Gå til innhold
Arkivverket

[#15435] Bemerkelsesverdige nordmenn i Amerika - fantes de?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løberg

George Washington skal jo være etterkommer av Mørejarlene i rett nedadstigende linje. Og når vi holder oss til presidenter hadde jo KoNK i sin tid en artikkel om Ronald Regan fra Reigan i Lofoten med behørig intervju med 'slektningene' Jostein og Nelly Reigan.PS Glemte jeg å si at KoNK var et vittighetsblad? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den linken er kjempefin, Laila. Det er utrolig hvor mange nordmenn som har gjort seg kjent 'over there'En som ikke er med på den listen er Knut Knutsson Langeland f. 1813 i Samnanger. Han gjorde mye for sine landsmenn i Amerika.Han var først lærer og klokker i Samnanger i 1833, men slutta med dette i 1841 og utvandra til Amerika i 1843, der han sette i gang med bladet 'Nordlyset' og senere det vidkjente bladet 'Skandinavien' som han styrte i mange år. Mer om han i Samnanger I, s. 65.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Pappas tremenning, Mark Evans Austad, var ambassadør i Norge og Finland. I Norge ble han vel mest kjent for at han var litt glad i flaska, men han var også en relativt kjent underholdningsmann 'tv-personality' i amerikansk underholdning (tv/radio). Blant annet er han en av de bak 'M*A*S*H' blant mye annet.Mark E Austad døde for 10-12 år siden.Austad-navnet har han fra en av Austad-gårdene i Siljan (Slemdal) sogn i Telemark.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Evans ...... hvilket får meg til å tenke på Linda Evans, Krystle i Dynastiet. Hadde ikke hun slekt fra en gård som het Evenstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

ALFSEN, FRITZ (Adolf Marconini) var sikkert ikke verdensberømt i Norge men ble høyt ansett i USA under Kennedy-tiden. Han ble født 1899 i Oslo og døde 1993 i Delaware i USA. Fritz Alfsen Marconini var etterkommer til en italiener, Jacob Marconini, som innvandret til Norge i begynnelsen på 1800 tallet. Fritz A. Marconini arbeidet i det amerikanske handelsdepartementet som konsulent og var personlig venn med Kennedy-familien. Skrifter og korrespondens finns i John F. Kennedy biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Denne er vel litt på siden, men siden det meste dreier seg om slektsforsking så----Etter litt søking på nettet fannt jeg en amerikansk forfatter med navn Paisley Rekdal.Sikkert et spennende menneske med flere bokutgivelser. Hun skriver et sted at moren var kineser og faren en norsk fisker som moren tilfeldig hadde møtt.Skulle vært interessant å søke litt om slekta til henne, så kanskje en utvandret nabo dukker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Hva med Ole Evenrud, en fattig husmannsgutt fra Hunndalen, Gjøvik, som i 1909 bygget verdens første påhengsmotor som fungerte? Evinrude-motorene tør vel være godt kjent blant båtfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Min favorittforfatter er Carl Hiaasen... mmmm! Ikke aner jeg hvor han er fra, men han skriver kjempeherlig, og har norske aner... (Bor i Miami bl.a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Når det gjelder forskere i naturvitenskap er eksperimentalfysikerene Merle A. Tuve (1901-1982) og Ernest O. Lawrence (1901-1958) interessante. De var fra småbyen Canton i Syd-Dakota og var barndomsvenner, og begge var norskamerikanere (alle Tuves fire besteforeldre var født i Norge, men foreldrene var født i Amerika, jeg kjenner ikke Lawrence bakgrunn like godt). Begge regnes blant grunnleggerne av 'big science', store eksperimentalfysiske laboratorier, Lawrence' i California og Tuves i Washington DC. Lawrence fikk nobelprisen i 1939 for oppfinnelsen av syklotronen, og både Lawrence Livermore National Laboratory og Lawrence Berkely National Laboratory er oppkalt etter ham. Tuve ledet utviklingen av elektroniske nærhetsbrannrør for luftvernartilleri under 2. verdenskrig. Mye av arbeidet til Tuve ved Carnegie Institution of Washington (der han var direktør for Department of Terrestrial Magnetism) ble gjort sammen med nordmannen Odd Dahl og norskamerikaneren Lawrence Hafstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Fra Washington State to velkjente senatorer som var stolte av sine norske aner: US Senator Warren Grant Magnuson (Senate 1944-1981) (f. Moorhead, Minn i 1905, d. i Seattle 1989) og US Senator Henry Martin 'Scoop' Jackson (Senate 1953-1983) (f. i Everett, Wa 1912, d. i Everett, Wa 1983)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Også vi som skal være født med ski på beina da ..... [url="http://www.sondrenorheim.com/sondre.htm>http://www.sondrenorheim.com/sondre.htm-----'....Sondre Nordheim (Ouverson) (1825-1897) was the pioneer of modern skiing. Born and raised in Morgedal in Telemark, he made Norway words like ski and slalom known worldwide. Living the last part of his life in North Dakota, USA, he became a legend as a skiing postman in the rugged mountains of the West'.....-----I 1888 gjorde han Amerikaner av seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Av andre kjente amerikanere med norske røtter kan nevnes justisminister John Ashcroft og tidligere utenriksminister Warren Christoffer. John Ashcroft sine besteforeldre på morssiden kom begge fra Norge, mormoren var fra Romerike og morfaren fra Radøy. Warren Christoffer regner seg som norskættet, og jeg vet at han har aner fra Vang i Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Dette temaet minner meg litt om en av verdens tynneste bøker .. den om svenske helter dere vet ... :-) Ellers artig å se hvor globaliserte Ola og Kari etter hvert er blitt.Ha en fin langhelg alle sammen!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Verdens tynnaste bok trudde eg var 'Handbok for den sveitsiske marinen', men så feil kan ein altså ta.Elles er det pussig at det skal vere så ekstra stas å vere norsk blant amerikanarar - mange av mine fjerne slektningar der borte hevdar med stor tyngde å vere norske; farfaren frå Irland og mormora frå Polen blir nærmast nemnde i bisetningar. Er der nokon som har ei forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Laila, det står litt om morsslekta til John Ashcroft på hjemmesidene til Blaker og Sørum historielag. Men da jeg skulle åpne den aktuelle Word-fila fikk jeg virusvarsel, så lenken jeg har oppgitt går til den tilsvarende html-versjonen av fila som Google har laget.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei,Skiløperens fedre i USA/Canada var norske, en av de var Jack the Rabbit som levde blandt indianere i ødemarken en årrekke. Hans navn var Hermann ... (husker ikke Etternavnet). Traff han faktisk på norgesbesøk da han var 100 år gammel. Stor opplevelse.Går utifra at de fleste har hørt om Waldorf Salaten. Den er laget første gang på kjøkkenet til Waldorf Astoria Hotel i NY av ingen ringere enn Jørgine Boomer, husmannsjenta fra Bøverdal som senere ble gift med eieren og direktørene av blandt annet førnevnte hotel.Videre var det en Mr. Flitti som vistnok skal være den første norskamerikaner som ble innvalgt i den amerikanske kongressen.Med vennlig hilsen'Arild Inge Norderhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I innlegg 3 er Knute Nelson nevnt. Min tippoldemors bror Thomas Lajord var en tid hans sekretær mens han var senator i Washington DC, jeg vet han også var initiativtaker til Valdres Samband, og dermed til bygdelagsbevegelsen. Jeg vet ikke noe om ham etter ca. 1900, og lurer på om noen andre kjenner til mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloKnute Nelson var senator fra 1895 og frem til han dødde i 1923.Knute er omtalt på s 127/128 i 'Det løfterike landet' av Odd S. Lovoll. Der blir det også vist til en vitenskapelig avhandling av Torgeir E. Fjærtoft. Knute var den første skandinavike guvernøren i Minesota og den første norskfødte senatoren.Det står litt på denne nettstedet: home.online.no/~fndbadm/desom.htmJeg vil anbefale søk på internett, der henvises det til endel amerikansk litteratur.http://www.nb.no/emigrasjon/biblio/4th_tit.htmlThe LIFE of Knute Nelson / by Martin W. Odland. Minneapolis, The Lund Press, Inc., 1926. ODLAND, Martin W. (Martin Wendel), 1875-. Reel 19, No. 282. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

kanskje ikke så berømt for oss Nordmenn, men nok godt kjent i USA Karl Rove, en av nåværende president Busch nærmeste rådgivere, familien stammer fra Hvaler, og selvfølgelig da også Sverige.Hva heter hun nå den filmstjernen som er bestemor til Lorenzo Lamas(eller var det mor?)Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.