Gå til innhold
Arkivverket

[#15409] Ingeleiv Johannesdtr. f. ca 1840 i Vikedal , Rogaland,hvem var faren ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch ble Ingeleiv født 07.12.1840.Andre kilder , bl.a. ved hennes død i Bergen i 1926 antyder 06.12.1841.Hun var født utenfor ekteskap.Moren var Ingeleiv Tollefsdatter og faren angivelig Johannes Johan....Da hun giftet seg i Bremanger i 1874 med Hans Sørensen , var farens navn oppgitt til Johannes Tollefsen.Moren var fra gården Helland i Vikedal, og giftet seg i 1845 med en Gunder Hansen.Jeg tror han døde rundt 1860 , for på det tidspunktet dukker mor og datter opp i Bremanger.Er der noen som kjenner til disse menneskene , eller finnes det bygdebøker som kan oppklare hvem faren hennes var og hvor han kom fra? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Rune.Det er 2 gårder Helland i Vikedal, 4 i Sandeid, men det er ikke noen med navnelikhet med Ingeleiv. Jeg har 1 hefte som heter Vikedals-ætter, skal kikke i den og så hører du fra meg igjen. Det er veldig vanskelig derfra, Vikedal, Sandeid og Imsland. MVH. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for raskt svar.Jeg ser også at gårdsnavnet Kalland ble nevnt da moren Ingeleif Tollefsdatter giftet seg i Bremanger i 1867 med Ole Sørensen.Da hadde hun rukket å få en sønn utenom ekteskap i 1861 med en Ole Pedersen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser ut til at Gunder Hansen og Ingeleiv har flyttet med familien til Kinn/Bremanger rundt 1853.Jeg ser på FamilySearch at de fikk tre barn sammen i Vikedal , men to av dem døde der innen mars 1850.I 1855 og 1856 får de barn i Eikefjorden på gården Storevik.Gunder døde trolig der mellom 1857 og 1860. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Rune.Nå har jeg gått gjennom det jeg har hjemme og finner ikke noe med tilknytning til ditt folk. Det var leit jeg ikke kunne hjelpe deg. Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.