Gå til innhold
Arkivverket

[#15418] Teudor Washington Berntson Con Prarie Wic USA ?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Theudor født i USA 10 jan 1852, hjemmedøpt av Tron Thorsen på Con Prarie 08.o2 1852. Gutten var i Konstali i Bakke VA Ft 1865 og i Flekkefjord 1867-68. Reiste tilbake til USA,og det er hans videre skjebne vi lurer på? Kansje døde han ung? Er der noen som kan finne spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er linken til 1865 hvor han var tjenestegutt på Konstali Lenke . Kom han tilbake med foreldrene rett etter fødselen? Hadde han noen søsken etc.??Han skal finnes i 1880 tellinga i Amerika dersom han er i live. Kan jo ha brukt farens etternavn eller gårdsnavnet der han sist oppholdt seg også.Du har sjekket så han ikke finnes i 1900-tellinga? Og har du noen link til emigrantprotokollen dersom den eksisterer? Dvs. når dro han tilbake?-----Familysearch IGITHEODOR WASSINGTHON BERNTSENChristening: 08 FEB 1852 Nes, Vest-AgderFather: BERNT TOBIAS THORESENMother: ANNA TORKILDSDR-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg finner ikke dette stedet jeg, 'Con Prarie Wic'. Skal det kanskje være 'Strongs Prairie i Adams County, Wisconsin' ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Theudor kom til Norge i følge med en onkel og ble her noen år,onkelen Tron Konstali var to ganger i USA første gang han reiste var i april 1843.Tron druknet i Sirdalsvannet 19.02.1867.Denne onkel holdt Theudor på borgerskole i Flekkefjord og etter onkelens død så fortsatte skolegangen et år-i følge skiftepapirene etter Tron. Stedet der han var født finner jeg ikke nå i kveld men mener det var i (Vaskebjørndalen) (ra)Coon Wally Wic. Kan det ligge i nærheten av Westby?Har ikke funnet han i utvandrerlister da politistasjonen i Stavanger brant opp i 1929 og de lister som eksisterer er rekonstruert,men han kan jo ha reist fra Flekkefjord eller Egersund. Kirkebøkene forteller ikke noe om utreise. Theudors mor hette Anna Torkelsdatter født 28.09.1823 fra Bakkesogn VA. Om der var søsken er ukjent. Konstali var fødestedet til Theudor sin far og det var hos sin fars familie han var tjenestegutt. Konstali og Sandsmark er nabogårder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg vet ikke når han kom til Norge,men tror at det var den siste gang hans onkel Tron (predikant) reiste hjem. Foreldrene var blant de første settlers i Veron Conty i følge Norwegians settlement in Wisconsien page 55,translated by S.Lee Selmer Modalsli hette han på Norsk (jeg kan se Modalsli fra vinduet her)Foreldrene til Theudor kom ikke tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dåpen ble stadfestet i Flekkefjord kirke den 29.09 1867. og som før nevnt hjemmedøpt i USA og ikke som Familysearch nevner-men de hadde da funnet han-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I protokollen for Stavanger er det nevnt en Trond Konstali med bosted Helleland [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=STAV&variabel=0&postnr=66424&fulle=true&spraak=n>Lenke som i 1850 åra kom til Vernon County i Wisonsin. Stemmer det??-----Med fare for å vikle meg inn totalt tar jeg sjansen på at Theudors far Bernt T. Konstali også hadde en bror som het Sigbjørn? Se her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

La Crosse er ein by i Wisconsin rett over Mississippi River frå Minnesota. Coon Valley og Westby er litt sør for La Crosse og litt vekk frå elva.Folketal i 2000: La Crosse 50000, Coon Valley 800, Westby 1900.La Crosse er i La Crosse County. Dei 2 andre i Vernon County.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette må da være Sigbjørn som igjen har giftet seg? Det må jo ha blitt noen barn etterhvert Lenke . Om det er han bor han i Christiania township, Vernon County i Wisconsin. Kanskje Theodor kan være i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er nok rett Trond du har funnet. Theudors far hadde ikke noen bror ved navn Sigbjørn men på nabobruket var der Sigbjørn som er aktuell. Trolig kan Theudor W ha mistet en eller begge foreldre siden onkelen tok han med til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg lurer på om dette faktisk kan være Theodor;-----Theodor Thoresen, 27 år og snekker.Født i Wisconsin av norske foreldre.Bosatt i Christiania township i Vernon County Lenke-----:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om så er så aknskje du samtidig skulle sjekke denne karen (kilde Familysearch). Kan jo være ham.-----THEODOR THORESONMarriages: Spouse: MARIA O. EVENSTADMarriage: 27 FEB 1892 Blanchardville, Lafayette, Wisconsin-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1880 Familysearch. Theodore bor sammen med denne familien. Han oppgis som 'other'-----Bernt HANSEN Self M Male W 33 NOR Shoemaker NOR NORAnne M. HANSEN Wife M Female W 30 NOR Keeping House NOR NORHans C. HANSEN Son S Male W 7 MN At Home NOR NORCarl B. HANSEN Son S Male W 2 MN At Home NOR NORTheodore TORESEN Other M Male W 27 WI Carpenter NOR NOR-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fikk ikke tid til å gå på møte i Flekkefjord historielag i kveld,der er der også noen jenter som kansje kunne ha stadfestet opplysningene som har kommet frem her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Theudor hadde følgende søsken har jeg fått vite. Anton Beer Berntsen. Sara Berntsen. og Berte Berntsen/Berntsdatter. Der skal også ha eksistert et foto av Theudor i militær uniform-så han må da ha blitt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Yngre ller eldre? Født i Norge eller over dammen? Ble de med hit og forble de her?Jeg holder fremdeles en liten knapp på denne snekkeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Alle barna var født i USA og bare Theudor var en tid i Norge. Rekkefølgen av barna kjenner vi ikke,navnene har jeg fått i kveld fra skiftet etter deres onkel Tron Konstali.Ved skiftet etter Tron var hans bror og barnas far BerntTobias Thorsen Konstali død. Snekker høres ikke dumt ut-men han kaller seg Thoresen.Der var en hel haug med folk herfra som settlet i Veron county da det ble åpnet i 1850-mange var fra min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Thorsen eller Thoresen, jeg ville nå ha sjekket ham opp dersom du har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Skiftet etter Trond Torsen Konstali var den 10 mai 1867.Og han var død 19 feb samme år. Broren barnas far Bernt Tobias Torsen er ikke nevnt i skiftet og da er han vel død. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bare sånn at det er sagt, det Nina har funnet på Familysearch, er faktisk avskrift av kirkebøker, hvordan kan det ha seg at han står som døpt der, og så er f.i Amerika da?Står det noen notater i margen i kirkeboka ved denne innførselen? LailaExtracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I tellinga for 1865 står han oppført som 'disenter' så det er mulig at hans dåp 'både her og der' er relatert til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.