Gå til innhold
Arkivverket

[#15488] Juliane Fredriksdatter, f. rundt 1820, Einan i Tolga ?


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Jeg er på jakt etter informasjon om Juliane Fredriksdatter. Jeg har tidligere lagt ut etterlysning på tema 7122 og 10919, men siden denne damen flytter seg geografisk, prøver jeg igjen, med ny overskrift.Juliane Fredriksdatter får barn utenom ekteskap i 1844 i Tingvoll, Møre og Romsdal. I kirkeboken står det at barnet Knud født 20.3.1844, døpt i Tingvoll sogn 31.03 samme år var sønn av dreng Ole Knudsen Foslie fra Vaage præstegjeld og pige Juliana Fredriksdatter Einan fra Tolgens præstegjeld (første leiermål for begges vedkommende). Ole Knudsen kom fra Heidal i Gudbrandsdalen. Han flytter tilbake til Heidal, og finnes der i folketellingen fra 1865 sammen med sønnen Knut.Juliane Fredriksdatter finner jeg lite om. Jeg finner f.eks ikke noe sted i Tolga som heter Einan.I F1865 finner jeg en Julianna Fredriksdatter, 47 år, ugift og losjerende på Øvre Hjertmoen i Tolga sammen med datteren Johanna Olsdatter (9 år). Kan det være samme person ? Fødestedet til denne Julianna er forøvrig oppgitt til å være Bakke i Bergens Stift. Fødestedet til datteren Johanna er oppgitt til å være Kristiania.6.juni 1880 gifter en Julianna Fredriksdatter seg i Tolga med en Ole Knudsen. Samme person ? Og hva med Ole Knudsen; er han identisk med barnefaren fra 1844 ? Og hva med faren til datteren Johanne, som også var en Ole ? Er det snakk om en, to eller tre Ole ?Håper noen med tilgang til kirkebøker fra Tolga kan hjelpe meg videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre har jeg kirkebøker i Tolga kun til 1876, men da har jeg i alle fall dette:Konfirmert 02.06.1872: Johanne Marie Olsdatter, født i Christiania 8. august 1857 av foreldre Dagarbeider Ungkarl Ole Knudsen af Waage og Pige Juliane Fredriksdatter. Fikk forøvrig 'Næsten god Kundskab', men 'maadelig Flid og Opførsel' (Tolga Mini 6 1852-1876 7/16 f.194 no.20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant Johanne Marie født i Christiania Tugthus (fengselet og arbeidshuset for kvinner), født 8. august av mor Ugift Tugthusfange No.184 Juliane Fredriksdatter og efter hendes opgivende Ungkarl Ole Knudsen af Waage præstegj. i Gudbrandsdalen. Det står litt imellom linjene som jeg må bruke litt mer tid på. (Kristiania Tukthus-fengselet og arbeidshuset for kvinne Mini 3 1831-1865 1/5 no.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Juliane Fredriksdatters fangenr. er overtatt av en annen person i 1860, så senest da har hun vært løslatt.Det som stod mellom linjene til Ole Knudsen var at også han satt inne, på Agershuus Fæstnings Slaveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Kristiania Tukthus Sjel 2 1/3 finner jeg at Juliane Fredriksdatter var fra Enangen fra Hedals anneks til Vaage. Hun hadde fått en straff på 3 år.'Deltog med Lyst i undervisningen, ikke kold, men tilsyneladende modtagelig for sandheden' er anmerkningen presten på Tukthuset har gjort. Dessuten står om henne at hun 'læser godt, god Kristendomskundskab' ved skolens begynnelse 21.11.1856 og 'Gik fremad' ved skolens slutt 04.03.1857. Dette var altså undervisning som ble gitt av presten under soningen, naturlig nok i 'Kristendomskundskab'. Da hun avsluttet undervisningen var hun 38 år gammel.Hva hun er dømt for står med svak skrift, men jeg tror ganske sikkert det står 'fordølgelse af hittegods'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå blir det mange små innlegg, men allikevel for sikkerhets skyld en presisering vedr. adressen til Juliane under (5), Enangen, Hedal, Vaage var hjemsted, IKKE fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Geir, Takk for opplysningene ! Da er det iallefall slått fast at det var samme Ole som var far til Knud og Johanna, og det er svært sannsynlig at det er samme Ole som gifter seg med Juliane i 1880. Siden du ikke har funnet mer om Juliane i kirkebøkene, er hun vel ikke født i Tolga, men sikkert i Bergens stift, slik det er oppgitt i folketellingen fra 1865. Så da må jeg vel til Bergens-kanten for å finne Julianes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Aud Sandbu

Jeg har nettopp mottatt siste utgave av 'Gudbrand', medlemsbladet til Gbrd Sl.lag.Redaktøren har lagt ut flere spørsmål, bl.a. om familien Morken.Han refererer til Vingelsboka, under gården Hjertmoen, hvor det står: Ole Knutsen Morken f. 1821 i Vågå, død 01.06.1898 i Vingelen. Gift med Julie Anna Charlotte Fredriksdtr. Morken, Bakke ved Bergen f. ?, død 12.08.1898 i Vingelen. Ho skal sjøl ha sagt at ho var prestedatter og hadde vore 'den venaste gjenta i Gudbrandsdale'. Disse to stjal, fraus og sulta. Ola laga småting av jern og horn, og Julie Anna batt og spann av ragg og taggel. De hadde dattera Johanna Maria f. 08.08.1857. Vet ikke om du, Trond, er kommet lenger i letingen etter Julie Anna Charlotte som feilaktig er innført i kirkebøkene her i Vågå/Sel som Juliane, men nevner dette uansett.Her bekreftes at den Juliane Fredriksdtr. som du har funnet på øvre Hjertmoen i 1865, er den du lette etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud, Om det er feilføring i kirkebøkene i Vågå, er jeg ikke så sikker på. I alle papirer jeg har sett (dåpen til sønnen Knut i Vulvik, domspapirer, dokumenter fra fengselet (se innlegg over), dåpen og konfirmasjonen til datteren Johanne, giftemålet med Ole og folketellingene fra 1865 og 1875) er navnet hennes Juliane. Varianten Julie Anna har jeg ikke sett før i innlegget ditt. Kanskje hun pyntet litt på navnet på sine gamle dager ? Om jeg bare hadde greid å finne dåpsdokumenter hadde mye vært gjort. Jeg vet at faren het Fredrik Karlsen (oppgitt ved giftermålet med Ole), men både når hun ble født og hvor hun ble født er helt ukjent. Sporet Bakke i Bergen Amt hat jeg ikke funnet ut ne mer om. Om det virkelig var slik at hun var prestedatter, er det litt rart at hun ikke visste hvor og når hun var født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Myrstad

Aud, Jeg har iallefall ikke kommet lengre. Jeg har prøvd å følge sporene etter datteren Johanne for å se om jeg ble klokere - men det ble jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for svar, Trond!Det står ved dødsfallet til Juliane at hun ble født 'på Fantestien'. Ut ifra de andre opplysningene som også er kommet frem, så er det vel ingen tvil om at Juliane var av reisende folk?Kan det tenkes at hun var datter av Fredrik Carlsen f. 1796 som i Eilert Sundts folketellinger står oppført som gift med Cathrine Henriksdatter og hadde barna Carl, Fredrik og Magdalena?At Juliane ikke er nevnt her, trenger ikke å utelukke henne som datter av ovennevnte. Kanskje hun var med i et annet følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud, Ved giftemålet mellom Ole og Juliane står Fredrik Carlsen oppført som far til Juliane. Det er det enest stedet jeg har funnet navnet på faren. Teorien min er også at Fredrik Carlsen f. 1796 som er faren, men å bevise det er vanskelig. Jeg har også vært i kontakt med med personer som kjenner de reisende slektene mye bedre enn jeg, uten at de kunne hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så dumt da!Juliane kan jo ha blitt døpt - hvis hun i det hele tatt ble det - opptil flere år etter fødsel, eller like før evnt. konfirmasjon som også kan ha foregått i voksen alder. Så konklusjonen her blir vel da at det nesten er umulig å finne henne før noen 'går seg på' henne helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg hadde som nevnt i innlegg 11 håpet at jeg kunne finne etterkommere etter datteren Johanne som visste noe om slekta, men jeg kjørte meg fast ... Johanne flyttet nordover, og giftet seg i 1879 i Hemnes med Erik Johan Eriksen fra Sverige. Johanne og Erik flyttet til Lurøy i 1881. De fikk (iallefall) to barn, Olga Julie (1880-1912) og Johan Daniel (1883-?). Olga giftet seg i 1900 i Velfjord med Hilmar Pedersen Fjeldal (1883-?). De fikk (iallefall) fire barn (Henry Osvald (1902), Ragnhild Otelie (1903), Henry Osvald (1907), Lilly Julie (1910)), men jeg har ikke funnet videre etterkommere. Johan giftet seg i 1902 i Velfjord med Hilda Klaudia Pedersen (1886-?) (søsteren til Hilmar). De fikk (iallefall) 5 barn (Jenny Elise (1903), Henry Parelius (1906), Thorvald (1910), Valdemar Klaudius (1910), Eilif (1913)), men heller ikke her har jeg videre etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Trond; Det var flott at du ville legge ut det du har av opplysninger omkring Johanne.Selv har jeg for en bekjent påtatt meg (på eget initiativ) å forsøke og nøste bakover på hans aner i Heidal, og kom da til at Juliane var hans mormors morfars mor gjennom sønnen Knut og hans datter Maria f. 1873. Ettersom Johanne Marie var Knuts søster, er jo hennes livsløp svært interessant i denne sammenheng.Jeg har enda ikke nevnt for min bekjent at han har aner blant det reisende folket, men tviler meget sterkt på at han kjenner til det. Muligens kan det være gamle folk i slekta som vet noe, men også her tviler jeg på at noen kan fortelle om Juliane sitt opphav. Jeg skal i hvert fall forsøke å orientere meg litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud,Om du er interessert, har jeg kopi av domspapirene til Juliane i 1855.Videre vet jeg at Knut, kona og den førstefødte jenta (Kari ?) reiste nordover (til Bardu ?) rundt 1870. Fattige som de var, så Knut seg nødt til å stjele ei nepe på veien. Han ble tatt for dette, og familien ble sendt sørover igjen, først til Tolga der foreldrene til Knut bodde, men Tolga kommune nektet dem opphold, og sendte dem til Heidalen. Jeg har ikke greid å spore opp dokumentene om denne historien, men jeg vet at det finnes en kopi i privat eie i Vågå (som jeg ikke har fått innsyn i enda..).Og svigersønnen til Knut, sa en gang til barnebarnet sitt - faren min - at om han hørte noen som snakket stygt om Knut så skulle han ikke bry seg om det, for -De' fantest ikkje stygt i om; de' va naude' som dreiv n'. Denne setningen syns jeg sier mye om livet til Knut ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Og som en fortsettelse, Aud: (det er mulig du allerede har dette) I folketellingen for 1875 finner vi Knut på Tukthuset i Kristiania (jeg har ikke funnet ut hva han var dømt for), mens kona og barna Kari, Mathias og Maria finnes på Fetten (Fetstuen) i Heidal, hvor de fordetmeste lever på legd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Trond; selvfølgelig er jeg svært interessert i domspapirene til Juliane. Eller rettere sagt, jeg er sikker på at hennes t.t.oldebarn vil synes det er storartet å få innsikt i den delen av hennes liv også. Dersom du ikke har min nyeste epostadresse, så er den: aud.sandbu(a)online.noJeg ble ellers overrasket over opplysningene om at Knut og kona med datteren Kari reiste nordover, for deretter å dra sørover til Tolga, før de bosatte seg i Heidal igjen. Det visste jeg ikke!Det er imidlertid ingen tvil om at Knut og hans familie hadde det svært vanskelig, særlig i 1870-årene. Det ser vi av ft-1875. Så utsagnet til svigersønnen var nok ganske dekkende for familiens situasjon, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Trond!Hilmar Bernhard Pedersen født 1883 i Velfjorden giftet seg på nytt etter at Olga Julie døde. Hans kone nr. 2 kom fra Oppdal, og de fikk i alle fall to sønner født på Oppdal, muligens flere barn. På 1920- tallet kom familien til Snåsa. Om du ønsker mer info har jeg det.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Randi,Hilmars andre ekteskap blir litt på kanten av det jeg egentlig var på jakt etter, men likevel - jeg sier takk til all info jeg kan få !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Trond!Jeg har info om barn i både 1. og 2. ekteskap. Av hensyn til nålevende slekt legger jeg ikke ut opplysningene her. Kan jeg nå deg på en annen måte?Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Du kan sende mail til fornavn.etternavn(a)online.no. Ellers finner du både adresse og telefonnummer i telefonkatalogen for Malvik.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.