Gå til innhold
Arkivverket

[#15413] Sverige: 'By sogn'?? Svend Gustavson f 1827


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

FT 1875 Ø.Toten : 'Svend Gustavson; f. 1827, fødested By Sogn i Sverige.' Hvor er dette, og hvordan komme videre? Jeg har ikke klart å finne ut når han forlot Sverige; men han ble gift på Toten og fikk sitt første barn i 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Før dere hjelpere legger for mye arbeid i dette skal jeg se om jeg finner mer opplysninger i vielsesprotokollen - kanskje får jeg da farens navn. Dog ville det være fint om noen kunne finne 'By Sogn' - kan det være i Værmland tro;?? det er mange derfra her på Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ad By sogn. Under 'Hjälpmedel' på forsiden til Rötter (adressen Laila refererer til), finner du 'Socken sök'. Jeg søkte på 'By', og fant to By socken, nemlig i Dalarna og i Värmland. By i Värmland er nærmest geografisk, og kanskje mest sannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

På denne følgende adresse finner du gruppen for By på Anbytarforum: LenkeMen det kan nok være lurt å finne flere opplysninger om denne Svend Gustavson før du evt. laget et innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

En hjelper i Sverige har sjekket for meg i By, Vaermland - så langt negativt. Skal følge 'vielsessporet' snart for deretter å prøve i Dalarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ingen Sven elles Svend med far Gustav/Gösta/Gustaf er innført i dopböcker i By sokn, Värmland i årene 1825-1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har forsøkt å finne Svend's far i 'Innflyttede' uten resultat - som så ofte ellers var denne rapporteringen og føringen så som så....... Jeg finner heller ikke ekteskapsinngåelsen (de var gift ihht barnas dåp) Det er nok mulig at ekteskapet var registrert i en annen kommune; det knytter seg nemlig en spesiell historie til Svend's hustru Pauline Paulsdatter: Hennes mor gikk inn i en depresjon under svangerskapet - så sterk og alvorlig at hennes far gikk hen og skjøt 'sig med et gevæhr' (KILDE: Extraretspr. 2. 151. 1834; Totens Præstegaard (Hoff) 1834. Debr. 3.)Kanskje ble hun 'satt bort' og senere gift et annet sted for så å vende tilbake til Toten??Så der står jeg...... Men håper fortsatt at noen kan finne Svend Gustavsen f. 1827 i By socn (i Dalarna??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg tillater meg å hente denne frem igjen. Kanskje noen har noe å bidra med? Jeg vet at det pågår kirkebokregistrering; kan noen svare på om status for By i Dalarna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Fra en av Svends etterkommere i USA har jeg fått et notat om at Svend giftet seg (med Pauline Geoline paulsdatter) 10 mai 1859 i Hoff, Ø.Toten. Faren er notert som Gustav Anderson.Kan dette være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Ifølge vielsesinnførselen i klokkerboken for Østre Toten var Svend Gustavsen født i 'Kalstad' i Sverige og 33 år gammel ved vielsen i 1859 - se par nr.13 Lenke Dette tyder på at det må være snakk om By socken i Värmland, dagens Säffle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da har jeg sett gjennom fødelsesboken for By sogn i Värmland 1826-1828 og har ikke funnet han.Jeg har sett gjennom Karlstad landsforsamling. Der er ikke fødelsesbøker tilgjengelig.Jeg har også sett gjennom Karlstads stadsforsamling, også der for 1826-1828 uten å finne han.Så nøtten til Tor fortsetter.Hva står forresten på linjen under : Kalstad i Sverige ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk til dere begge for at dere bidrar! Ja - den godeste Svend er en nøtt....Det som står under 'Kalstad' i vielsesdok. er 'Schjøll', nabogarden til Kiise som Svends kone er notert å bo på.Jeg har sett på dåp/faddere til endel av Svends barn - har ikke klart å knytte noen lenker til andre svensker så langt.Nå har vi vel alle sammen erfaring for at oppgitt alder/fødselsår ofte er feil, men likevel??Dog: Vi har farens navn som Gustav Anderson, og det ser jo ut til at han var fra Värmland.Til høyre for rubrikken der Svends far Gustav er notert står det et navn. Er det Svends mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (14):Nei, navnet i rubrikken til høyre er ikke Svends mors navn, men derimot navnet til brudens far, nemlig Povel Enersen. Altså ikke til så mye hjelp i denne samenhengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg tillater meg å løfte denne fram igjen. Saken er nok ikke så enkel nei!Fra en annen slektsgransker som leter etter samme mann har jeg fått denne eposten - om det kan være til hjelp for noen av dere. Poenget mitt er at uansett hvor 'dyktige vi er', så er det noen ganger at andre ser der en selv er blind.Innlimt fra eposten:Jeg har sjekket dåpslistene i kirkebok for By i Värmland 1826-28 (og også litt før og etter), uten å finne SGs dåp. Ved folketellingen 1891 oppgis hans fødested som 'Vermeland, Sverige', så det er nok By ved Karlstad det er snakk om og ikke By i Kopparberg. Ved vielsen 10.5. 1859 oppgis hans fødested som 'Kalstad'. Kirkebøker for Karlstad har jeg ikke undersøkt. Det ser for meg ellers ut til at han oppgis som enkemann ved vielsen, men dette er jeg noe usikker på. I 'FamilySearch' har jeg funnet en SG gift 20.4. 1851 i 'Kihl Stora, Värmland'. Kil ligger jo ikke langt fra Karlstad, men jeg er usikker på om 'Kihl stora' er identisk med Kil ved Karlstad... Jeg har vielsen fra Østre Toten klokkerbok side 111. Svends adresse oppgis som 'Kise'. Han var 33 år og sønn av 'Gustav Andersen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Har jag förstått det här rätt?Du söker Sven Gustafsson, född ca 1827 i By socken och son till Gustaf Andersson. Eventuellt tidigare gift i (Stora) Kil 1851 20 april och han kom från Karlstad till Norge under 1850-talet. Han fick barn i Norge 1858 och gifte sig där i maj 1859.Även jag har tittat i födelseboken i By i Värmland. (Och Karlstad) Funderar på att rulla igenom husförhöret 1824-1830, som är på 300 sidor. Kanske kan jag hitta honom där?Det finns också By i Edsele, Västernorrland och i Ränneslöv, Halland förutom i Kopparberg. Han kan ju vara född i endera och familjen kan ha flyttat till Karlstad?Vet du vilket yrke han hade? Arbetare, bonde eller annat? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Sven Gustafsson som gifter sig i Stora Kil 1851 20 april är 40 år gammal - alltså född 1811 - och är nog inte den du söker? (Stora Kil E:2, gid 526.53.26600) Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Ulla (17): Ja - du har oppfattet rett. Alle noske kilder sier han var født ca 1827, og folketellingen 1891 er så presis at den sier hans fødested var 'Vermeland, Sverige'.Tusen takk for at du også har sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg glemte kanskje å nevne hans yrke, han var smed. (det var utrolig mange smeder som emigrerte til Norge fra Sveige)Jeg forventer selvsagt ikke at noen skal sitte å bla gjennom 300 sider födelseboken!Vedr. fødested: Her et lite sammendrag av hva som er notert under norske folketellinger for Svend:FT 1865 sier fødested Sverige FT 1875 ' By Sogn, Sverige FT 1891 ' Vermeland Sverige FT 1900 ' SverigeAlle kilder tyder på fødsel ca 1827Han KAN jo være fødd et annet sted ( Ha trodd at han var fødd i By i Värmland desrom han har sin barn/ungdom derfra??Finnes det lister med konfirmasjon i Sverige fra den tiden? Selv om vi ikke har navnet på hans mor: Kan det være til hjelp å finne barnedåp av barn av 'Gustav Anderson' mulige søsken)som et indisisum (fra årene rett før/rett etter 1827)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

OBS: Beklager, det siste avsnittet fikk feil mening. Det skal selvsagt stå:Finnes det lister med konfirmasjon i Sverige fra den tiden? Selv om vi ikke har navnet på hans mor: Kan det være til hjelp å finne barnedåp av barn av 'Gustav Anderson' - altså mulige søsken av Svend)som et indisisum (fra årene rett før/rett etter 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Att han var smed kan nog underlätta sökandet. Fadern kan ju också har arbetat i yrket. Att titta igenom hela husförhöret tar förstås lite tid men är inte så svårt som det kanske låter. Igår kväll letade jag lite till i födelseboken och fann då två Gustaf Andersson - en som far boendes i Knäppa och en som fadder från Återslöp, båda i By. Men ingen av dom hade en son som hette Sven. Jag har också tänkt leta efter konfirmationen senare idag. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Konfirmationsböckerna i By och Karlstad Stads/Landsförsamling ger mig ingen tråd att nysta vidare på. Har tittat på åren 1840-1844 men hittar ingen Sven Gustafsson. Föräldrarnas namn är inte antecknade i dom här längderna, men jag har kollat upp dom barn som heter Gustafsson/dotter för att ev. hitta syskon - ingen träff.Utflyttade från By och Karlstad 1843 och framåt - ser ingen Sven Gustafsson eller Gustaf Andersson. Man kan förstås fortsätta och se om fadern med familj flyttade tidigare till Norge, från ca 1827.Har tittat i kyrkoböckerna i Karlstads fångvårds arkiv och där finns 1854-1855 en Sven Gustaf Gustafsson, men han är född 1832 i Ö Emtervik och fadern heter Gustaf Albert Larsson så det stämmer inte med den du söker.Tycker det är märkligt att det inte går att finna honom! Namn, födelseår ( /- några år) och ort, faderns namn är ju känt men inte ett spår av någon av dem. Det här intresserar mig och jag kommer att forstätta fundera på detta framöver. Närmaste veckorna blir det dock lite tid över till att söka i dom gamla böckerna. Först ska jag följa vad som händer i OS och därefter blir det några släktträffar.Förresten, är det någon som har tillgång till Cdn Smedskivan eller andra register med smeder och kan se om Sven eller hans far är med där? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ulla;jeg er overveldet av alt du har gjort! Det er en fantastisk hjelpsomhet på tvers av landgrensen!Ja, noen ganger så møter en på slike tilfelle som Svend. De 'skal' være der - mer er det ikke!Det var utrolig stor migrasjon fra Sverige til Norge på 1800-tallet, og mange kom til mitt område (Toten, Oppland fylke).Skulle du noen gang ha behov for hjelp til å lete etter personer her så må du huske meg. Jeg vil gjrene forsøke å hjelpe.epost: to-ru at online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack Tor, för dina vänliga ord och erbjudande om att hjälpa mig leta på norska sidan! Har en ana som jag inte lyckas finna och har mailat dig.I mitten av 1800-talet var det många små bruk i Värmland som las ner och bara dom större blev kvar.Så här står det på nätsidan i projektet 'Nycklar till brukssamhället':Revolutionen inom kommunikationerna med järnvägar och kanaler gynnade de bruk som var fördelaktigt lokaliserade ur transportsynpunkt. Övriga bruk fick det svårare att konkurrera. Genom aktiebolagslagen 1848 kunde större mängder kapital föras in i bruksnäringen. Satsningarna gjordes vid ett tiotal bruk, de övriga försvann. Samtliga nord- och västvärmländska bruk försvann mellan 1869 och 1924. Då återsod endast Bofors, Björneborg, Finshyttan, Hagfors, Degerfors, Lesjöfors, Munkfors, Nykroppa och Storfors. De bruk som överlevde klarade av en produktion, många gånger större än de som försvann. Verkningarna av bruksdöden blev relativt lindriga i Värmland. Bara 3 % av landskapets befolkning var direkt sysselsatt i järnhanteringen. Jordbruket och boskapsskötseln var grunden i ekonomin, och detta ändrades inte p g a bruksdöden. En del av den arbetslösa arbetarstammen gick på arbetsvandring till Norge eller Norrland, andra emigrerade till Nord-Amerika. De flesta fick dock annan sysselsättning. Dels vid de expanderande järnverken, dels i den nya näringen: skogsindustrin. Flera av de gamla järnbruken lade om sin produktion till trämassatillverkning t ex Rottneros, Svaneholm, Edsvalla och Koppom. Någon fångade tiden på följande sätt: 'Vi sjunker med järnet men flyter på träet'.Sven Gustafsson var kanske bland dom som blev arbetslösa och drog till Norge. Jag fortsätter leta efter honom av och till och återkommer när jag vet nåt nytt. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.