Gå til innhold
Arkivverket

[#15431] muligheter for å vise innscannede bilder.. f.eks. fra kirkebok?


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg skal muligens kjøpe scanner, og noen ganger er det litt fristende å kunne legge inn bilde av kirkeboken for å se om andre kan tolke dette.. Det hadde jo vært fryktelig gøy om dette gikk an. men da hadde det kanskje vært greit med et eget 'forum for tolkninger' også.. Men jeg bare lurer på om det ER mulig å 'legge inn' bilder i selve innlegget?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Til min lille overraskelse, så jeg at det var mitt innlegg man refererte til. Her ligger det jo ingen 'oppskrift' for hvordan dette gjøres. Den følger her:1. Du trenger tre 'ting' for å gjøre dette - en hjemmeside (har du sannsynligvis hos din Internett-leverandør), et digital-kamera og et enkelt billedbehandlingsprogram.2. Ta et bilde av mikrofilmleseren din UTEN blitz. Her er min erfaring at du må prøve deg fram med hvilken innstilling som gir best resultat.3. Ta bildet opp i billedbehandlingsprogrammet og konverter evt. negativ til positiv - dette blir erfaringsmessig enklere å lese.4. Legg bildet ut på din hjemmeside (her ser jeg at du også trenger et FTP-program, men her har sikkert Internett-leverandøren en oppskrift).Ser jo at denne prosedyren kan bli vel tung for de ikke-datakyndige. Kanskje Oldervoll kan komme opp med en ide for å forenkle denne prosessen (mailboks man kan sende bilder til eller liknende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror Torunn mest lurer på om det er mulig å legge inn bilder i innleggene her på Brukerforum. Dette er pr. i dag ikke mulig, Torunn. Men, jeg vet at det har vært snakk om dette før, og til og med Jan Oldervoll var, etter det jeg husker, positiv til en slik løsning. Hvordan dette er i dag, aner jeg ikke.Nina MN, du var med i den diskusjonen, husker du hvor/når dette var? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Du har rett Laila.. Det jeg lurte på var muligheten for å legge inn bilder i dette brukerforumet.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har stort sett alltid rett. Unntatt når jeg tar feil da.... hehe :o) skal se om jeg finner igjen temaet! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.