Gå til innhold
Arkivverket

[#15411] Folketellingene i Amerika for 1850


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Er folketellingene over norske innvandrere ufullstendige? Jeg finner ikke mine tippoldeforeldre. Se innlegg nr.11642 i brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Norsk-amerikanarmaterialet er blitt til ved at Naeseth plukka ut personar av norsk avstammming frå amerikanske folketeljingar. Her er mange feilkjelder. Teljaren kan kankje ha fått med seg at tippoldeforeldra dine var norske, Naeseth KAN ha oversett det. Dei kan ha busett seg i ein stat me ikkje har i basen vår. Men mest rimeleg er det vel at dei enten har forandra namnet sitt slik at du ikkje finn dei, eller at teljaren har skrive namna slik at du ikkje klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Elles kan eg nemne at det var 27 utvandrarar frå Åmli med emigrantskipet Magnolia frå Le Havre til New Orleans i 1845. Nr 1308a-1334 i Volume Two 1844-1846. På lista til Naeseth er berre 9 av desse funne att i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du må huske at Naeseth ikke hadde internett til å søke etter nordmenn på vidvanke da :o)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man bør vel også ha i mente at folketellingen i 1850 ble holdt nettopp i 1850, og at atskillige utvandrede nordmenn var døde før denne tellingen ble gjennomført. Ikke minst i kolera-epidemien sist på 1840-tallet strøk det med mange.Grunnen til at Naeseth samlet opplysninger fra folketellingene var at han skulle lage verket 'Norwegian immigrants to The United States, A biographical Directory, 1825-1850'. Man bør vel snarere søke etter emigrantene fra 1845 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for svar, Jan, Laila og Yngve.Jeg beklager at kildehenvisninga ikke var fullstendig. Det dreier seg altså om side 183-185 i Naeseths verk 'Norwegian Immigrants to the United States A biographical Directory,1852-1850' Volume Two 1844-1846. Redigert av Blaine Hedberg. Yngve nevner koleraepidemien i slutten av 1840-åra. Jeg har også tenkt på virkningene av virussykdommene som hjemsøkte de norske settlementene. Det er mulig at tippoldeforeldra mine og barna deres døde i en slik epidemi. I den forbindelse har jeg et spørsmål: Fins det amerikanske kirkebøker fra tida før 1850 med opptegnelser over døde norske emigranter? Elise Wærenskiold omtaler emigrantene som ankom New Orleans i november 1845 med 'Magnolia' i boka si ' The Lady with the Pen'.Clifton,Texas,1976 Side 8, 160,166-167.Rasmus B. Anderson nevner også utvandringa i sitt verk 'The first chapter of Norwegian Immigration, Its causes and results.' Madison, Wisconsin 1906. Side 375,376 og 379.Oris E. Pierson:'Norwegian Settlements in Bosque County, Texas' Clifton,Texas. Side 13.Odd Magne Syversen og Derwood Johnson skriver om denne emigrasjonen i verket 'Norge i Texas'.Stange historielag,1982. Side 35,38 og 45.Min teori: Emigrantflokken fra 'Magnolia' ble splittet i New Orleans. En del av dem dro til Texas. Noen få reiste til Missouri. De fleste, og det gjaldt utvandrerne fra Setesdal og Åmli, dro opp Mississippi til norske Fox River settlement i Illinois. Herfra reiste mange videre via Koshkonong settlement, Wi til Rock River settlement, Wi.Konklusjon:Familien jeg søker har oppholdt seg i den nordlige delen av Illinois eller den sørlige delen av Wisconsin.Hilsen Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.