Gå til innhold
Arkivverket

[#15467] Gol i Hallingdal


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

HEI! Jeg har buttet i to linjer i hallingslekta vår.Den ene er Birgit Jonsdatter f.1830, bor som livøre-enke på Sletten i TF 1900.Den andre er hennes mann Thore Olsen.Hvis noen kjenner noe til disse slektene er jeg meget takknemlig for svar da det er så lite viten om de i vår gren av treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei BjørgVed et søk på IGI fant jeg en Birgit f. 03.11.1830, døpt 13.12.1830. på Gol, Foreldre John Olsen og Sissel Engelbretsdatter.Hvet du når Thore Olsen er født og hvor ?Vet du når og hvor de giftet seg ?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen takk. Tror du er på et fint spor, for Sissel og Engebret har vært navn som er blitt flittig brukt.Thore skal være født i 1833 og døde i 1892 og jeg har alltid hørt at han var fra Tuppeskogen og Birgit fra Myklesæt(kan det være HEMSEDAL?)Deres eldste barn er Jon f. 1853 og jeg har aldri hørt annet enn Gol HILSEN BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei BjørgPrøvde å finne Gol i 1865. Var da inne på 1500-1900 og der står det at tellingen for Gol 1865 har gått tapt.Dette visste du kanskje.Men skal prøve meg videre på foreldrene til Birgit.Kunne heller ikke finne Jon døpt i 1853 på IGI.Hva het de andre barna til Thore og Birgit ?Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Takk Inger De andre barna :Ole f. 1855-1931, Barbro f.1861, Engebret f.1863, Sissel f.1866, Ingeborg(Ingebjørg?)f.1869 hun ble gift med Fingar Pedersen Jegleim(Jordheim)f.1871 ,som er sønn til Peder Fingarson f.1818-død 1887 og hustru Kari KnudsdatterRasmusgard f.1834 ,Birgit f. 1872,og hun ble gift med Ole Olsen Hesla (f.1863), siste barnet var Ole f.1874 -døde 1919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei BjørgJeg fant John Olsen Kinneberg g.m. Sissel Engelbretsdatter Barskind gift 05.11.1828 i Aal i Buskerud. Han 26 og hun 22 år gamle.Foreldrene til Sissel f. 03.08.1806 på Torpo i Buskerud, Engelbret Olsen Barskind og Ingebor Olsdatter.Anbefaler deg å låne bygdebøkene for Buskerud. Nå har du iallefall et par gårdsnavn som du kan lete på om dette skulle være de rette forfedrene du søker etter.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Deler av nye bygdebok for Ål ligger allerede på internett http://www.aal-bygdebok.no/, her er hva jeg finner på Barskrind nordre om Sissel Embriksdatter:2. Sissel Embriksdtr. Barskrind Mykleset 03.08.1806-1874 G 1828 m Jon Olson Mykleset, Gol 1803-1857. Barn: Birgit 1829-1905 g 1855 m Tore Olson FikeSletten, Gol; Ingebjørg 1833-1859 trulova m Halvor Steingrimson Gampebakken, Gol; Barbro 1835-1916 g 1855 m Ola Knutson Fekene, Hemsedal.; Ola 1837-1922 bonde på Mykleset, g 1860 m Ragnhild Tolleivsdtr. søre Blakkestad, Gol; Embrik 1839-1862; Guri 1841-1917 til Am., g 1866 m Ola Henrikson Sletthaug, Hemsedal; Jon 1844-1906 til Am., g 1878 m Guro Torsteinsdtr. Øyn, Hems.; Ola 1846-1863 ug. Jon drukna under tømmerfløyting våren 1857. Sissel skøytte garden til sonen Ola i 1867 og tok seg kår.Foreldre til Sissel: Embrik Olson Barskrind 27.04.1777-1867 {1033} Foreldre: Ola Rasmusson Barskrind og Sissel Embriksdtr. Ellingsgard Lien. Gm Ingeborg Olsdtr. #Lie Barskrind 1786-1861 Foreldre: Ola Kristofferson FrøysokBrøto Vilhelmsli og Guri Olsdtr. NørdreLi. (1180) s 138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant forresten dette på IGI på Birgit, født 3.11.1830, døpt 13.12.1830, Gol. Foreldre som du allerede kjenner.Fant også disse barna til Birgit og Thore døpt Gol: Barbra døpt 6.10.1861 - Sidsel døpt 26.12.1866 - Ingeborg døpt 26.12.1869 - Birgit døpt 13.9.1872 - Sønnene ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har faktisk nettopp kjøpt bind 1, 3 og 4 av de gamle bygdebøkene for Ål. I bind 3 på side 204 finner jeg foreldre til Ola Rasmusson Barskrind, som var Rasmus Olsson Søre Barskrind og Guri Knutsdatter Nørdre Helling. Rasmus fikk bygselkontrakt av en som het Stockflet i 1733, og det var skifte på han i 1749. De hadde barna Ola, Ragnhild og Birgit. Far til Sissel Embriksdatter Ellingsgard Lien kan være en Embrik Olsen som er bruker på begge gårdene, han slo seg ned i Lien i ca 1751, men var bruker i Ellingsgard før det. Han var gift med Margit Olbjørnsdatter Dokk. Siden Sissel ikke er nevnt som datter, tør jeg ikke å gå videre eller si noe sikkert her. Synd at jeg ikke visste dette da jeg hadde mikrofilm over kirkebok for Ål til låns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

TUSEN TAKK,Anne Lise dette var interessante opplysninger, jeg skal låne bygdebøkene og forsøke kirkebøkene så snart det lar seg gjøre. Det kan være forvirende at de skriver så ukonsekvent før i tiden Embrik, Engebret,Ingebret kan forsyne meg være en og samme person......Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo kjøpt bygdebøkene nå, så jeg er villig til å slå opp ved behov.E-postadresse:anlih@online no. Jeg prøvde også å slå opp på Helling(Guri Knutsdatter), men dessverre manglet noen sider i den nye boka. Så hun kan stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

hei igjen. Jeg sliter med å finne personer iFT 1801 i Hallingdal, men det er vel NÆS og ikke noen andre sogn? ..Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du skriver ikke hvem du ikke finner i 1801, men her er ihvertfall Embrikk f. 1777 med foreldrene Ole Rasmussen og Sissel Embriksdatter på Barsteruud i Aal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og her finner du Embrikks kone Ingeborg Olsdatter f. 1786 med foreldrene Ola Kristofferson og Guri Olsdatter på Lie i Gol, Næs sokn: LenkeHvem andre leter du etter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.