Gå til innhold
Arkivverket

[#15413] Sverige: 'By sogn'?? Svend Gustavson f 1827


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

På en fanatstisk tur på Dalsland Kanal i Sverige i sommer møtte jeg en 'slektforskerkollega', Sigrun Eneberg. Hun har gravd opp bl.a. egen slekt i Sverige. Nå har jeg mottat opplysninger fra henne.Her er limt inn utdrag fra et par hyggelige e-brev jeg har mottatt:Jeg fant noen Svend Gustavsson'er, bl.a. på Familiy Search (LSD) og svenske Dis-byt, som har en far som heter Gustav Andersson, og forsøkte å følge dem litt i genline.se, men når de giftet seg etterhvert slapp jeg taket. Det står veldig tydelig i Østre Totens både lysnings- og ekteskapsprotokoll at han er ungkar ved ekteskapsinngåelse.Men jeg tror også at det må være By sør-vest for Karlstad.I lysningsprotokollen står det nok Kise, ja, selvom jeg først leste det som Kile/Kila. Kila ligger rett vest for By/Huggenäs (se vedlegg (kartene)).Jeg endte opp med én S. Gustavsson - som til og med flyttet til Norge i 1857 (!) - problemet er bare at han heter Svante og ikke Sven! (Alle Sven'ene giftet seg) Sannsynligvis er dette en helt annen person - selv om jeg synes det bare er rett og rimelig at han kutter ut Svante og kaller seg Sven når han bestemmer seg for å bo i Norge !!! :) Denne Svante er født i 1827 på en gård som heter Gösta i Huggenäs, som er et socken i By moderforsamling (se vedlegg). Jeg har ham i utflytningslisten fra Huggenäs - men finner ikke tilsvarende innflyttet i Østre Toten, men slike lister er jo veldig ufullstendige.Jeg glemte selvfølgelig å si at jeg har sjekket aktuelle fødselsregistre i genline.se: - i födelseregisteret for By er det registrert kun 2 Sven mellom 1821 og 1830, men ingen av den har en Gustav Andersson til far - ei heller i Bro, Ny eller i KilaDet er faktisk veldig få personer som blir døpt Sven i det tidsrommet. - bare i Huggenäs finner jeg denne Svante som har en far som heter Gustav Andersson.For egen del har jeg (Tor) sjekket alle Sven*/Svein/Svante/Swante Gustav* født ca 1827, Sverige i FT 1865: Kun to aktuelle: 'Min' Sven på Toten en Sven f. 1829, bosatt i Arendal. Så langt har jeg desverre ikke funnet dem i innflytterlister til Norge. Alt tyder på at Sigrun har skutt en innertier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun E. Enberg

Et lite innlegg fra sist omtalte person her. Ja, mulig at jeg fant denne Sven (som ble født som Svante) og i så fall er det kjempeartig, ikke minst for å kunne hjelpe en som står fast! Har selv vært i samme situasjon mange ganger og vet hvor irriterende det er! I denne saken konsentrert jeg mer egentlig mer om å finne den riktige faren først, da jeg visste fra vielsesboken på Østre Toten at han het Gustav Andersson. Fra Tor selv hadde jeg ledetråder som By, Karlstad, Värmland så jeg forsøkte å finne alle Anders Gustavsson’er i disse områdene i aktuell periode – og fulgte disse en etter en i www.genline.se og dennes Husförhörslängder, hvor jeg sjekket om noen av disse hadde en sønn som de hadde kalt Sven. Et par mulige kandidater hadde jeg rundt på andre sider av Karlstad, men da disse Sven’ene giftet seg eliminerte jeg dem en etter en. Etter å ha studert svenske kart, hvor jeg fant at By var en moderforsamling som omfattet både By, Bro, Ny og Huggenäs, snørte nettet seg sammen om siste kandidat; Gustav Andersson i Huggenäs. Problemet var bare at hans sønn ikke het Svend, men Svante. Denne Svante ble født i 1827 og han flyttet til Norge i 1857. Tor’s Sven giftet seg i Norge i 1859. Sånn sett passer det hele veldig bra. Så nå gjenstår det bare å finne ut at Svante virkelig er Sven!Har noen andre noen lokalkunnskaper om Huggenäs? Vet noen om det finnes noen bygdebøker fra Huggenäs eller By? Eller andre typer bøker/lister/beskrivelser enn dem som ligger på genline?Beste hilsen, Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (27): Värmlands Släktforskarförening har registrert og utgitt i hefteform avskrifter av kirkebøker fra mange Värmlands-sogn. Fra Huggenäs finnes f.eks. ''Födde 1744-1920'', ''Vigde 1761-1920'' og ''Döde 1761-1920''. Tilsvarende hefter finnes for bl.a. Södra Ny, Kila og Bro. Her er innførslene ordnet i både kronologisk og alfabetisk rekkefølge, og også sortert etter farsnavn, slektsnavn, bosted o.s.v. Foreningen har også utgitt et hefte ''Torp och ödegårdar i Huggenäs''. Alle disse heftene selges fra foreningen.Värmlands Släktforskarförening har også ''lokalombud'' for de fleste sognene i Värmland. Disse ombudene skal være eksperter på sine sogn, og man kan henvende seg til dem med sine spørsmål.Opplysninger om foreningen finnes her - http://www.genealogi.se/varmland/index.htm. Gå til ''Innehåll a-ö'' i menyen til venstre for å få en god oversikt over hva man kan finne på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.