Gå til innhold
Arkivverket

[#15442] Skifte etter Johanne Hansdtr på Sårheim, Jølster, S&F


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg går ut fra at hun er prestesønn Michel Simonsens enke. Hvem er hennes etterlatte? (Prot. 2b, side 306, 1697-1708) Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Antagelsen om ekteskapet med Mikkel Simonsen er riktig. Hun etterlot seg en sønn Peder i Amsterdam (reist/rømt 1675), mens sønnen Simon Mikkelsen Såreim var død (i 1696), og hadde etterlatt seg flere barn. Da Peder døde i 1731 ble det satt opp en oversikt over slektningene. Der er Johanne kalt 'Johanne Nielsdtr Lillienpalm'.Skiftet etter Johanne gir også navn på flere døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar. Det er døtre av Mikkel og Johanne jeg er ute etter:Jeg vet at Daniel Simonsen Nedrebø (f. 1737) er tip-oldebarn av Mikkel Simonsen via sin far Simon Pedersen Strand, sin farmor Gjertrud Simonsdatter Sårheim og sin oldefar Simon Mikkelsen S.Det slo meg at Simon Pedersens kone Brite Andersdatter Solheimsnes er barnebarn av en Brite MIKKELSdtr (Tollef Hansen Berg's kone). Er denne Brite M. datter av Mikkel Simonsen og Johanne Hansdatter - slik at Daniel Simonsen Nedrebø er etterkommer fra to av deres barn?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet ble holdt 27. juni 1701 og som arvinger regnes opp 1) avdøde Simen Michelsens barn Daniel, Knud, Michel og Gjertrud, 2) Anne Michelsdatter Indre Saarem, 3) Margrete Strand.Anne Michelsdatter var først gift med Christen Bolset, deretter med Rasmus Danielsen Årdal. De bodde på Indre Såreim. Margrethe Michelsdatter var gift med Jens Eliassen Strand.Brite Mikkelsdatter er IKKE datter av Michel Simonsen, og er nok også noen år for gammel til å kunne være datter av Michel Simonsen, som studerte i København i første del av 1650-tallet, og som nok ikke kom hjem til Jølster fød i 1653-54, og da hadde han med seg sin kone og svigermor (død 1663 i Jølster) fra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Astrid Lose

Hjertelig takk for alle disse opplysningene. Ha en trivelig himmelfartsdag! Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.