Gå til innhold
Arkivverket

[#15440] Amtmann Hegges uekte datter.


Gjest Monica Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Pedersen

Søker opplysninger om Hanna Petra Dorthea Hegge, f. 1813. Hun finnes i folketellingen for Værøy i 1865, under garden Breivik. Var der gift med Hans E.K.Eriksen, lensmann på Værøy. Hanna skulle være amtmann Hegge i Bodin`s uekte datter, men hvem er hennes mor? Hun er ikke nevnt noe sted... Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ifølge FamRes (men det MÅ du sjekke!:Hanna Petru Dorthea Sex: F Event(s): Birth: 1814 Place: Gildeskaal, Nordland, Norway Death: 29 May 1814 Place: Parents: Father: Jens HEGGE Mother: Paulina NANGBERG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Pedersen

Er nok ikke henne, far hennes heter Christian Hegge og er opprinnelig fra Hitra i Trøndelag. Han var amtmann i Bodø/Bodin på begynnelsen av 1800-tallet. (Men takk for raskt svar!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Amtmann Christian Hegge er omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift vol. 12, s. 47. Hans sønn Jens Severin Hegge er omtalt i samme tidsskrift vol. 36, s. 104 og 133f. Kanskje det kan være noe å finne der?Jeg vil legge til, Monica, at Per Håkon bare viser til hva han fant i mormonernes database. Som han selv sier, kan du ikke stole på dette. Du må sjekke kirkeboka for å finne mer ut om den aktuelle dåpen. Det er jo litt påfallende at navnet på jenta er akkurat slik du forteller om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Monica!Amtmann Hegge SKULLE være faren, skriver du jo i ditt første innlegg. Jeg tror nok jeg hadde kostet på meg å sjekke de opplysningene Per Håkom fant hadde jeg vært deg. Sett at amtmannen ikke var faren, bare en slektning av ham for eksempel. Dersom dine opplysninger bygger på muntlige kilder er det ikke så rent sjelden at disse blir litt forandret opp gjennom årene. Og at barn født utenfor ekteskap på folkemunne og med årene tillegges en 'finere' far enn de egentlig hadde er heller ikke uvanlig. Det er jo litt påfallende, om ikke umulig, at to blad jevnaldrende frøkener Hanna Petra Dorthea Hegge skal vandre rundt i nogenlunde samme område?Det beste rådet jeg kan gi er ellers at du burde forsøke å finne frem til Hanna Petra Dortheas vielse. Der kan vi håpe på at farens navn er tatt med slik at du får en endelig bekreftelse på saken!Lykke til. Håper du følger opp saken her, slik at vi andre får vite løsningen på mysteriet også!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Pedersen

Hei igjen! Er enig i at navnet stemmer jo veldig da... Men det kan jo faktisk være slik at Hanna er datter av Jens... Skal sjekke ut kildene du nevnte, Knut. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Pedersen

Hei Marius! Ja jeg begynner å lure på om de ikke har 'jukset' litt ang. Hannas far. Har ikke fått sjekket den orginale kikeboka, kun den som mormonerne har lagt ut på nettet. Og der står det desverre ikke nevnt noe om hennes foreldre...Men nå har jeg i hvert fall noe å gå etter... Sto litt fast...Takk for hjelpen, Marius!Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jens Severin Hegge var 15 år i 1801, og altså en langt mer sannsynlig barnefar i 1814. Det er jo en forståelig sammenblanding dersom amtmannen var farfaren, ikke faren, men uansett må jo kirkeboka sjekkes for å få verifisert at det er den samme Jens Hegge det er tale om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.