Gå til innhold
Arkivverket

[#15474] Arkivstoff utenom det sentrale Vestland


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Arkivforum er etter som jeg forstår mest for de som vil ha opplysninger om arkivstoff fra Hordaland, Sogn og Fjordane. (er litt misunelig da vet dere)Vet dere om det er på trappende lignende service digitalt til brukere utenom dette distriktet.Eks. med at vi som sogner til Trondheim kan spørre etter et skifte å få svar på nettet, og ikke bare bli henvist til å kontakte et eller annet arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Arkivforumet er i utgangspunktet ope for alle statsarkiva. Men det er berre Statsarkivet i Bergen som har sett av arbeidskraft til å svara på spørsmål gjennom dette forumet. Kanskje du rett og slett skulle ta det opp med det arkivet du soknar til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ja vi bør ta dette opp med arkivet vi sokner til, men så er det vel dette med resurser og prioriteringer da.Og jeg vil skryte av dere i Bergen for godt arbeid. Og ikke bare for hjelp til eget distrikt men også for all den hjelpa som blir gitt til folk utenifra. Til og med på Kristi H.dag får en positivt svar. Så dere har nok skjemt oss bort.Vi får vente å se, håper noen fra de andre arkiva er opp og går og kan svare her. Eller kanskje ikke de leser eller vet om at det er noe som heter arkivforum?vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

HeiJeg kan ikke svare for alle de andre i Arkiverket, men jeg er i hvert fall innom og sjekker av og til. Som IT-sjef i denne etaten er jeg selvfølgelig opptatt av alle de mulighetene Internett gir for å tilby brukertjenester. Som du selv sier i første linje, står det nok en del på ressurser og prioritering, men kanskje også litt på oppmerksomhet på hva Internett gir av muligheter. Jan Oldervoll er her en av pionerene og en drivende kraft som har gitt brukerne Digitalarkivet slik det fremstår i dag. Slike ildsjeler kan vi andre bare lære av, og kanskje etter hvert prøve å nærme oss.Arkiverket er i en situasjon hvor tjenestene etter hvert i større og større grad skal gjøres tilgjengelig elektronisk. Tilgjengeligjøring av arkivvmateriale står dermed høyt på prioriteringslisten. Døgnåpen forvaltning, hvor man kan henvende seg elektronisk blir jo mer og mer en tjeneste man faktisk forventer av en offentlig institusjon, og ikke lenger et unntak. Her ligger Digitalarkivet støttet av Historisk Institutt ved Universitetet i Bergen og Statsarkivet i Bergen langt framme. Resten av Arkivverket må nok snart ta på seg sjumilsstøvler og sprinte etter :-)) .Når det gjelder muligheter for å etablere spesielle diskusjonsforum, slik du antyder Helge Bjerkevoll, ligger teknologien klar. Et komplett system for diskusjonsgrupper er klargjort på Arkivverkets Internettserver. Men uten avsatte ressurser til å følge opp med innhold, er det liten vits i å lansere en slik tjeneste. Da blir det jo bare en teknologisk merksnodighet.Kanskje tidspunktet er inne for at forskjellige brukere henvender seg til sine statsarkiv og tar opp spørsmålet om diskusjonsforum på nettet. Det er jo rart med det, når etterpørselen blir merkbar, vil nok løsningene komme og ressurser avsettes.Sånn for kuriositetens skyld (jeg er jo ikke IT-sjef og IT interessert for ingenting :-) ) kan du jo se på teknologien. Prøv linken http://www.arkivverket.no/bullboard/index.php .Med vennlig hilsenBent Vangli IT-sjef Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.