Gå til innhold
Arkivverket

[#15422] Skjeberg og Berg i Østfold


Gjest Irene Strømberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Strømberg

til Torunn C Ludvigsen,Skjeberg,Berit Knudsen,Oslo,Ketil Harbek,Hobøl og Egil Theie,Horten.Tusen takk for svarene jeg fikk fra dere.Det var veldig hyggelig for meg da det er første gangen jeg prøver meg på dette. Dere ga meg flere tips som jeg vil prøve og følge opp. De opplysningene jeg hadde om de to jeg etterlyste har jeg fra kirkebøkene. Igjen tusen takk. Jeg kommer snart tilbake med flere spørsmål. Med vennlig hilsen Irene Strømberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Tambur Ole Jensen Wadtvedt og Grete Nielsdatter. Hei igjen Torunn Cathrine Ludvigsen. Jeg har oppdaget at vi to har felles aner,nemelig de ovennevte. Det jeg hvet om Ole Jensen er at han var tambur og smed v/7.de Kompani på Fredrikstad Festning. Hans militærnr. var 2217,han bodde i hus nr. 38 og han var da ugift og 21 år. Han var født i Fredrikstad i 1781 og døpt i Fredrikstad Kirke Februar 1782. 7/10-1803 giftet han seg med enken Grethe Nielsdatter fra byen(Hun er opprinnelig fra Borge) de fikk 7 barn. Lars Jensen født 1803,døpt 18/11-1803 og døde i 1804. Tvillingene Ole og Else Jensen ble født 12/3-1810 og døpte 25/3-18 1o På disse to har jeg navnene på de respektive faddere. Karen Jensdatter født 1/10-1813 og døpt 1o/1o-1813 i Øste Fredrikstad.Har ikke sjekket opp navnene på disse fadderne men det kommer. Andreas Jensen(min tippoldefar) er født 24/11-1816 og døpt 18/12-1816.Hans fadderes navner har jeg. Andreas ble konfirmert den 30/9-1832(det var da jeg fikk hvite at hans far levde som smed og var 51 år. Andreas giftet seg den 24/2-1839 i Fredrikstad Kirke med Helene Isaksdatter fra Borge. Jeg har flere opplysninger og komme med siden. Med vennlig hilsen Irene Strømberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Dette var jo spennende... men jeg har noen spørsmål. Du skriver Ole Jensen Watwedt. Mener du egentlig Jens Olsen Watvedt?Og du sier at Jens Olsen var 51 år og levde i 1831. Jeg har han begravd i 1822....Du sier at Andreas Jensen var din tippoldefar. Hvilket barn var din oldefar/oldemor?Uansett er dette spennende..Foreldrene til Grete Nilsdatter skal være Niels Thommasen (fra Fredrikstad, men aner ikke mer.. ) og Berte Kielsdatter. Hun var en uekte datter av disse. Søsken av Jens Olsen: Gunner Olsen Andreas Olsenhar ikke fødelsdato tilgjengelig akkurat nå...Foreldrene til Helene Isachsdatter var Isak Sørensen og Berthe Olsdatter. De bodde i Borge, men skulle visstnok ha kommet utensogns fra...Spennende om du har mer opplysninger? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Dessuten så lurer jeg på om du har oversikt over alle barn av Andreas og Helene.. jeg har bare funnet 3, er det flere? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Hei igjen Torunn. Jeg synes nesten vi begynner og kjenne hverandre. Første spøsmål:Jeg mener Jens OlsenWatvid. Jeg ble så glad når jeg kom over den spalten din så det begynte vel og gå litt rundt. Med hensyn til at jeg trodde Jens levde i 1832 var at han var oppgitt som faderen til min oldefar Andreas v/dennes konfirmasjon, men jeg har idag fått stadfestet at Jens Olsen Wadvedt døde i 1822 så nå hvet vi det. Men da jeg fant Jens som soldat i 1801,så stod det jo at han var 21 år,men det stemmer jo ikke da Liv S.Hansen,Degernes finner ham som døpt i Fredrikstad 19.Januar 1777. Det skal jo være endel militær ruller som skal kunne undersøkes og når vi hvet at han var soldat v/7.de regiment i 1801 så kan vi jo prøve om det finnes noe sånt.Hvilke barn har du på Andreas og Helene Isaksdatter?Venter spent på svar fra deg. Det kommer mer informasjon fra meg imorgen Med vennlig hilsen Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Hei igjen Torunn. Mine Oldeforeldre er Hans Gustav Andreasen og Johanne Marie Ellevsdatter. De tre barna til Andreas Jensen og Helene Isacsdatter som jeg har funnet er Juliane som er født 2 år før de giftet seg(funnet i Bygdebok fra Borge og Torsnes) deretter har jeg funnet Niels Marthin Andreassen født 11/5-1839 og døpt i Tune Kirke 20/5-1839. Der har jeg navnet på fadderene, og det samme har jeg da på Hans Gustav Andreassen som er født 19/5-184 og døpt i Tune Kirke 31/1o- 1841. Jeg har funnet en Andreas Jensen smed og gift med Helene Eriksdatter fra Skjeberg.Disse har jeg funnet i folketelling fra 1865.Kan det være samme mannen som evt.er giftet seg på nytt? er spent på om du hvet mer. hei igjen,Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Min ane er Juliane Jensdatter. Jeg har også funnet bare Niels Marthin og Hans Gustav. De er også faddere ved noen av barna hennes dåp.jeg har nettopp sett på Andreas som du fant.. og det kan veldig godt stemme inn på andreas Jensen, ettersom han var smedsven og senere smed.. Og at det er Tune. Først trodde jeg det kunne dreie seg om en misforståelse av etternavnet, men etter et søk på FS, så fikk jeg faktisk opp en giftermålsdato på Helene Eriksdatter og Andreas Jensen.. Det var 1. desember 1854. Så da er Hanna født utenfor ekteskap. Det passer også inn litt på barna, for Juliane fikk en sønn hun kalte Albert Julius.jeg finner ikke Helene Isachsdatter død, men hun bør vel være gravlagt i Tune. Hvis hun ikke har emigrert da? ;)Men det ser faktisk ut som om Andreas har giftet seg to ganger..Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ytterligere barn av Andreas Jensen og Helene Eriksdatter:FS: 26.12.1866 : Johan Bernhard .Ellers så er det kanskje greit å skape et eget 'topic' for denne diskusjonen for da kan andre også lettere komme med innspill. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Strømberg

Hei igjen Torunn. Veldig hyggelig at vi har felles aner. Det var veldig greit for meg og få dine opplysninger. Det var noe jeg ikke hvisste. Jeg reiser utenlands idag,men er tilbake 7/6-03.etter det kommer jeg tilbake til vår samtale. Ha en riktig god pinse. Med vennlig hilsen Irene. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.