Gå til innhold
Arkivverket

[#15486] Fredrikstad, innflyttet, 1880-1884 Kirkebokoppslag


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Er det noen som kan sjekke om en Andreas Johansson fra Sverige flyttet til Fredrikstad i den perioden 1880-1884.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Tore!Jeg kan forsøke å gjøre et oppslag i Østfold Historielags svenskeinnvandringsdatabase for deg (bygger på kirkebøkenes innflyttingslister), men i så fall må jeg vite litt mer. Navnet er veldig vanlig:VET du det er snakk om Fredrikstad, eller er Glemmen også aktuelt. Har du noen kjennskap til omtrentelig alder, yrke, fødested eller liknende. (Hvor er han i 1900?)Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ja, han skal komme fra Skee sogn i Strømstad området f. 30.11.1858. Det står i Hvaler bygde bok at han kom fra Sverige via Fredrikstad. Om det er fr.stad eller glemmen ved jeg ikke. Han bor på Hvaler i 1900. Han gifter seg på Hvaler i april 1884. Jeg har fulgt ham i Sverige fram til ca 1881. Så siste kjente bosted i Sverige er Näsinge.Han blir kalt JOhannesen på 1901 tellinga og oppført som stenhugger og bor på Strand under Edholmen Lenke mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk skal du ha!Med de opplysningene du nå ga kan jeg bekrefte at han er meldt innflyttet fra Fredrikstad til Hvaler i 1884. Han kalles her Andreas Johansen, var arbeider og ugift, og oppgis være født 30.nov.1858 og døpt i Skee. Oppholdssted var N. Sandøy. Han virker ikke være dobbeltregistrert i materialet, og kan såvidt jeg sees ikke gjenfinnes i Fredrikstad eller Glemmen. (Eller noe annet sted for den del). Mest trolig har han vel her ikke hatt noe behov for å vise frem presteattest, men fikk det på Hvaler i og med vielsen.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.En annen ting, siden det finnes en slik svenske liste, er det mulig å se om en Hans Jønsson/johansson f. 1779/1780 i Naverstad og Cajsa Jansdotter f. 1786 i Skredsvik flyttet til Østfold i perioden 1817-1824. Jeg er hverken sikker på om de kom til Norge eller eventuelt hvor. Jeg ønsker bare å få sjekket ut en teori jeg har.mvh Toreps får jeg en lillefinger så griper jeg hele hånden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Greit nok det, jeg er slektsforsker selv og vet hvordan det er :-)Dessverre var nok denne nøtten noget verre. Jeg er i hvert fall ikke i stand til å finne dem i materialet. Men flyttelistene er som sagt mangelfulle, og dette er veldig tidlig - De ble vel ikke innført før i 1812 og slettes ikke alle steder da heller...Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.