Gå til innhold
Arkivverket

[#15451] Arkiv der Hansestadt Lübeck og Christian Gotlob Liebie


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Min forfader Christian Gotlob Liebie er født rundt 1783 i Hürtberg, Schlesien. Han kom til Bergen ifølge rykter ombord på en båt som kom fra Tyskland og forliste utenfor Bergen. Men dette er ikke bekreftet av arkivkilder. Det skal nemlig finnes en passasjerliste for en båt som forliste, og der var han ikke.Hans far Johan E. Liebisch var Kjøbmand ifølge Gesellar i Bergen 1755-1837, ref. 175.Han kaltes Christian Gottlok Liebich ved datteren Johanne Henriettes død og Christian Gottlieb Liebech da han døde selv i Bergen 8.7.1841.Jeg mener å ha hørt at arkivene etter hanseatene befinner seg i et arkiv i Lübech, antagelig Arkiv der Hansestadt Lübeck?Nå skal jeg en liten ferietur i Tyskland og skal overnatte to netter i Lübeck. Kan jeg finne noe interessant der (arkivet eller rundt i byen) med begrenset tid og litt tysk fra skolen? Gotisk er heller ikke min sterke side..På Hanseatisk museum finnes visstnok informasjon der han heter Libig. I 1815-tellingen var navnet Gotlieb Lisbich, men der er han som huseier kalt Gottlieb Liebich. I 'Gesallar i Bergen 1755-1837' ble han kalt Christian Gottlieb Liebech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Yngve! Ja, den lenken inneholder ikke så veldig mye om hva som finnes der. F.eks. så kunne det være interessant å vite om det finnes noen indekser e.l. på data. Men jeg må vel lete og finne en adresse til dem, slik at jeg kan spørre direkte.Jeg håpet noen hadde vært der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lenken gir opplysninger om epostadresse, om gateadresse, om telefon- og faksnummer, og legger nettopp opp til at man skal kunne spørre dem. Og ingen er vel nærmere til å svare enn dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg satt i Archiv der Hansestadt hele forrige uke og anvedte arkivet fra det hanseatiske Kontor i Bergen, og vil anbefale andre i aa gjoere det samme. Det er noedvendig aa kunne lese tysk. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

. . der Hansestadt Lübeck, selvsagt. Katalogen til dette kontoriske arkivet, utgitt for et halvt aar siden, koster 10 euro og faas kjoept hos forlaget Schmidt-Römhild, som holder til paa hjoernet ved Marien-kirken midt i byen. Arkivet ligger soer i gamlebyen, ved domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nå er jeg tilbake og har fått tenkt igjennom spørsmålet: Det lar seg ikke løse i Archiv der Hansestadt Lübeck. Bergensfarer-kompaniets arkiv i Lübeck inneholder Lübecks egne Bergensfarere (ikke slesiere) og hansebyenes Kontor i Bergens arkiv, som er i Lübeck, dekker utelukkende tiden da hansebyenes kontor eksisterte, dvs til avviklingen omkring 1760-70. Innvandringen av familien Liebisch fra Schlesien skjedde lenge etter at hansebyenes Kontor i Bergen ble avviklet. Derfor inneholder ikke Kontorets arkiv noe om denne familien. Familiens historie må søkes i arkiver for Schlesien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,Familysearch forteller at en CHRISTIAN GOTTLOB LIEBICH var født 18.11.1784 i Hirschberg, Schlesien, PreussenForeldre: JOHANN EHRENFRIED LIEBICH, dåpt 4.8.1754 i Petersdorf, Schlesien, død 26.3.1819 i P. ---- gift 5.8.1782 i Petersdorf med Friederike Dorothea Rasper, født 11.8.1762 i Petersdorf, død 14.9.1809 i P.Johanns foreldre: Georg Friedrich Liebich og Anna Rosina Roemisch ---Friederikes far: Immanuel Gottfried RasperChristians søsken, som ble alle født i Hirschberg: 1.) Johhann Ehrenfried Liebich,f. 2.5.1783, d. 9.5.1783 ... 2.) Rosina Friederica Liebich, f.30.9.1786, d. 23.5.1852 ... 3.) Caroline Henriette Liebich, f. 28.1.1788, d. 21 5 1876 ... 4.) Friedrich Wilhelm Liebich, f.13.3.1789, d. 8.8.1863 ... 5.) Ernst Wilhelm Liebich, f. 31.3.1791, d. 10.10.1873 ... 6.) Christiane Wilhelmine Liebich, f. 31.1.1794, d. 21.8.1794Christian Gottlobs fødselsår passer rimelig bra og hans far er jo oppgitt som Johan E.L. i Gesellar i Bergen 1755-1837. Det er jo mulig at 'Hürtberg' som fødested er feil og det må egentlig være Hirschberg. (Jeg finner ingen Hürtberg på mitt bilkart.)Infos fra Familysearch er av og til feil og bør sjekkes mot kirkebøker. Dessverre kan jeg ikke hjelpe med noen kirkebokoppslag. Jeg har ingen erfaring med slektsgransking i Tyskland.(Mine tyske røtter er fra Danzig/Gdansk og område, da er det jo vanskelig besøke et arkiv.)Med vennlig Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S. Det påfallende er, at bare Christian Gottlobs dødsdato mangler i den lista på Johann Ehrenfried Liebichs barn, sannsynligvis fordi han døde i Bergen ?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Barbara Lose! Dette var utrolig interessant, og stemmer så bra med mine opplysninger. Av Christian Gottlobs tre barn er to oppkalt etter foreldrene, med begge dobbeltnavnene! Det tredje barnet heter Johanne Henriette som også virker ganske kjent...Døde alle barna i Hirschberg? Hvor kan kilden til disse opplysningene opprinnelig være hentet fra, mon tro?Jeg har forresten sendt mail til arkivet også, men venter på svar..Til Tore Vigerust! Nyttig info dette også. Skal jeg se etter noe i det arkivet, er det kanskje bedre håp for disse:Ludolph og Johan Hammeken/Hammechen f. hhv. ca 1633 og 1630 i Gross Mimmelage, Bremen, Neder-Sachsen, Tyskland? De dro begge til Bergen og min forfader Ludolph giftet seg med Gehse f. ca 1637 samme sted som dem. Også deres tre barn Hinrich (f. 1660), Ludolph (f. 1662) og Johan (f. 1667) var født i Gross Mimmelage. De var kjøpmenn og handelsforvalter i Dramshusen på Bryggen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det er dessverre ikke oppgitt hvor barna døde. Du kan se det under: http://www.familysearch.org/ Search for ancestors..... Christian...Liebich....1784: To treff, en av disse viser hele familien. Dersom du leter bare etternavnet, får du svært mange Liebichs i Tyskland (Schlesien, Sachsen...), Norge (Trondheim) .....Kanskje du finner mye mer om C.G.L.'s forfedre og slektninger. Forresten: En Christian Gottlieb Liebig ble født 16.7.1840 i Hermsdorf, Schlesien, foreldre: Johann Ehrenfried Liebig og Johanne Berte Thiel. Denne C.G.L. er vel barnebarn av den 1ste J.E.L.! Vedkommende informasjon ble 'submitted 1991 by a member of the LDS church'. Så er vedkommende kirkebøker vel bavart.Det finnes noen debatt i Brukewrforumet om Familysearch (pålitelighet osv.), f.eks. tema 8025, 11173, 12913.Lykke til og hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Kanskje du har sett på dette:George Friedrich Liebich or Liebig --- Christening 11.1.1718 Hirschberg, Schlesien (Father Friedrich Liebig, Mother: Regina Otte), Death 28.4.1803 Hirschberg, Schlesien, Marriage 12.9.1747 withAnna Rosina Roemisch, Birth about 1726 Hirschberg (Father Jeremias Roemisch), Death 13.10.1808 HirschbergChildren:1.) Johann Gottlieb Liebich, Christening 25.9.1748 Hirschberg, Death 24.2.18042.) Johanna Christina Liebich, Christening 20.2.1750 Hirschberg3.) Christian Gottlob Liebich, Christening 29.9.1752 Hirschberg, death 26.11.17824.) JOHANN EHRENFRIED LIEBICH, Christening 4.8.1754 Hirschberg, death 26.3.18195.) George Friedrich Liebich, Christening 8.12.1755 Hirschberg, Death 13.2.18386.) Carl Gottfried Liebich, Christening 1.8.1757 Hirschberg, Death 14.11.1818 Johann Ehrenfried Liebichs fødsels- og dødsdatoer stemmer jo overens med den 1ste 'Family Group Record', men hvor ble han fød, i Hirschberg eller Petersdorf? Det var jo merkelig at alle barn ble født i Hirschberg, men Johann og Friederike døde i Petersdorf der de var angivelig født. Kanskje ekteparet bare giftet seg i Petersdorf? Det ser virkelig ut som om man må sjekke originalkildene.Hilsen Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Barbara. Hjertelig takk for all nyttig informasjon. Jeg har nå fått svar fra 'Hansestadt Lübeck' om at de ikke har informasjon om Christian Gottlieb Liebisch aus Hürtberg in Schlesien. De refererer til Det Hanseatiske Museums Skrifter 14 Bergen 1945 s 83, så her er det kanskje informasjonen om Hürtberg kommer fra.Det du skrev 4.6 om en Christian Gottlieb Liebig f. 16.7.1840 som barnebarn til den første Johann Ehrenfried Liebig kan vel kanskje stemme - om det da ikke er et barnebarns barn - for den siste J.E.L. jeg har var 57 år da den sistnevnte ble født..Men jeg lurer fortsatt på om disse opplysningene finnes på noe tysk arkiv. Jeg reiser i allefall på fredag.Hvor er forresten Hirschberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,Kari!Schlesien er jo polsk i dag. Hirschberg heter nå Jelenia Gora og er å finne ved grensen mot Tsjekkia. Petersdorf = Piechowice i dag og var i hvert fall part av Hirschberg kommune i 1938. Jeg fant disse informasjoner under http://www.genealogienetz.de/reg/SCI/ (se Regierungsbezirk Liebnitz). Dessverre finner jeg ikke hvor kirkebøker oppbevares i dag.Du har flaks at mormonene har vært der. Så er det mulig å følge den mennlige linjen videre bakover:FRIEDRICH LIEBIG f. 03.1678 i Petersdorf, (foreldre Hans Liebig og Maria Geyer), REGINA OTTE, f. 30.8.1677 i Hirschberg, (father George Ott), d. 18.10.1748 i Petersdorf, marriage 9.10.1748 i PetersdorfDeres barn:1.) Anna Rosina, chr. 13.2.1703 i Petersdorf, d.24.4.17412.) Agneta, chr. 18.2.1705 i Petersdorf, d.06.17113.) Anna Regina, chr. 18.2.1705 i Petersdorf4.) Gottlob, chr. 13.6.1709 i Petersdorf, d. 23.8.17515.) Benjamin, chr. 8.5.1711 i Petersdorf6.) Christian, chr. 17.4.1713 i Petersdorf, d. 7.7.17877. Gottfried, chr. 20.6.1716 i Hirschberg, d. 9.2.17178.) GEORGE FRIEDRICH, chr. 11.1.1718 i Hirschberg, d. 28.4.1803Neste Generasjon: HANS LIEBIG, f. about 1650 'of Petersdorf' parents: Martin Liebig and Martha, MARIA GEYER, b. about 1654 'of Petersdorf' (father Christoph Geyer), d. 22.10.1720 i Petersdorf, marriage 27.10.1675 i PetersdorfDeres barn:1.) Maria, f. 17.12.1676 i Petersdorf, burial 02.16782.) FRIEDRICH, b. 03.1678 i Petersdorf3.) Elisabeth, chr. 28.6.1679 i Petersdorf4.) Rosina, chr. 20.7.1681 i Petersdorf, burial 31.8.16815.) UnavailableNeste generasjon: MARTIN LIEBIG, b. about 1614 'OF Petersdorf' (father Martin Liebig), d. 11.2.1680 i Petersdorf, MARTHA, b. about 1618 'OF Petersdorf'Deres barn:1.) Martin, b. about 1643 of Petersdorf2.) Christoph, b. about 1643 of Petersdorf, burial 21.10.17223.) Regina, b. about 1650 of Petersdorf4.) HANS, b. about 1650 of Petersdorf5.) Friedrich, b. about 1653 of Petersdorf6.) George, b. about 1656 of PetersdorfHvis Martin Liebig's far Martin Liebig er KANSKJE denne M.L. som ble født about 1565 i Petersdorf (en bror Hans, f. about 1569) foreldre: Hans Liebig, b. 1530 of Petersdorf og hans kone 'Mrs. Hans Liebig, b. about 1534 of Petersdorf.Det var moro. Dessverre er jeg ikke så heldig med min tipp-oldefars aner i Westpreußen.Jeg ønsker deg god ferie og mye suksess! Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk Barbara. Du har sannelig jobbet for meg! En ting lurte jeg på: Regina Otte f. 30.8.1677 ble vel ikke gift 9.10.1748?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

In Familysearch's Family History Library Catalog jeg fant dette:Häuserbuch von Petersdorf im Riesengebirge, forfatter: Curt und Lotte LIEBICH, publisert i Neustadt a.d. Aisch: Degener 1965Notes: 'Description and history of the houses in Petersdorf, Silesia, Germany, with the list of owners (their vital informations includet) from the 1500's up to the 1900's. Petersdorf is now Piechowice, Poland, part of Jelenia Gora' - Subjects: Census and Dwellings of Petersdorf (Kr. Hirschberg) Schlesien, Germany, Piechowice, Wroclaw, Poland and Jelenia Gora, Wroclaw, Poland.Det ser ut som om det er en slags bygdebok fra vedkommende område, som er tilgenglig på microfilm i Salt Lake City / Utah. - Jeg lurer på om man kan få tak i boka i mormonernes Readingcenters i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff, da leste jeg en feil linje: Friedrich Liebig og Regina Otte giftet seg 9.10.1700. (Jeg ikke sa ditt innlegg i går kveld.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kari Larsen opplyser i innlegg 14 at kildeopplysningene hennes, ifølge Archiv der Hansestadt Lübeck, er fra Det Hanseatiske Museums Skrifter 14 (1945). Dette er ingen overraskelse, og dette kunne jeg forsåvidt også ha opplyst om (det var ikke nødvendig å kontakte Lübeck for dette), men da Kari Larsen allerede i innlegg 1, linje 4, viste kjennskap til akkurat den samme boka ('Gesellar i Bergen 1755-1837') fant jeg det overflødig. Kilden som er bearbeidet og utgitt i denne boka, eies av Bergen byarkiv. Her (i originalen) står det at fødestedet er 'Hyrtberg' i Schlesien, der hans far, Johan Erenfrith Liebisch, var kjøpmann (Kaufman); - alderen oppgis 10.11 1824 til 41 år (på bakgrunn av de opplysningene som er kommet frem i denne diskusjonen er 41 år feil for 40 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for info igjen, både fra Barbara og Tore H Vigerust. Mitt lokale bibliotek skal sjekke om boken til Liebich'ene kan skaffes. Mormonerne har et slektssenter i Oslo, så jeg regner med at det er mulig å få tak i boka på mikrofilm gjennom dem. Men det hadde vært litt enklere å lese den på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du mener kanskje skriftet om geseller fra Det Hanseatiske museum? Denne boka finnes i Riksarkivets bibliotek. Men siden du siterte denne boka i ditt første innlegg, så har du vel allerede lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Gesellar i Bergen er også en database i Digitalarkivet.Det er snakk om 'Häuserbuch von Petersdorf im Riesengebirge' av Curt og Lotte Liebich (s. innlegg 17).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Boka fra Degener verlag kan en sikkert bestille via internett, ihvertfall finner en Degeners webside.Digitalarkivets database for geseller er tatt fra Det Hanseatiske Museums skrifter, slik at en ikke finner noe mere om personen der enn det som er på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for tips. Her fant jeg noe interessant: LenkeNemlig: Curt Liebich Stammfolge eines Geschlechtes Liebig/Liebich aus Petersdorf im RiesengebirgeDegener & Co Neustadt/Aisch 1957 Sonderdruck aus 'Deutsches Familienarchiv', Band VII. Weitere Produkt- und BestellinformationenMen jeg fikk ikke til å bestille denne, så jeg får vel vandre rundt på antikvariater, eller søke videre på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.