Gå til innhold
Arkivverket

[#15416] Julius Anton Johannessen, Veivokter? Ordfører? i borge..?


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

HeiEttersom Mormor'en min var på barnehjem så vet jeg veldig lite om slekta mi på den siden.. Etter mye og å men.. så fikk jeg vite i Tune kirkebok at Julis Anton Johannessen og Ragnhild Antonie Karlsen sto oppført som foreldre når Mormor giftet seg. I alle år har det blitt sagt at Julius var ordfører i Borge, noe jeg ikke tror stemmer, i kirkeboken sto det Veivokter.Han skal visstnok ha vært ganske gammel da min mormor ble født, og ikke vært gift etter lignende med Ragnhild. Ragnhild skal ha vært noe tilbakestående/fungsjonshemmet, og kanskje ha en søster.Min mormor ble født i Østre Fredrikstad, 27.06.1934.Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut noe mer om mine oldeforeldre? Noen som har noen tips? Jeg har tittet i folketellinger og funnet veldig lite.På forhånd tusen takk. MVHCarola Klevenwww.kleven.net/slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Dersom det ikke dukker opp bedre forslag så kan kanskje denne Ragnhild i Skiptvet være en mulig kandidat:LenkeDet var vel neppe uvanlig at en ordfører hadde et vanlig yrke også. I tillegg så var de fleste ikke ordfører i all sin yrkesaktive periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tror Vidar greide å kopiere en link som han var snill og fant til en annen i ett annet innlegg (om tannlege Hovland....) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!Vedrørende spørsmålet om Julius Anton Johannessen har vært ordfører i Borge i Østfold, skulle dette være enkelt å få svar på ved å ta en telefon til Fredrikstad kommune, Serviceskranken. Borge er idag en del av Fredrikstad kommune, men det skulle være enkelt å finne ut om han har vært ordfører eller ikke. Om han har vært ordfører har de sikkert noen biografiske opplysninger om ham. Det kunne også være lurt med en henvendelse til Borge Arbeiderparti som har vært det ledende parti i Borge i mange år.Mvh Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hei Henry!Jeg har vært på Fredrikstad bibl og sjekket lister over ordførere i Borge, og det er ingen ved det navnet som har vært det.. desverre.. med mindre listene ikke er komplette da.. Jeg kan jo for sikkerhetsskyld ta en telefon til Kommunen også for å være helt sikker. For det er jo litt rart at vi alltid har hørt at han var ordfører så har han aldri vært det.. hehe :)Alt hadde vært så mye lettere viss jeg bare hadde noen fødselsdato'er og sånn også.. Eller hvis barnehjemmet mormor var på fantes lenger, vet ikke hvem ho var på, bare at det var i fredrikstad.MVHCarola Kleven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Beklager at det ble feil lenke i min forrige melding. Det var denne lenken jeg hadde tenkt å sende.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00127.wc2&variabel=0&postnr=463&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her kommer enda en spekulativ lenke til en Julius Johannesen i Skiptvet som var veiarbeider og født i 1871 så han var jo rimelig voksen i 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

HeiTakk for håpefulle lenker.. men Ragnhild Othilie tviler jeg på stemmer, ettersom det står Ragnhild Antonie i Kirkeboken..Denne julius fra Skiptvet er det nok heller ikke desverre, det står Julius Johans. Mens min oldefar het Johannessen... og han skal ha vært fra Borge..Men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Navn var en selsom ting those dayz. Særlig når det gjelder Johansen, kan godt bli både Johnsen og Johannessen i alle varianter, akkurat som forbytting av C/K. Slike ting må du ikke henge deg opp i! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Sant så sant.. Men skal jeg sjekke alle som skrev johansen og johnsen å sånn så kan det blir mange.. er en i Manntallet i borge 1913 som skal hete Anton Julius Johannessen, født 1868, men skulle være stenhugger.. hmm.. var det vanlig å bytte yrker i den tiden eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Manntall:Borge og Ulfeng Johannessen Anton Julius 1868 Stenh. Begby Borge og Ulfeng Johannessen Karoline 1875 Sistnevntes hustru BegbyDødsannonser..Jens Kristian Johannesen Begby 6 år 13.03.1911 Karoline f. Olsen og Julius JohannesenHansine Anette Johannessen Begby 3 uker 09.04.1910 Karoline f. Olsen og Julius JohannessenHvis det skal være rett mann så har jeg ialelfall litt å gå på.. selv om det ikke er mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Jeg registrerte også denne Anton Julius Johannesen i 1913 mantallet. Han kan være mannen du er ute etter, men da er i tilfelle fornavnene bytte rekkefølge og han har et annet yrke. I 1900 folketellingen for Borge finner jeg 6 Julius Johan* derav 3 Julius Johannes* så det er flere muligheter. Opplysningen om at han hadde vært ordfører i Borge synes ikke å være korrekt. Er du sikker på at han kom fra Borge? Kankje noen har mulighet for å sjekke om Julius Anton Johannessen han har vært ordfører i Skiptvet.Du nevnte at mormoren din hadde bodd på barnehjem. Det er vel neppe så mange barnehjem i området at det er vanskelig å identifisere. Jeg ville tro at kommune- eller byarkiv vil kunne hjelpe med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

JEg får kanskje prøve meg på en mail til Fredrikstad kommune, de har jo bare åpent når jeg er på jobb.. :/100% sikker kan jeg ikke være på at Julius var fra Borge, men det er det som har blitt sagt. Ordfører i borge :P og ingen av de stemmer kanskje? hehe.. :) Jeg skal også prøve å få kontaktet Østre Fredrikstad meninghet for å høre om det er mulighet for å se kirkebok på dåpen til mormor, om det står noe mer der. Det tar jo 80 år før slikt blir tilgjengelig. Håper en telefon vil hjelpe, for de har så klart åpent to timer midt på dagen tirdag og onsdag. hehe :)Men takk for all hjelp, dette setter jeg veldig pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Har nå snakket med Østre Fredrikstad Kirkes meninghet, og fått bekreftet dette om min mormor:Født 27/6-34 Døpt 16/12-34 Østre Fredrikstad KirkeFar Julius Anton Johannessen Født : 18/0? [tydligvis ingen som vet..] Mor Ragnhild Antonie Karlsen Født : 21/7-1899De skal ha bodd i Voldgaten, Gamlebyen Fredrikstad. Jeg trodde ikke de noen gang bodde sammen men.. mulig mulig, de hadde felles adresse..Faddere Mary Graarud, Voldgaten Jan Henriksen Olaf OlavesenNavn på fadderne er litt usikre ettersom det var veldig vanskelig å lese den gamle skriften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

oi, tusen takk. Fattiggård ja, det kan nok stemme. Ragnhild skal ha vært tilbakestående/funksjonshemmet.Moder Annette Larsen født 1861, skjeberg. Og bror Karl Larsen f.1890 Eller tar jeg helt feil? De hører vel til hverandre når de står under hverandre? Svenske ja.. hmm.. ¤/¤&%'/&%&¤%/¤%¤#¤% da er jeg ennå mer svensk da! Er snart helsvensk jeg nå! hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen takk igjen, du er ordetnlig 'inn' i det her du Laila :) Godt vi amatører har sånne som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Flott at du fant ut mer om Ragnhild. Jeg har nok gått tom for ideer til å finne opplysninger om Julius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hehe, hvem har vel ikke gått tom for ideer om den karen.. hehe :)Han skal visstnok trolig ha hatt 10-12 unger eller.noe da.. I følge morfar.. han trodde også han var ordfører, men når jeg sa han jobba som veivokter så ringte det en bjelle ja.. at det var noe innom kommunen.. :)Men jeg tror nok jeg har funnet min Ragnhild, skal mye til at det ikke er henne.. Håper bare jeg kan finne noe mer om henne.. men vet ei hvordan..Tenkte meg en tur på Fr.stad bibl til lørdag igjen.. og evt tirsdag som fredrikstad historielag er der.. de kan muligens hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.