, Våler, i 1865).ANDREAS KNUDSEN Christening: 25 FEB 1844 Vaaler, Ostfold Father: KNUD NILSEN Mother: HELENE NILSDRUnderlige stavemåter i LDS IGI ved dåp i 1875: HANS PETER ANUDSEN Christening: 02 MAY 1875 Vaaler, Ostfold, Father: ANDREAS ANUDSEN Mother: ALETHE AASE HENRIKSDRMen kor er dei i 1865? - Kanskje har folketellinga like vill stavemåte som LDS IGI? - Kanskje er dei i Kristiania eller et anna sted som har mangler i folketellinga? - Kanskje er dei i Sverige? - Kanskje var dei reisande, og blei ikkje oppfanga av folketellarane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg skjønner jo nå at det ikke bare er meg som har problemer i Østfold, 1865. Jeg finner ikke Gunhild Marie Jakobsdtr, hennes 4 barn, ja hun kan jo ha fått fler, Alethe Amalie er hennes 4 født 1854. Jeg finner ikke Alethes far Henrik, kun Henrik Magnussen i Svelvik, skiptømmermann.55 år født i Røyken. Ikke finner jeg Andreas Knutsen som Alethe gifter seg med, som nevnt tidl. finner jeg en Knut Nilsen som konen har rømt fra. (uten Navn)Jeg har Helene Nilsdtr. Så alt i forrige innlegg stemmer med det jeg har fått tidl. Men at Alethe fikk fikk en sønn Olaves var nytt han blir jo også født i Vaaler, hvor bor de? Etterkommerne skal ha slektstevne i sommer, og jeg hadde håp om å kunne finne noe mer til dem, men nå blir tiden kort når en bor på vestlandet,og må få alt gjennom bibl. Er der noen som vet noe mer. Takk - Takk!!!En Håpefull SOL i gråvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Den Sissel Johannesdatter du søker fra Grøtvedtpl. har flyttet til Slangsvold i RådeLenkeHun er forøvrig min kones tippoldermormvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

og siden det bare blir brukt faddere fra Svindal kan du kanskje finne noe i Våler BB bind 1 og 2. Beklageligvis fikk jeg ikke med meg dette tema før jeg hadde levert tilbake BB'ene jeg akkurat hadde lånt.2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk for innlegg, men fremdeles må jeg be, er der noen som vet noe, hvor disse folkene er i 1865? Til 2re takk for oppl. om bøker fra Våler og Svinndal, de er bestilt i dag så får en håpe der ikke går for lang tid før jeg får dem, jeg har ca 3 uker på meg, til den fam. skal ha familestevne.MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det må vel være noen som sitter med kirkebøker fra den perioden som kan sjekke utflytting i perioden 1854-1865, for å se om de flyttet f.eks til Sverige i den perioden.2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.