Gå til innhold
Arkivverket

[#15432] Skipsfører Fredrik Oskar Hegge, f. 1861


Gjest Bjørn Flor
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Flor

Jeg savner opplysninger om skipskaptein Fredrik Oskar Hegge, fører av Raftsund, Bergen. Han ble født 1861 i Ibestad (Skjervøy?), som sønn av lensmann Fredrik Martin Hegge, i Skjervøy (f. 1831 i Trondheim, død 1894), som igjen var sønn av jektskipper Friderich Galschjødt Hegge (1792-18329), Levanger og Jørgine bergitte Hundt. Kjenner noen til skipsføreren og hans familieforhold, også hvor han bodde/døde? Lensmannen ble gift to ganger (?), med Anna Colban Berg og Hemminga Lund (?). Hvem er mor til skipsføreren? mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I 1865 er lensmann Hegge gift med Anna Colban Berg:LenkeIfølge VRI på familysearch.org gifter han seg i 1870 med Hemmingea Christine Lund. Det er derfor trolig at Fredrik A. er sønn av Anna C. Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Takk for hjelp. Men er det noen som vet noe om skipsføreren og hans familie (kone® og barn)? Var båten han førte ei Hurtigrute? mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Vist jeg forstår det rett, het båten Raftsund. Ingen hurtigruteskip har hatt det navnet. Derimot hadde VDS i Stokmarknes en (eller flere?)godsbåt ved navn Raftsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Hei Bjørn Flor!Dette temaet ble lagt ut for lenge siden. Du har sikkert funnet ut mer og sikkert sett denne linken. Legger likevel ved link fra FT 1900 fra Nordreisa ang. skipskaptein Fredrik O. Hegge. LenkeEtter hvordan jeg tolker FT`n, må det her ha vært to brødre, Fredrik og en bror, som var gift med to søstre, Minca og Rebekka. Fredrik og Rebekkas to døtre er født i henholdsvis Trondheim i 1894 og Bergen i 1897, og i 1900 bor han altså med familien i Nordreisa i Troms.Denne skipsføreren Fredrik O. Hegge er muligens en av mine aner. Du skriver at han er barnebarn av jekteskipper Frederick Hegge, f. ca.1892. Kan han være bror (halvbror) til min tipp-tipp-oldemor Mette Elisabeth Hegge , f. ca 1803, som giftet seg med Christopher Brandt i Domkirken, Tr.heim i 1830? Se mitt svarinnlegg til Niels Hegge idag på DIS`slektsforum, under S.- Trøndelag, ukjent kommune.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Jekteskipper Fredrik Galskjødt Hegge, f. 1792, er sønn av Mette Elisabeth Høysager, så det er sansynlig at navnet er ført videre. Jeg har desverre ikke notert søsken av Fredrik Galskjødt Hegge. Familien er nevnt i Hornemans stamtavler (Statsarkivet i Trondheim), så kanskje det er verd å sjekke der. mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Fredrik Martin Hegge og Anna Colban Berg må vel være Fredrik O Hegges foreldre. Fredrik (f.1861) gifter seg med Rebekka Lund som er datter av Peder Borch Lund og Aagesine Hagen. Disse fikk datteren Aagot Hegge gift med Georg Høegh. Fredrik M. Hegge og Hemingea K. Lund hadde barna foruten Fredrik, Åge Peder Lund Hegge, f. 1872, Anton Hegge, f. 1873 og Halfdan Hegge, f. 1873.Må sjekke papirene som viser at Fredrik O er av 1. ekteskap.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Bare for å unnvike unødvendig arbeid så vil jeg informere om at denne familien ikke går å finne i den del av Hornemans stamtavler som omhandler Torber Hegges slekt (sid 141-148). Sammen med disse sidene fikk jeg noen døds annonser fra tidlig 1900 tall som var kopiert inn, noen fra andre Hegge slekter, samt en notis om Kaptein Fredrik Hegge som gikk i pensjon. Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Fredrik O Hegge fikk datteren Anne i Trondheim 1894 og Anna i 1897 i Bergen. Dessuten fikk han to sønner med Emma Josefine Maria Pedersen, Ferdinand f. 1908 og Peder Odin f. 1910. De tok senere navnet Eide etter sine fosterforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.