Gå til innhold
Arkivverket

[#15438] Paulus Menighet i Oslo 1891


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg lurer på hvor denne menigheten er? og om noen kunne sjekket opp følgende: (tatt fra FS)kristian Andersen F: 1865 Johanne Pauline Olsdatter F: 1863 gift 13.12.1891Om dette stemmer?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Paulus MINI 9, 1891-1901, k 1/7, s 11, nr 13.Viet i Paulus kirke 13.12.1891. Første gangs gifte for begge. ??betjent Kristian Andreassen Melbye f. 1865 og konf. 2.10.1881 i Skjeberg, Bopel: Stolmagergade 11. og Johanne Pauline Olsdatter f. 1863 i Eidsberg, konf. 30.9.1877 i Spydeberg. Hans far: Gårdbruger ?? Andreas Sakariassen Melbye. Hennes far: Gårdbruger Ole Pedersen. Forlovere: P. Molvig og A. M. Bruland, Korsgade 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk for hjelpen? Hvor i Oslo er Paulus Menighet? Er det en katolsk menighet? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Dagens Paulus kirke ble innviet 30/12-1892. Det var altså ikke der Kristian Andreassen Melbye og Johanne Pauline Olsdatter giftet seg i 1891. De giftet seg i den kirken som i dag heter Sofienberg og som har adresse Rathkesgt. 18. Denne kirken ble innviet 5/10-1877 og het Paulus fram til den nye Paulus kirke ble innviet på slutten av 1892. Den opprinnelige Paulus kirke skiftet så navn til Petrus for igjen å skifte navn til Sofienberg i 1962. Sofienberg kirke ligger i bydel Grünerløkka-Sofienberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved å lete under lenken på (4) vil man finne dette som Gunnar Hauger helt riktig skriver.Ikke desto mindre ble de dengang viet i Paulus kirke og innen Paulus menighet, på samme måte som man vel neppe skriver at noen i 1891 ble viet i Oslo Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Dette er jo glitrende!Noen spørsmål: (2) Stolmagergade 11, hvor ligger det?Og hvor ligger Markveien 54? ( De bor der i 1900)(2) Etter Gårdbruger, står det sergeant?Uansett, takk for hjelpen!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Markveien er en lang gate på Grünerløkka. Den starter ved Sannergata og går nedover mot sentrum. Den går rett på baksiden av Paulus kirke, parallelt med Thorvald Meyers gate, som går på forsiden av kirken. Nr. 54 ligger lenger ned mot sentrum enn kirken, like ved Stolmakergata, som er en sidegate til Markveien litt nedenfor Olaf Ryes plass.Bebyggelsen her ble sanert i 1980-årene, dessverre, så jeg tror nr. 11 er oppslukt av OBOS. Men nr. 8 er renovert og står enda. Den forstaden som lå her, ble kalt Ny York. Den ble reist i full fart i 1850-årene før bestemmelsen om murtvang ble innført. Ifølge leksikonet var strøket uten vann, avløp og gatebelysning.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg leste i et annet innlegg at Folketellingen for Oslo i 1905 var mer detaljert enn den folketellingen i 1900. Stemmer dette?Er det i såfall noen som kan undersøke om det paret som omtales her:Lenkei denne folketellingen i 1905?Da hadde jeg blitt glad!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Kjempeflott Inger!Jeg vet ikke helt hvor de bor i 1905. Men ettersom de driver en butikk, så vil jeg anta at de bor på samme sted.Hvis du ikke har tid til annet, så er det helt iorden om du bare rekker å sjekke den samme adressen, ellers kan det jo bli en litt for omfattende affære.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei! Har vært på byarkivet idag, men i 1905 bodde ikke Kristian og Johanne i Markveien 54.Sjekket adresseboka, der står Johanne som enke i Markv.58. Men på den adressen var det ingen Johanne Melleby.Hun må ha flyttet i løpet av året, men rakk desverre ikke å sjekke 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk Inger! hyggelig at du søkte for meg. Så da er Kristian død mellom 1900 og 1905.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sjur Madsen

Hei, litt sent kanskje, men dersom du ennå ikke har sjekket Oslokartet for Markveien og Stolmakergaten, kan du se på www.gulesider.no her velger du 'Kart-fanen' og skriver inn gateadressen og Oslo. Kartet du får frem kan du zoome inn slik at gatenr. kommer frem. Da vil du se hvordan Stolmakergt. ligger i forhold til Markv. Forøvrig er min mormor født i Stolmakergt. 14 i 1880. De flyttet i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.