Gå til innhold
Arkivverket

[#15452] 18-årige Jenny til Bodø i 1914?


Gjest Wenche Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Spjelkavik

Jenny Elisabeth Bohakka (Puhacka)f. 12.04.1896 kom til Sulitjelma sammen med sin mor høsten 1907. Kanskje kom de for å oppsøke Jennys faderlige opphav, Johan Hapajoki, som arbeidet her. Men Johan emigrerte til Canada, allerede i 1908. Jenny gikk på skole i Sulis og moren Maria Elisabeth Bohakka arbeider som skeider ved gruvene til hun dør i 1913, 40 år gammel. Jennys mor blir begravd i Sulitjelma, og den foreldreløse Jenny flytter 'til Bodø', iflg. kirkeboka. Har noen krysset denne Jennys fotefar videre i livet? Har søkt etter henne både i nord og sør, i Sverige og Finland, uten hell. Dersom Jenny virkelig reiste til Bodø, kanskje hun har etterslekt der? Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Som du ser her (i gravregisteret)døydde denne Jenny i 1986. Viss du tek kontakt med skifteretten(trur tingretten er nytt namn), så får du vita namn mm på evt. etterkomarar.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Syns den lille historien om Jennys skjebne var så spesiell at jeg tok meg en sen aftenstur til Østre Aker kirkegård her forleden. Dessverre ligger Jenny begravet i Minnelunden. Der er det en stor gressmatte og et monument uten noen tekst. Altfor sent til å ta bilder, men legger ved det jeg fikk med blits. Lykke til videre! Mvh Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Wenche Spjelkavik

Tusen hjertelig takk til Arne, Mariann og Anniken! Fantastisk, til og med bilde av gravstedet! Da er jeg et skritt nærmere løsningen, og skal kontakte tingretten så snart som mulig. Like før påske ringte det en etterkommer etter Jennys onkel (mors bror). Han hadde akkurat startet som slektsgransker og visste dessverre ikke mye om slekten på denne siden. Det viste seg at hans far, Jennys søskenbarn, døde så ung at min kontakt ikke fikk bli kjent med verken faren eller slekten på den siden. Nå skal jeg kontakte ham og vise hvor utrolig greie slektsinteresserte folk kan være, til og med drar de på nattevandring med kamera. Du er ikke mørkredd du, Anniken! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Wenche! Så fint at du har sett alle svarene. Litt mer info om skulpturen vedlegges. Jeg har for noen år siden vært en snartur innom Sulitjelma og det gjorde et sterkt inntrykk ang hvordan arbeiderne der må ha hatt det. Håper du finner mer ut av Jennys skjebne....I 1970 ble Minnelunden ved Østre Aker kirke anlagt med Marie Vigelands skulptur 'Hvilende kvinne' som fellesmonument....LenkeMvh Anniken (som nok kan være mørkredd, men iveren etter å løse 'mysterier' overvinner det meste!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.