Gå til innhold
Arkivverket

[#15470] Svundne slekters gamle tradisjoner kost & dagligliv


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er svæert intressert i slektsgransking. Men ikke bare tall,navn og datoer. Livene til menneskene bak navnet. Hvordan de levde-hva de spiste-hvordan de bodde osv.Derfor har jeg startet denne tråden for å få igang debatt omkring dette. Jeg er spesiellt intressert i å vite mer om tradisjoner i Bergen.Hva spiste disse menneskene? Hva spistes i de forskjellige samfunnsklasser? Finnes det bevarte oppskrifter på Tadisjonsrik mat fra Bergen ? Og hvor kan jeg få tak i slikt? Hvordan bodde menneskene i byen? Var det et aktivt kulturliv før? Send meg gjerne mail: smar-jo@online.nohilsen fra utenbys Bergenser på SøtrlandetJan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Jeg vil anbefale Eilert Sunds (1817-75) verker utgitt i perioden 1852 til 1873. Han var samfunnsforsker og prest og har mange gode skildringer fra nevnte tidsrom. Dessuten er han å finne på nett: rhd.uit.no Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Et par andre: Kristofer Visted og Hilmar Stigum 'Vår gamle Bondekultur 1+2'. 'Norsk Mat' laget i samarbeid med Norges Bondekvinnelag, redigert av Olga Ambjørnsrud, Ingunn Børke, Johanne Jansen og Elisabeth Moe, først utgitt i 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk. Jeg vil ikke slippe denne tråden så lett- for det er vel av intresse for oss å vitwe litt mer enn datoer og årstall. Hva slags mennesker vatr de? Hva intresserte de seg for? Hvordan levet de? Hva bestod deres kosthold av til hverdags og fest? Hvordan gikk de kledd? Hvilken inntekt hadde de?mvh Jan Frode Johansen mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hvis du ikke allerede har gjort det; følg rådet i innlegg 2, og les Eilert Sundts nøyaktige beskrivelser, det er langt fra bare datoer og årstall. Han omtaler flere landsdeler, også 'det bergenske' når det gjelder dødelighet, edruelighet, giftermål, byggeskikker, renslighet m.m. Akkurat det med matskikker er ikke spesielt nevnt i oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tiltrer de velmenende og riktige råd i innlegg 2, 3 og 5. Ellers finnes det vel nyhetsgrupper vedr. mat etc.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Har du lest 'Strilesoga - Nord og Midhordland gjennom tidene'? Bokverket består av 5 bind, mener jeg, jeg selv har lest og kjøpt bind 3 og 4, som dekker tidsepoken 1650-1914. Kanskje dette er litt på siden av det du spør om: nemlig mat, tradisjoner mv. i selve Bergen by, men bøkene gir ihvertfall svært mye informasjon om livet til 'strilene' i områdene like rundt Bergen. Her finner du opplysninger om mat, klesdrakter, tradisjoner, religion, skolestell, hygiene og mye annet. Bøkene har også mye stoff fra selve Bergen, og handelen mellom 'striler' og byfolk er ganske godt beskrevet, f.eks. hvilke matvarer som ble kjøpt og solgt. Bøkene kan lånes på biblioteket i Bergen, og 'ditt' bibliotek kan sikkert bestille dem. 'Strilesoga - band 3' er utgitt av Eide forlag i Bergen i 1998, mens 'band 4' er utgitt i 1999.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.