Gå til innhold
Arkivverket

[#15414] USA igjen...


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Først en takk til Laila som har hjulpet meg mye med å finne frem til slekt i USA!! Det har ført til at jeg har tatt kontakt 'over there' og fått opplysninger tilbake. Men jeg har fremdeles et ledd som mangler, så jeg prøver meg på nytt.. (14898 var nr. jeg var inne på sist med denne familien..)Nå vet jeg at Gabriella Aamodt, f. 1859 i Lyngdal, emigrerte fra Oslo 05.10.1883 med Muskegon som mål. Så har jeg fått bekreftet at hennes datter, Emily, f. 21.04.1885, d. 07.01.1977, var i ekteskapet med Ole Larson. (Emely ble forøvrig gift Tjessem, og der har jeg nå kontakt med etterkommere..)Jeg har fått vite at Emely hadde en søster, Ella, og to brødre, Ernest og Roy. Jeg trodde at Gabriella hadde to barn i første ekteskap, men er ikke sikker.. Hun skal ha vært gift med en Sommer også.Denne Ole Larson skal ha vært enkemann med flere barn. På 1880 US Census finner jeg en Ole Larson i Richland i Dakota. Han og kona er født i Norge av norske foreldre,og de 6 barna er født i Wisconsin (?). Kona het Emely, og var det ikke slik at første barnet i nytt ekteskap ofte ble kalt opp etter hun som var død?? Når døde Emely? Går det an å finne ut om det var denne Ole Larson som ble gift med min Gabriella? Og hvor mange barn de fikk sammen?Og så Gabriellas nye ekteskap med ? Sommer. Var det barn der? Jeg håper på hjelp denne gangen også..Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Roy er syk, men jeg har hørt fra kona. De har ingen opplysninger om Aamodt-familien sier hun.. Jeg har jo det jeg trenger om Roys foreldre, og jeg regner med å få opplysninger om søsteren Janis etter hvert. Hun lever, mens broren Spencer jo er død.Men jeg er altså like langt når det gjelder Roys tanter og onkler, så det gjenstår en del arbeid. Fikk forøvrig svar også fra Holt County Historical Society i dag, men de hadde ingen opplysninger i det hele tatt!!Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg synes jo det er rart om Roy eller hans søsken ikke vet noe om sine onkler og tanter da.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Enig med deg der, men det er altså svaret jeg fikk. Jeg har tenkt å skrive tilbake bare jeg får samlet opplysningene jeg har fått. Trodde vel i utgangspunktet at amerikanerne var mer interessert i sine røtter, men det var ikke spørsmål tilbake om opplysninger herifra heller. Men nå var det som sagt kona jeg hadde kontakt med, og hun har vel kanskje ikke norske røtter heller.. Nna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er veldig mange amerikanere som faktisk ikke er filla interessert. Særlig 3-4 generasjon. Noen har og vonde minner i forhold til oppvekst osv, og vil ikke bli minnet om dette. Og, særlig mmenn!! Selvom det her i steinrøysa er flere menn som driver med slektsgransking, er det i USA flere damer, tror jeg.Det kan jo hende Janice er mer oppsatt på kontakt en kona til Roy.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Er det mulig å finne mer i folketellingene ut fra de opplysningene jeg har? Jeg håper imidlertid på flere opplysninger ved kontakt med familien, men man vet jo aldri....Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

jeg kan forsikre deg om at jeg har sett etter.Jeg synes du skal smøre deg med litt tålmodig het, og se om du får mer fra familien der borte. Rom og slektstrær blir ikke bygget på 14 dager..Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg har et spørsmål når det gjelder U.S. Social Security Death Index - slik jeg finner listen på Family Search. Når det står State of Territory Where Number Was Issued - er det der personen døde, uavhengig av fast bosted? Og under Localities - er det de forskjellige stedene personen har bodd? Det siste oppgitte blir det da adresse ved død? Jeg har en person som har bodd i Marin, California (Number Was Issued: New York). Hvor kan jeg henvende meg for å få nærmere opplysninger?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Issued = der personen var når han søkte/fikk SS#De opplysningene du får dersom du sender inn 27$ (husker jeg rett), og bestiller søknaden om SS#, vil du få navn og adresse, fødselsdato, sted, arbeidsgiver (om noen) og foreldre.Det tar som regel 2-4 måneder (hvis du er heldig).bl.a. her kan du se linker til forskjellig ang. SSDI/SS# http://www.lailas.net/emigrasjon/slekters_gang.htm Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for svar og interessant link!! Der ser det ut til å være mye spennende.. Vet du forresten m.h.t localities om det stedet som står sist er der personen bodde ved død?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Stadane som står i skjemaet kan vere bra utgangspunkt for vidare leiting; ein må ikkje stole på at dei tyder noko som helst. Dersom ikkje engelsk er eit problem, kan du leite fram SSDI-leksjonen på RootsWeb. Der finn du dei beste opplysningane.Det er elles på RootsWeb ein finn SSDI oppdatert til siste månaden. Der kan ein også leggje inn 'Post-em' (eller kva det er dei kallar det), slik at andre som er interessert i same person(ane) kan finne deg. Og derfrå kan ein prente eit brev som du kan sende i posten saman med dine $27 for kopi av søknaden.--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Skjønner etter hvert at de oppgitte stedene ikke er adressen til personen jeg er ute etter..Takk for svar. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.