Gå til innhold
Arkivverket

[#15407] Emil Valdemar Ditlevsen (fra Danmark) og dropsfabrikken 'Favorit'


Gjest Karen Waage
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Waage

Min oldefar Emil Valdemar Ditlevsen var født i Danmark den 28.8.1869 og døde i Bergen den 9.6.1933. Av et avisinnlegg i anledning hans 50 års dag, er det opplyst bl.a. at han kom til Bergen i 1901, og 'var den egentlige grundlægger av Wichnes Dropsfabrik, som han saa ogsaa bestyrede til han 1907 startede sin egen Fabrik, dropsfabriken 'Favorit'.Noe av det jeg lurer på er: Hvor kan jeg finne opplysninger om denne fabrikken, f.eks. regnskap, når og hvorfor den ble nedlagt, antall ansatte mv?Videre: I folketellingen av 1912 står familien oppført med datoen 6. september 1901. Jeg går ut fra at dette var datoen da de kom til Norge/Bergen. (Fra Danmark, via Malmø, og deretter til Bergen.) Hvordan kan jeg få greie på om (og eventuelt når) de søkte norsk statsborgerskap? Jeg vet at dette har vært tema i tidligere innlegg, men jeg gjør et nytt forsøk likevel!Vil det noen steder (f.eks. i immigrantprotokoller) fremgå hvor i Danmark Emil Valdemar Ditlevsen ble født? Jeg har, uten hell, bedt om hjelp til oppslag på danske og svenske DIS-sider, bl.a. i forhold til immigrantprotokoller i Malmø. Han står oppført med fødested København i folketellingen av 1912, men jeg hadde håpet å finne litt mer detaljert informasjon, København er jo en stor by! Jeg kan ikke finne Ditlevsen i noen folketellinger på de danske Arkivværk-sidene, disse er heller ikke komplette, har jeg forstått. Derfor denne forespørselen her i arkivforumet.I folketellingen står familien oppført slik: Hustru, Kirstine Ingoline Wichmann, født 2.2.1868 i Stubbekøbing, Danmark.Barn: 1) Wanda Elisabeth Ditlevsen, født Malmø 5.3.1893. Hun og mannen (som jeg ikke bet navnet på, etternavn var antagelig Fredriksen) emigrerte visstnok til USA. 2) Stella Antonie Ditlevsen, født Malmø 20.5.1895, hun ble senere gift Moe, og bodde i Rothaugsgaten i Sandviken. 3) Paula Emilie Ditlevsen, født Malmø 12.7.1898 - min farmor, som ble gift med Arne Strømmen i Bergen i 1920. 4) Emil Ditlevsen, født i Bergen 20.4.1905. Han skal ha vært gift med Olga, og de skal ha bodd på Danmarksplass i Bergen.Jeg er også interessert i å komme i kontakt med andre etterkommere av familien Ditlevsen/Wichmann. Dessuten lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem hvis jeg ønsker å kontakte arkiver o.l. i Danmark for å få mer informasjon.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noen av spørsmålene kan besvares på grunnlag av kilder i Bergen, men slett ikke alle:Firmaregisteret vil fortelle om når et selskap er opprettet, aksjekapitalens størrelse, styresammensetning, endringer i styret, og eventuell nedlegging. Dette materialet finnes for Bergens del opp til 1944 i Statsarkivet i Bergen.Emil Valdemar Ditlevsen avla ed til den norske konstitusjonen 17. desember 1918, og er fra det tidspunktet regnet som norsk statsborger.Folkeregisterkortet opplyser at Emil V. og hans kone var blitt gift i 1896, sannsynligvis i Danmark.Wanda Elisabeth Ditlevsen giftet seg (som norsk statsborger) i Korskirken, Bergen 21. februar 1920 med frisør Arnold Fredriksen, født 1895. I 1933 bodde de i Chicago.Stella Antonie Ditlevsen giftet seg i Korskirken 8. oktober 1918 (som dansk statsborger) med lærer Haakon Mo, født 1880.De stedene vi har funnet oppgitt fødestedet til Emil V. Ditlevsen har man nøyd seg med 'København'. Man må trolig til vigselsprotokollen for å finne spesifisert gateadresse og/eller kirkesokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Imponerende! Tusen, tusen takk til deg, Yngve Nedrebø, for mye god informasjon! Jeg har nå endel mer å gå etter, spesielt interessant var opplysningene om firmaregisteret på Statsarkivet. Vil jeg kunne lete i firmaregisteret på kveldstid, eller må jeg møte opp på dagtid?Hva kan være grunnen til at Emil Ditlevsen selv, og ihvertfall ett av barna (Wanda, og sannsynligvis også sønnen Emil) ble norske statsborgere, mens to av døtrene var danske statsborgere da de giftet seg? Dette gjelder min farmor Paula Emilie og søsteren Stella Antonie. Begge kvinnene var da over 20 år (det var vel 20 år som var myndighetsalder i de dager?), og da kunne de vel velge selv? Ble Paula Emilie og Stella automatisk norske statsborgere da de giftet seg, h.h.v. i 1920 og 1918? Hva med min oldemor, Kirstine, ble hun også norsk statsborger samtidig med mannen i 1918?Jeg er litt i tvil om vigselsår for Emil og Kirstine virkelig kan være 1896, siden det første barnet ble født i 1893. Paret bodde i denne tiden i Malmø, og jeg har funnet de to eldste døtrene døpt der. Emil V. skal ha reist fra Danmark da han var 21 år, altså ca. 1891. Noe av det jeg jobber med å finne ut av, er om paret var gift allerede da, eller om de ble gift i Malmø. Det er dessverre lite å finne på det danske Arkivværket sine sider. Det svenske Genline er som kjent en betalingstjeneste (et hederlig unntak er nettsidene til Landsarkivet i Lund i Sverige, det er der jeg har funnet Wanda og Stella døpt, men disse sidene er langt fra komplette, og dekker kun et fåtall år). Nå må jeg fintenke litt på hvordan jeg skal gå frem videre for å finne ut mer om Emil Ditlevsens bakgrunn. Jeg finner ham ikke på Familysearch sine sider, men der finner jeg til gjengjeld en del informasjon om hans kone - min oldemor Kirstine Wichmann.Er det noen som har noen gode tips om hvordan gå frem videre? Jeg får si som en annen bruker av Digitalarkivet: Vi er heldige i Norge som har et sånt kjempeflott tilbud som Digitalarkivet!!!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lesesalen på Statsarkivet i Bergen er i perioden 15. mai til 14. september kun åpen mandag-fredag kl. 9.-15. Fra midten av september blir det på ny åpent også mandag-onsdag kl. 17-20. Det er selvsagt mulig å bestille kopier fra firmaregisteret. Det vil neppe dreie seg om mer enn en håndfull for hvert firma.Jeg ville tro at familien ble norske statsborgere ved farens overgang til norsk statsborger i desember 1918, i hvert fall har folkeregisteret rettet fra dansk til norsk på alle de kortene jeg har sett som gjelder familiemedlemmene. Rettingene er ikke datert, men de har åpenbart skjedd før 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Da må jeg nok en gang få si tusen takk for god hjelp, Yngve Nedrebø! Jeg tror jeg vil prøve å ringe Statsarkivet og be om kopier fra firmaregisteret. Tilslutt får jeg si som jeg gjorde i mitt forrige innlegg: Hvis noen har noen gode tips om hvordan gå frem videre, blir jeg svært takknemlig for det!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Det kunne jo være at de er viet i Stubbekøbing, da Kirstine Ingoline Wichmann jo er født der, ville jeg prøve at maile på nedestående mailadresse, og opgive de data der er om dem. Det var da et forsøg værd, man har jo lov til at være heldig.Karin Suhr Rasmussen Stubbekøbing Lokalhistoriske Arkiv Dosseringen 3 4850 Stubbekøbing Tlf. 54 44 15 29 Fax 54 44 20 12 E-mail: itbiksr@stubbekoebingkom.dkHeld og lykke!Mvh. Ann-Brith Blomberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Til Ann-Brith Blomberg:Tusen takk for hjelpen, og for tipset, det skal jeg forsøke!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Til Ann-Brith Blomberg: Igjen tusen takk for tipset, jeg kontaktet Stubbekøbing bibliotek og fikk en mengde informasjon! Jeg bad likegodt om hjelp til oppslag om fødsels-, dåpsdatoer og dato for vielser for min oldemor Kirstine Wichmanns foreldre og besteforeldre. Jeg fikk et svært raskt, godt og utfyllende svar fra Karin Suhr Rasmussen, hun var virkelig hjelpsom! Hun kunne imidlertid ikke finne Kirstine og Emil gift i Stubbekøbing, men nå tror jeg jeg vil prøve å kontakte lokalhistorisk avdeling ved Biblioteket i København, med en tilsvarende forespørsel. Jeg er ihvertfall kommet adskillig lenger i arbeidet med å finne ut mer om slekten min fra Danmark.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Til Karen WaageDet glæder mig at du kunne bruge tipset og at du fik en god behandling.Prøv og gå ind og kig på denne side, den er til det dansk/svenske samarbejde. www.landsarkivetkbh.dk/oresund/slaegt/text/findse/index.htmDu er nok nødt til at kontakte Landsarkivet for Sjælland, Lolland og Falster, jeg har været inde og kigge om der var en adresse du kunne maile til, men det fandt jeg ikke.Jeg kan ikke tilbyde at tage på Landsarkivet for Sjælland, da jeg bor i Jylland.Mvh. Ann-Brith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Til Ann-Brith Blomberg:Tusen takk for nytt tips! Jeg skal sette inn en tilbakemelding i Arkivforum når jeg har fått svar fra Landsarkivet, så får du høre hvordan det gikk.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ann-Brith Blomberg

Til Karen Waage.Jeg var ved at kigge i kirkebogen for Garnison sogn, efter min svigerdatters aner, så fandt jeg dette her:Emil Valdemar Ditlevsen f. 28 aug 1869, døbt 12 dec 1869 i kirken.Forældre: Jens Peter Ditlevsen ???, St. Kongensgade 32, Anne Elisabeth født Hansen, 30 aar.Faddere: Moderen, ?? Jacobsen.Kilde: Garnison sogn 1866-1873, no 146, opslag 69.Denne kirkebog ligger på nettet, Arkivalieronline og så skal du bare følge anvisningen der, det er Københavns Amt, Sokkelund Herred, Garnison sogn.Mvh Ann-Brith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Kanskje denne dropsfabrikken var grunnlagt før 1900? I alle fall var min farmor Betzy Torstensen ansatt der på folketellingen 1900 som 'Dropsfabrik - Arbeiderske %Vicknes%' Lenke (søt tittel forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Og jeg har rotet litt rundt i databasen til det danske utvandrerarkiv, etter først å ha funnet Emil Valdemar Ditlevsen i folketelling 1885 i København 15 år gml. boende sammen med moderen som var blitt enke og noen søskende, men den kjenner du til.Samtlige personer i husstanden kbhv, København (Staden), Borgergade (ulige numre), No.51, Matrikel 179, Baghus, , 1. Sal., 23, FT-1885 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Ane Ditlevsen, 45, Enke, Husmoder, Avisbud, Olivia Ditlevsen, 18, Ugift, Barn, Sukkervarerfabrikarbeiderske, Emil Valdemar Ditlevsen, 15, Ugift, Barn, Bud, Axel Ditlevsen, 11, Ugift, Barn, , Charles Peter Ditlevsen, 9, Ugift, Barn, , Axel Johansen, 1, Ugift, Pleiebarn, ,Først emigrerer Olivia 14.juni 1888:Navn: Ditlevsen, Olivia J. Stilling: Jomfru Alder: 22 Bestemmelsessted: Chicago, Ill. Kontrakt nr.: 530300 Forevisningsdato: 6/14/1888 Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Kbhvn. Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois Skibsnavn: Indirekte IDkode: I8889D0209 3 år senere 19.aug.1891 drar moderen sammen med broderen Charles: (Mon så ikke Emil dro til Malmø?)Navn: Ditlevsen, Anna E Stilling: Enke Alder: 50 Bestemmelsessted: NY. Kontrakt nr.: 243600 Forevisningsdato: 8/19/1891 Fødested: ? Fødesogn: ? Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Kbhvn. Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State Skibsnavn: Thingvalla IDkode: D8991D0703Navn: Ditlevsen, Charles P Stilling: Søn Alder: 15 Bestemmelsessted: NY. Kontrakt nr.: 243600 Forevisningsdato: 8/19/1891 Fødested: ? Fødesogn: ? Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Kbhvn. Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State Skibsnavn: Thingvalla IDkode: D8991D0704Ham har jeg funnet hos Ancestry.com på et reg.kort 1917-1918 (kanskje heter det en soldaterrulle)til 1.Verdenskrig i Chicago, hvor han også boede i Folketelling 1920 med sin familie:Name: Charles P Ditlefsen Age: 43 years Estimated birth year: 1876 Birthplace: Denmark Race: White Home in 1920: Chicago, Cook, Illinois (På Imagen af Folketellingen var året for hans immigr. også rigtignok 1891, han var inspektør på Post Office, og hustruen het Maria C. var 34 år dansk immgr.1893 - 1. søn Christian E. 3 år f. i ILL, hos dem boede også hans svigerfar Christ. Hansen dansk immgr. 1893 arb. i en grovsmed shop.På Imagen af Soldaterrullen var hustruens navn også nevnt med Maria C. Hansen.Name: Charles Peter Ditlefsen City: Chicago County: Cook State: Illinois Birth Date: 29 Apr 1877 Race: White Roll: 1504078 DraftBoard: 84I Folketellingen 1930 boede han også i Chicago i Ward of City 38 block 170, California Street nr.2930, sammen med sin hustru Maria og sønnen Christian E.,nu er han Superviser på Post Office.:Name: Charles P Detlefsen Age: 52 Estimated birth year: 1877 Birthplace: Denmark Relation to Head-of-house: Head Race: White Home in 1930: Chicago, Cook, IllinoisAnt.er dette moderen også i Chicago i 1910: Name: Anna E Ditlefsen Age in 1910: 70 Estimated Birth Year: 1839 Home in 1910: 15-WD CHICAGO, COOK, Illinois Race: White Gender: Male Series: T624 Roll: 257 Part: 1 Page: 160A Year: 1910Ant. er det hende som er død her, selv om alderen ikke helt stemmer:DITLEFSEN, ANNA E 02/04/1915 CHICAGO 64 YR U 00003928 COOKog her sønnen Charles i 1910: Name: Charles Dethlefsen Age in 1910: 31 Estimated Birth Year: 1878 Home in 1910: 15-WD CHICAGO, COOK, Illinois Race: White Gender: Male Series: T624 Roll: 257 Part: 1 Page: 129B Year: 1910Charles P. død i Chicago 1935:DITLEFSEN CHARLES P M/W UNK 6032916 1935-12-08 COOK CHICAGO 35-12-10Og her sønnens død fra Soc.Sec.Death Index: Personal Information Name: Christian E. Ditlefsen SSN: 339-09-2996 Last Residence: 91801 Alhambra, Los Angeles, California, United States of America Born: 10 Jan 1917 Died: 22 Oct 1993 State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951 )Fra California Death Index: Name: DITLEFSEN, CHRISTIAN EMIL Social Security #: 339092996 Sex: MALE Birth Date: 10 Jan 1917 Birthplace: ILLINOIS Death Date: 22 Oct 1993 Death Place: LOS ANGELES Mother's Maiden Name: HANSEN Father's Surname:Olivia har jeg ikke fundet i USA, men hun kan jo ha giftet sig, og står dermed opført med mannens navn. Men her er dåpen.IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark Search Results | Download | PedigreeOLIVIA JOSEPHINE DITLEVSEN Female Christening: 07 SEP 1866 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Parents: Father: JENS PEDER DITLEVSEN Family Mother: ANE ELISABETH HANSENDe andre søskendes dåper finner jeg ikke på FS, men ant. kan de også være å finne i Garnison som Emil, og den kan du se her på:LenkeHer foreldrenes vielse, som jeg har set på DIS- Danmarks Forum, at du er kjennt med, men tar den med likevel:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark Search Results | Download | Pedigree JENS PETER DITLEVSEN Male Family Marriages: Spouse: ANE LISBETH HANSEN Family Marriage: 02 FEB 1862 Frederiksberg, Kobenhavn, DenmarkFrederiksberg Kirke, som lå utenfor Kjøbenhavns volde(porte)var en meget benyttet kirke, det var nemlig gratis å bli viet der ;o).************************************************ AFGIFT I 1661 indførte den danske stat afgift på vielser. Det betød, at brudgommen skulle betale en såkaldt kopulations-afgift, hvis størrelse afhang af hans sociale status. I løbet af 1700-tallet blev visse befolkningsgrupper fritaget for at betale,bl.a. soldater, studenter, håndværkssvende, tjenestefolk og degne. Bryllupsafgiften tilfaldt oprindeligt staten, men i 1688 fik København del i pengene. I 1792 blev afgiften ophævet overalt i Danmark, undtagen i København. For at slippe for afgiften lod mange københavnere sig vie på Frederiksberg eller i Hvidovre. Først i 1868 opgav København bryllupsafgif-ten. ************************************************* Håper du kan bruke noe av det, hvis du leser dette.Med vennlig hilsen Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Jeg har fundet et barn mere Harald Frederik Ditlevsen døbt 13 nov 1864, Helligaandskirken.Helligaandskirken er også med i Arkivalieronline, men jeg har ikke fundet denne dåb, så det må du selv.Du får lige linket til Arkivalieronline:http://www.arkivalieronline.dk/mvh Ann-Brith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Truls har nok rett i at dropsfabrikken var etablert i 1900 eller tidlegare. Fann ein person i ft 1900 som eksplisitt er opplyst at jobba der: LenkeMen om fabrikken var etablert så tidleg, så harmonerer det ikkje heilt med at Ditlevsen, som kom til Bergen i 1901, skulle ha vore grunnleggjar.Meiner å ha lese ein stad at Gustav Wichne sin dropsfabrikk heitte Mercur A/S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Først må jeg få si tusen, tusen takk til dere alle som har hjulpet meg!Jeg har riktignok funnet noe av det selv via FS, arkivalieronline og folketellingen 1885 for København, fordi her har blitt lagt inn endel mer materiale siden jeg første gang hadde forespørselen min ute i Digitalarkivet. Imidlertid hadde jeg fortsatt ikke funnet noe om Emil Valdemars dåp, så det var helt supert! Jeg hadde heller ikke særlig mye informasjon om alle de som utvandret til USA, så disse opplysningene ble jeg svært glad for. Jeg visste bl.a. ikke at min tippoldemor, Ane Elisabeth Hansen, hadde utvandret til USA sammen med barna sine.Når det gjelder dropsfabrikken, vet jeg følgende:Hvis Wichnes dropsfabrikk var grunnlagt tidligere enn 1900, var nok ikke min oldefar med på å grunnlegge denne. Informasjonen om at Emil V. Ditlevsen skulle ha vært med på å grunnlegge fabrikken, fikk jeg i sin tid fra et gammelt avisutklipp i forbindelse med Emil V. Ditlevsens 50 års dag. Det ser nå ut til at denne informasjonen kan ha vært noe unøyaktig, Ditlevsen var gjerne bare ansatt ved fabrikken, og sannsynligvis ikke en av dens grunnleggere. Imidlertid skal Ditlevsen ha startet sin egen fabrikk senere, 'dropsfabriken Favorit', og det er opplysninger om denne fabrikken jeg er på jakt etter. Jeg har imidlertid tenkt å ta meg en tur til Statsarkivet nå når høsten kommer, og se etter i firmaregisteret.Men ihvertfall, tusen takk for alle bidragene, og for all den interessante informasjonen!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du har mulighet for å finne ut når de forskjellige fam.medlemmer reiste ut fra København i Politiets Registerblade (en forløper for Folkeregisteret)på Stadsarkivet( Købhvns. Rådhus), og når faderen Jens Peter døde ant. mellem 1877-1885 i Politiets dødeblade og i Københavns Begravelsesprotokol. Og hvor de bodde i Kraks veiviser, om dette kan du lese mere her, du kan jo også prøve å kontakte Stadsarkivet (tror det koster timebet. for søkninger):[url="http://66.102.9.104/search?q=cache:uWuxru_CohkJ:www.ksa.kk.dk/Sl%C3%A6gtsforskning.htm+Politiets+Registerblade+i+K%C3%B8benhavn&hl=en>LenkeHer kan du lese om, hvordan du kan bestille kopi av din tipoldemors dødsattest fra 1915:Lenkeog her hvis du vil bestille broderens fra 1935:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Dette var nyttig informasjon, tusen takk til deg, Bente Aaris! Jeg har møtt mange hjelpsomme mennesker både her i Digitalarkivet, og på DIS-Danmark sine hjemmesider. Jeg kommer helt sikkert til å benytte meg av muligheten til å bestille disse dødsattestene, de kan muligens hjelpe meg i letingen etter Ane Lisbeth Hansen og Jens Peter Ditlevsens bakgrunn. Det er nok en mye større utfordring å lete etter slekten sin i utlandet enn i Norge, men også spennende... Nå vet jeg i hvertfall hvor og hvordan jeg kan gå frem for å hente mer opplysninger, både i Danmark og i USA. Jeg får nok en gang si tusen takk, spesielt imponert ble jeg av at Ann-Brith Blomberg hentet denne tråden frem 'i lyset' igjen etter så lang tid!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.