Gå til innhold
Arkivverket

[#15477] Hvem forsker hva i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ønsker med dette å starte en tråd til hjelp for oss som gransker slekter i eller ifra Bergen. Mange ganger kan vi hjelpe hverandre-men vi finner ikke hverandre og hvem som forsker hva. Derfor vil jeg invitere brukerforumet's deltagere til å legge igjen en liten visit i denne tråden,dersom du gransker slekt i Bergen. Jeg gjør det-og gjennom dette forum har jeg fått hjelp og gitt hjelp.Jeg oppfordrer deltagerne til å opplyse hvilken slekt de arbeider med i Bergen og evt hvor de står fast.Slik kan vi sirkle inn evt.fellesaner og mulighetene er våre.Her følger en kort oversikt over de familiene i Bergen jeg arbeider med: TUCHSEN (TUXEN) SCHNELL WALLS(WAHLS,WALLES,WEAHLS,WALLACE) HOLST FORBECH SOMMER LUND-BRANDIRECTAUR ARENT OLSEN LUND LOHMANN(KLOMAN,KLOUMAN,CLOUMAN) GIERDING HILLEMANN(HELLEMAND,HELMAN) von KROGH SEGELKE(SEGELCHE,SEGELCHEN) BAKKE(FRA SOGN) LANGELAND-(MED ANER I HOSANGER) LILLESKARE-(MED ANER I ALVERSUND) BERGESEN (Knud Christian Bergesen)Dette var noen. Jeg har en hel del opplysninger om disse,og ønsker fler. Min e-mail adresse er: smar-jo@online.noLegg inn de familier du gransker i Bergen eller fra Bergen.En fin måte å følge dette opp på er å legge igjen epost adressen sin. Dersom du ikke ønsker det-kan du skrive et innlegg og be om hjelp. Jeg imøteser med stor interesse tilbakemeldinger om Bergensfamilier !Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Muligens kan en god ide være å ta en titt på Slektsforskerbasenhttp://www.dis-norge.no/sfbasen/Den inneholder følgende I Slektsforskerbasen kan du registrere deg med navn, e-post, hjemmeside og bostedsfylke, og hvilke kommuner i Norge du har slektsforskerinteresser i. Du kan enkelt få en liste over andre som har registrert at de er interessert i samme kommune som deg, og du kan få frem e-postadresse og hjemmeside når du ønsker kontakt eller mer informasjon.Pr. 29 Mai 2003, klokken 20:30 har 5060 slektsgranskere registrert seg i databasen, i gjennomsnitt med interesse for 5 kommuner hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noe aner i Bergen, og en dame jeg står fast på angående hvem som var hennes mor er Dorthea Catharina Trofast som ble født i ca 1771. Da hun var konfirmant i 1785 er Mads Trofast skrevet som far.Han ble i 1776 gift med Anna Kierstina Garboe, men jeg tror ikke det er Dortheas mor siden giftermålet skjedde så lenge etter at Dorthea ble født. Med Mads Trofast sine aner har jeg med hjelp av andre kommet langt, og kommer blant annet inn i slektene Widing, Kopman og Borchers i tillegg til Trofast.Dorthea Catharina Trofast ble gift i 1793 med Ole Olsen Lie i Nykirkens sogn. De fikk mange barn, og blant annet min tipptippoldefar Lars i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg finner ingen Mads Trofast med barn i Bergen på det angitte tidspunkt. Heller er ingen Garboe Registret med barn i Bergen.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Han som så etter for meg fant heller ikke Dorthea Cataharina som døpt. Det er jo ikke sikkert hun er døpt i Bergen, men hun var iallefall der senere. Hun ble konfirmert i Nykirkens sogn i Bergen i 1785(Nykirkens klokkerbok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Fant noen gravlagte under Døde Bergen 1668-1815 uten navn, kan være en generasjon før Dorthea C. Johan Trofastes barn, 5 år, 4/5-1722, 6 år, 26/7-1725, 3 år, 6/9-1726. Johan Trofastes Kiereste, p.K.g. 4/10-1723. Alle Domkirken. Skal u.s. litt mere. Hilsen EvaHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du slo opp for meg. Johan Trofast var en bror av min ane Friederich Trofast, og disse var fra et sted 6 mil utenfor Bremen i Tyskland. Deres far var Hendrich Toravest. Fredrik var far til bl.a. Didrik født 1711, og farfar til Mats født. Jeg har bare navnet på Fredrichs bror Johan Trofast. Friderich var gift med Margaretha Didriksdatter Widing(foreldre var Didrik Widing og Dorthea Bertilsdatter Kooman med far fra Stralsund som fikk borgerskap i Bergen 1644).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Anne Lise. Er du interessert i oppl. om Johan Trofast, 0g Dorthea Tr. og hennes familie? I såfall kanskje lurt å lage et nytt innlegg. MVA EvaHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er jo selvfølgelig interessert i alle opplysninger som er mulig å få om disse, men der er kanskje mulig å fortsette i innlegg 9728 hvor det opprinnelige spørsmålet var aner til Dorthea Ovidia Larsdatter født i Rødøy 1830 på Helgeland, for hennes farmor var nettopp Dorthea Catharina Trofast. Dortha født i Rødøy 1830 er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er kanskje mulig å få gjenopprettet debattnr. 10531 igjen, hvor emnet har blitt diskutert tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Døving

Slekta KROHN - DVERHAGEN HELTMi slekt i Bergen er særleg knytta til Johan Jørgen Krohn som kom frå Altona til Bergen (borgarbrev 1726). Hans son, Jan (Johan) Jørgen, fekk dotra Anna Friderica (f. 1775) som gifta seg med mesterbaker Henrich Dverhagen Helt (f. 1777, son til mesterbager Jonas Helt og Magdalena Holme), dei fekk ifølge Digitalarkivet 5 born. Eitt av borna døde som spedbarn og Anna Friderica døde i 1804. Etter 1804 dette har eg ikkje funne spor etter familien. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.