Gå til innhold
Arkivverket

[#15446] Tideman Tidemansen Grøn, Bergen


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

Vet noen hvem Tideman Tidemansen Grøn i Bergen var. Han giftet seg med Christence Isaksdtr. Middelthon 24.6.1739 i Nykirken. Men jeg har ikke funnet ut hvor de ble av etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FamilySerach finnes en Tideman Tidemansen som født 19.2.1713 i Borgund. Far: Tideman Ratvig. Når jeg leter på Grøn, så dukker det opp ei Ingeborg Grøn som gifter seg 28.6.1730 i Borgund, så det KAN jo være en mulighet for at du skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Disse kirkebøkene for Borgund er også søkbare på Digitalarkivet og Tideman Tidemansen er også nevnt der under døpte, men med 19.02.1713 som dåpsdato.LenkeDet kan se ut som om faren Tideman Poulsen (?) Ratvig var far til flere barn i perioden 1703-1713.I følge bygdeboka for Borgund og Giske bind 2, s. 401, under gårdem Ratvik er: 'Timann Pålsen (f. ca. 1665) g. m. Dorte Håversdtr (hun var datter av den forige brukeren at Ratvik). Timann drev Ratvik fra 1699 til 1715.' Jeg finner ingen av barna nevnt.Jeg klarer ikke å finne Ingeborg Grøn i kirkebøkene for Borgund som ligger på Digitalarkivet.Et søk på Grøn i DIStreff viser at navnet har vært i bruk over store deler av landet på 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk for innspill. Det kan godt passe med Borgund, siden Christence Isaksdtr. Middelthun var fra Borgund. Grøn kan være en forkortelse av etternavnet (stedsnavnet) slik det ofte ble gjort når noen flyttet til byen fra landet. Det er bl.a. Grønvik i Borgund. Men jeg har fremdeles ikke funnet noe som med sikkerhet kan plassere Tideman Tidemansen Grøn i Borgund. Jeg vet heller ikke hvor de to ble av etter at de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Tidemand Tidemandsen fra Ratvika i Borgund blei døypt 1713. Under Ratvika låg den gangen plassen Grønvika, der broren Ole Tidemandsen (1706-45) var første brukaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Christense Isaksdatter ('af Stranges fattighus')endte, som alle, i grava, nemlig på St Jørgen 18. juni 1766. Tidemand har eg ikkje funne. Dersom Christense var datter av Isak Christensen og Marte Davidsdt Middeltun, må ho ha vore i 50-års alderen 1739 (Tidemand: 26), og rimeligvis enke (unge menn gifta seg ikkje med SÅ gamle jenter då).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Og ja: Borgund 1704 ekta Sjur Ellingson Fyllingen Christense Isaksdt (som Stein har opplyst på heimesida), og dei fikk barna Christopher (1705), Hans (1709) og Isak (1716). Så flytta dei nok til Bergen, der Sjur/Sivert Ellingsen døde som fløttmann 1735. (Fyllingen var garden/borgarsetet der Isak Christensen og Marte Middeltun slo seg ned kring 1690).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.