Gå til innhold
Arkivverket

[#15425] Nordfjord; Spørsmål knytta til gardane Os og Mørkeset


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Er det nokon som har kjennskap til desse familiane som kan gi meg ei tilbakemelding på spørsmåla (2 stk.) under?Lise Erikd. Os, f. 10.1.1826Far Erik Erik Far's bustad Os Far's yrke gardbrukar / Mor Dorte IverMerknad Døypt 15.1.1826 på Eid. Fadder: Mons Roti, Peder Jonsen Roti.*** Eg vil tru at Erik Eriks. Os er den same som:Erich Erichs. Mørkeset, f. 27.2.1789Far Erich L Far's bustad MørkesetMerknad Fadder: Rasmus Hamnnes, Stephen Mørkeset, Gutorm Mørkeset.*** Erik er her i 1801:F.t. 1801 Mørkesæter Ejd prestegjeld.Erich Larsen, 48,Huusbonde, Bonde Og Gaard BeboerMagdeli Anthonsdtr, 55,Hans KoneLars Erichsen, 30,Huusbondens Søn, Styrer Halve Delen Af GaardenSara Olsdtr, 40,Hans KoneErich Erichsen, 13,Huusbondens Andre Børn*** Spørsmål: Eg har tidligare fått informert at foreldre til Erik skal vere Eirik Jakobs. Mørkeset og Kirsti Olsd. Bjørhovde, men det rette er vel at det skal vere Lars Erichsen Mørchesæter gift 11.07.1797 med Sara Olsdotter Biørhovde?*** Og at Dorte Ivers. er denne:Dorte Iverd. Os, f. 21.1.1784Far Iver Far's bustad OsMerknad Fadder: Mons Harberg, Jon Os, Siur Betzmann, Lisbet Os.*** Dorte er å finne her i 1801:F.t. 1801 Ous Nedre, Ejd prestegjeld.Iver Olsen, 52,Mand, Jordløs Huusmand Bruger Tømmer Og MuurarbeydeBrithe Johansdtr, 48,Hs. KoneDorthe Iversdtr, 17,Deres Barn*** Spørsmål: Iver Olsen Ous vart gift 04.01.1781 med Brite Johannesdotter Myrolderhaug. Er det nokon som har kjennskap til kven deira foreldre er?*** Lise Eriks. (f. 1826) var gift med Rasmus Rasmuss. Strand/Taklostrand (f. 1823) og deira born funne i Digitalarkivet: Døypte i Sogn og Fjordane:22/11 1856 F M Rasmus Rasmuss. E Rasmus Rasmus Taklostrand gardbrukar Lise Døypt 22.11.1856.10/7 1858 F M Peder Syver Rasmuss. E Rasmus Rasmus Taklostrand gardbrukar Lise Erik Døypt 18.7.1858.1/1 1862 F K Johanne Maria Doroth Rasmusd. E Rasmus Rasmus Taklostrand gardbrukar Lise Erik Døypt 2.2.1862.2/2 1867 F M Ole Elias Rasmuss. E Rasmus Rasmus Taklostrand gardbrukar Lise Erik Døypt 24.3.1867.28/4 1851 F K Oline Marie Rasmusd. E Rasmus Rasmus Taklostrand innerst Lise Erik Døypt 4.5.1851.18/5 1853 F K Helene Ragnhild Sop Rasmusd. E Rasmus Rasmus Taklostrand gardbrukar Lise Erik Døypt 22.5.1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne W. Holm

Til spørsmål 1: I boka om Eid og Hornindal (utg 1953) står det under garden Sørland (Mørkeset), bruk nr 4a og b (frå 1740-åra) at Eirik Larsson var gift med Magdeli Antonsdatter. Videre at Lars Eirikson var gift med Sara Olsdatter Bjørhovde. Du får altså støtte for din hypotese. Til spørsmål 2: Under Myroldhaug, bruk nr 3, er det en Johannes Nilsson som fikk bygsel i 1745 og er i passende alder som far til Brite. Johannes Nilsson var gift med Magnhild Ellingsdatter Myre (Stokkenes). Håper dette kan hjelpe deg videre. Mvh Anne W. Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for innspel! Då trur eg det er dei rette personane eg har funne fram til, men får sjå litt meir på dette i kveld!M.v.h., Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anmarkrud

Hei........her er to navn fra mine aner. Fadder til Lise Erikd. Mons Roti 1774-1842 og Fadder til hennes far Erich Erichs. Stephen Mørkeset 1759-1785. Mons Rotis dattersønn Jens Anderson Roti gifter seg i 1854 med Stepen Mørkesets sønnedatter Malene Jensdtr. Så her må kontakten ha vert til stede. M.v.h. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rune Bergesen

Alt om Erik er rett,men Dorte er feil familie, han overtar bruk nr 5 på Nedre Os av svigerfaren Iver Jonsen Ous født i 1778, han var gift med Mette Jensdtr. Roti. Iver sin far var Jon Iversen Holmøy og han var gift 2g. 1g med Dordei Johannesdtr. død 1788 37 år og 2g. Cecilie Rasmusdtr. Nesbakk, mer om Jon i BB for Horningdal. Slekten etter Erik og Dorte er på garden så langt BB tar med (1953).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.