Gå til innhold
Arkivverket

[#15460] Viede i Eiker 1705-1758. Hvor er vielse for Barbara Christensdatter i 1725?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg konstaterer med tilfredshet at Eiker Historielag nok en gang har bidratt med en verdifull database med opplysninger fra Eikers kirkebøker.MEN - et stort MEN.. Jeg blir også forvirret over ikke å finne vielser jeg ventet å finne. Det gjelder f.eks. Barbara Christensdatter (et av kaptein Henrich Henrichsen Wiborgs mange barnebarn) og, sålangt jeg har funnet, hennes ekteskap nr.2 i 1725 med en stk. Mads Andersen.Jeg har funnet vielsen i mormonerdatabasen Vital Records Index og der er Eiker nevnt, men ettersom ettersom vielsen ikke er med i det nye materialet for Eiker begynner jeg å lure på om opplysningene i VRI er en tanke bristfeldige (ikke uvanlig, forresten).Er det noen som vet hva som er riktig?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kan ikke uttale meg om det dreier seg om en utelatelse i dette tilfellet eller ikke, men generelt har jeg opplevd i andre tilfeller at avskifter av kirkebøker ikke nødvendigvis er 100% å stole på. Hvis man mener at en innførsel burde være i en bestemt kirkebok, er det tryggest å sjekke originalen (mikrofilmen/fotokopien)for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Jon! Databasen for vielser fra 1705-1758 angir ikke om den også inkluderer Fiskum - vet du om det finnes egne lister derfra?De som har formidlet opplysninger til familysearch må jo ha funnet opplysningene om denne vielsen et eller annet sted?Ellers inneholder familysearch plagsomt mye av hva jeg har begynt å kalle kreativ genealogi, dvs. innføringer hvor 'sted' synes snytt ut av et nesebor og 'tidspunkt' ut av det andre og hvor personene av og til ikke er de man tror de er.I visse sammenhenger vet jeg ikke om familysearch engang fortjener å kalles sekundærkilde! Nyttig, ja, 'but watch your steps'!.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Turid Horpen

Hei Kjell. Vet ikke om du trenger disse opplysningene lenger, men sender de likevel. Fiskum kirke 1724 dom 15 P TR.Trolovet og viede 0101 1725 Mads Andersen Vestfossen og Barbara (enke) Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Turid!Det var fint å få opplysningen fra Familysearch bekreftet med en referanse til en primærkilde. Etterhvert har jeg vel erfart at Familysearch ikke er så hakkende gal når det gjelder Eiker; selv for tidlig 1700-tall.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.