Gå til innhold
Arkivverket

[#15459] Ottesen, på Dønna, Nordland


Gjest Ena Hovden
 Del

Recommended Posts

Gjest Ena Hovden

Leter etter etterkommere av Otte Ottesen og Ellen Kjerstina Jakobsdatter, født henholdsvis 1826 i Nærøy, Nord-Trøndelag og 29.08.1837 i Breiland, Stamnes, Nordland.Er det noen som vet noe om disse. De hadde 9 barn.Disse var:Olianna Ottesdatter f. 1855 Nils Mørk Ottesen f. 1857 Ole Martin Ottesen f. 1861 til Amerika Jørgen Edwin Ottesen f. 1864 til Amerikver Myhre Ottesen f. 01.05.1868 til Amerika. Tvilling med Eline Ottesdatter f. 01.05.1868 til Amerika. Pauline Bærg Ottesdatter f. 1870 Maria Ottesdatter f. 1873 til Amerika Mary Farney Ottesdatter f. ca. 1873 født i Amerika.Har hørt at enten Pauline eller Nils ble igjen i Norge sammen med Olianna. Vet ikke hvem av dem det er?Noen der ute som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Må rette på navnene til barna litt. Her er det rette: Disse var:Olianna Ottesdatter f. 1855, Nils Mørk Ottesen f. 1857, Ole Martin Ottesen f. 1861 til Amerika ,Jørgen Edwin Ottesen f. 1864 til Amerika, Iver Myhre Ottesen f. 01.05.1868 til Amerika. Tvilling med Eline Ottesdatter f. 01.05.1868 til Amerika. Pauline Bærg Ottesdatter f. 1870 ,Maria Ottesdatter f. 1873 til Amerika ,Mary Farney Ottesdatter f. ca. 1873 født i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du kjenner til at ett av barna ble født der borte. Hva vet du ellers om dem? Har du funnet dem i 1880 tellinga. Kan du gi oss en link til emigrasjonen?Otte Ottesen høres kjent ut. Har du hatt denne familien oppe før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men nå ble jeg litt forvirret ....... fordi jeg antok at mor, far og barn flagget ut i 1873. Her er de jo fremdeles hjemme i 1875 Lenke på Sandvik (Aakvik) i Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hmmm dro ikke hele familien samlet?? For i juni 1891 drar nemlig 'Otto Ottes. og Elen Ottes.' fra Herø over Trondhjem. Destinasjon Boston og billetten er prepaid [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=69472&fulle=true&spraak=n>Lenke .-----I mai 1884 dra det en Ole Ottesen fra Herø over Trondhjem. Han kan være identisk med deres sønn født i 1861. Destinasjon Evansville 'Minnessota'----- I Juni 1892 drar Marie Ottesen alene Lenke til Ahsby Minnesota elene. Billetten er betalt i Trondhjem-----Tvillingene Iver og Eline er uadskillelige og drar sammen til Ashby Minnesota i april 1893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke dette kan være Jørgen som drar, men alderen avviker noen år.Billetten var betalt og han skulle til Ashby i Minnesota
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En korreksjon til meg selv i innlegg 6;Otto/-e og Ellen står oppført i 1892 og ikke 1891. Faktisk på samme dag som datteren Marie, men hun skulle til Ashby i Minnesota og foreldrene 'bare' til Boston. Kanskje bestemmelsesstedet egentlig var det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Alt det som du skriver om stemmer. Ole Ottesen kom tilbake til Norge en stund. og han hadde følge med en niese tilbake til Amerika.Fant også Nils Mørk Ottesen (han var 51 år)som det sto at 'reiste en tur', det var i 1909 at han reiste til Amerika. Om han bare var på besøk eller skulle flytte dit er usikkert.Men en jeg ikke kan finne noe ut om er Pauline. Hun er å finne i 1875 tellinga, men er ikke i 1900 tellinga, i allefall ikke med Ottesen som etternavn.Noen som har mulighet til å sjekke dette og eventuellt når hun døde, kan være død ung.Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Stemmer? Da skulle du ha sagt det med en gang slik at jeg ikke så etter noe du allerede visste om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Greit nok, men spørsmålet mitt var dette jeg skrev i det første innlegget mitt:Har hørt at enten Pauline eller Nils ble igjen i Norge sammen med Olianna. Vet ikke hvem av dem det er som ble igjen ,utenom Olianna?Noen der ute som vet noe om dette?Nå har jeg selv funnet ut at Nils ikke reiste før 1909, så da gjenstår bare Pauline, men hvor ble hun av???Beklager alt bryet,med å finne disse, men Pauline og Nils var de eneste jeg ikke fikk opplysninger om selvom spørsmålet gjaldt dem.Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Har ikke sjekket der ennå, men slik min dag er fortiden er det forsent å gå på biblioteket og sjekke kirkebøker på microfiche (?). Når jeg kan gå er det stengt. Så derfor håpet jeg at noen hadde en bygdebok for Herøy, Nordland som viste til Pauline og eventuellt når hun døde, hvis hun døde i Norge.Jeg kan ikke finne henne som emigrant. Det er heller ikke lett å finne de andre i Ellis Island søkebasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tvillingne fant jeg, men manifestet må du nok lete litt rundt etter. De andre kom kanskje til en annen havn enn Ellis Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.