Gå til innhold
Arkivverket

[#15418] Teudor Washington Berntson Con Prarie Wic USA ?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Han var hjemmmedøpt i ville vesten av sin onkel og døpt i forbindelse med hans komfirmasjon i Flekkefjord kirke. Hva som menes med disenter i ft 1865 kan kansje ha noe med den menigheten i USA eller vel helst mangel på sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei det kan jeg ikke tenke meg at der var mormoner i min slekt! Derimot så kan jeg tro at den godeste Tron Konstali var av den Haugianske trosretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei jeg har ikke sett i kirkeboka fra Veron county Coon Praaire 1852. Var der noen kirke da? Setlementet ble åpnet 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N.. Christiansen

Jeg mente den innføringa som står her, som nina fant i Nes her i Norge jeg. Det er tross alt avskrift av kirkeboka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei det har jeg ikke,vi har filmen i Hist laget. Tror ikke der står noe som jeg ikke vet,det begrunner jeg med at Borghild som jeg har de fleste andre opplysninger fra hadde helt sikkert fortalt meg det om der var noe av interesse. Det er vel mangel på gyldig dåpsatest som er årsaken til at han ble døpt her i landet ved komfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jammen, sånn det ser ut, så ble han døpt 8. februar 1852 i Nes! Og, dette er avskrift av kirkebok for Nes, ikke donerte data. Jeg hadde ikke slått meg til ro med andres leting, særlig hvis det er en greie i familien at han ble født og døpt i unaiten, så er det ikke lett i norske kirkebøker liksom. Det som er, kanskje det står noe i margen om HVOR de bodde! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Borghild er som meg en slektning av ettersøkte og hun har tatt avskrift av dåpen i Flekkefjord i forbindelse med at vi i Hist laget gav ut Bakke Bygdebok,videre har hun tatt avskrift av Kirkeboka i Bakke + mye mye mer. Men jeg skal ved anledning se etter,det virker jo rart at at han er oppført 1852 i Nes som er en del av Flekkefjord med felles kirke. Likevel er det utvilsomt at Theudor W er født i USA og kom hit i 1860 åra og dro tilbake på ukjent tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg regner med at derer egentlig har full oversikt. Men, jeg hadde allikevel sjekka det ut. Kanskje det virkelig står nor i margen. Det er sikkert en 1852-innføring som står på bakerste permen, men det kan hende at det står noe kjempespennende der!Lykke til, og, takk for mail, Sigbjørn! Hva om vi legger det her:http://www.lailas.net/emigrasjonlage en side med litt sånn koselig? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Jeg hadde akkurat lagt fra meg boka 'Coon Prairie', skrevet 1927 av Hjalmar Holand i forbindelse med 75-årsjubileet for den lutherske menighet i Coon Prairie. De første settlerne kom dit i 1848. Tre av dem utvandret fra Biri i 1846. Sine første samlinger hadde menigheten i treskelåven hos Even Olsen Gullord. Det første prestebesøket fikk de i 1851 da presten Nils Brandt kom på visitt. Det skulle likevel gå enda tre år før de fikk sin første kirke. I 1851, 1852, 1853 og 1854 foreligger det en ministrialbok ført av Branst. Ingen Konstalie er nevnt i disse årene, bortsett fra Thron Thorsen som har foretatt en hjemmedåp i 1852 for Østen Østensens barn Marianne. Dette året ble 16 barn døpt av Brandt, 9 og 11 juli, samt 1 og 3 oktober (besøk to ggr pr år). I juli 1853 underskriver Bernt Konstalie på en skrivelse fra menigheten om ansettelse av prest. Sigbjørn Konstalie omtales slik: 'SK var født nær Stavanger den 30te juni 1828. Han utvandret til Amerika i 1846 og kom til Coon Prairie i 1852. Han ble vidd til Ingeborg Helene Olsd Soland Konstalie, enke etter Bernt T. Konstalie. De har hat et barn: Syverine. Ingeborg Helene døde i 1864. Han blev i 1865 vidd til Eli Tollevsdatter Saugstad. De har hat følgende barn: Samuel, Helene, August, Olaf, Charlie, Sophie, Oscar, Marie, Willie, Bennet, Ida, Hannah og Victor. Sigbjørn Konstalie døde den 25de october 1887 og stededes til hvile paa Saugstad kirkegaard.' Om etableringen i Coon Prairie står det blant annet: 'Coon Prairie var ikke alene det første samlingssted for biringer, gudbrandsdøler og hurdøler - det er ogsaa det første settlement av folk fra Flekkefjord. Den første til at utvandre fra Flekkefjord var Trond Konstalie, som reiste derfra til Muskego tidlig i firtiaarene. I 1845 reiste ogsaa hans bror, Bernt Tobias. De fandt klimaet i Muskego meget usundt, og da de i 1850 fik høre om Coon Prairie, reiste de straks dit. Ikke længe etter kom mange fra Flekkefjord og Egersund- trakten til Coon Prairie'. Så langt fra boka. Håper noe kan være av interesse! Mvh Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Sigbjørn! Siden dette navnet er så utrolig sjelden, regner jeg med at dette må være famiie:Wisconsin Vital Records Indexes, Pre-1907 Birth Index, Marriages, and Death Indes. Name: Alice E Konstalie Birth Date: 21 May 1906 County: Vernon Reel: 0287 Record: 002637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Hei Sigbjørn! Du er ikke helt alene om navnet. I Norge er det 2043 stykker til med samme fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var vel Konstali navnet som der menes er skjelden? Og etternavnet Sandsmark er heller ikke så veldig mange som har-men der er noen som i senere tid har tatt det i bruk uten at de er født med det navnet eller har tilknytning til gård med det navn fra gammel tid.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I usa er det direkte uvanli... Konstali mener jeg. DU er ikke sjelden, Sigbjørn :))) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.