Gå til innhold
Arkivverket

[#15456] Knut Einersen f.ca.1805 Våler i Solør


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Hei. Er det noen som vet hvem foreldra til Knut Einersen f. ca.1805 fra Våler i Solør er ? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er to alternativer, en født 1806 og en født 1808. Hva vet du mer om Knut? Vielse? Bosted? som kan hjelpe til å skille de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei Arild. Først må jeg takke for alle de gangene du har hjulpet meg. Ang. Knut Einersen så var han gift 2.gang med Inger Marie Einersdatter f.1815.Han var mulig fra Grønnstøen.Det er alt jeg vet. Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett mer på dette, og ser at det er lett å ta feil her. Vil derfor vite når han ble gift med Inger Marie, og når og hvem var han gift med i første ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Iflg.notater jeg har fått gjennom bekjente var Knut Einersen gift 1.gang m/ Maren Knudsdatter f.ca.1798 Øverby, d.1840 Våler. Gift 2.gang 14.1.1844 m/ Inger Marie Einersdatter f. 1815/16,Aslakrud (Løvaasen) Våler. Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Da er det nok liten tvil om at det dreier seg om den Knud Ejnersen som blir døpt 09.10.1806 av foreldre Ejner Hendrechsen og hustru på Grøstøen, som åpenbart er feilskrift for Grønstøa. Moras navn ikke nevnt, men ved dåpen av Christian FØDT 16.12.1809 Lundby og Marthe f. 1803 Lund, nevnes mora som henholdsvis Arnesdatter og Andersdatter. Nærmere gransking vil gi svar på rett farsnavn for mora. Dette var husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ejner Hendriichsen Øwerbye og Rønoug Andersdatter Øwerbye ble viet 14.11.1802. Forlovere: Peder Halvorsen Lundebye og Arne Mickelsen Snarvold. (Hof kirkebok s. 235).1801 er begge tjenestefolk på Øverby - Rønnaug 22 år og Einar 26 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.