Gå til innhold
Arkivverket

[#15491] Nils Thompon, frå Sauda til USA; nolevande slekt i Norge?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Denne familien, Jermund Torgers., 61 år, kona Gunille Gundersd., og sonen Jermond Jermunds. 25 år, finn eg i folketellinga 1865 på Årtun i Sauda.LenkeHer skal også ha vore ein son som heitte Nils, fødd 1844, som emigrerte til USA. Ei av etterkomarane hans er no på reise i Norge i embets medfør, og vil gjerne vite om ho har nolevande norske slektningar, som nedstammar frå det same ekteparet.Er det nokon som disponerer ei bygdebok frå området og kan gje meg leietrådar? Eg finn ingen på den aktuelle garden i 1900 som kan sjå ut til å ha tilknyting sånn utan vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kjenner faktisk en Nils Årtun i Sauda. Hans kone Erna arbeider med min søster. Dersom du ser i telefonkatalogen, så finner du nok sikkert nummeret deres.Kanskje de vet noe.mvh Kjellaugkelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser på denne lenken som du har satt opp at disse menneskene ikke kommer fra Årtun i Sauda, men fra Sand. Det er på andre siden av Saudafjorden - ca 27 km fra Sauda og så ferge over fjorden. Jeg har ringt min søster og hun skulle likevel spørre Nils om han kjente til noen i familien som hadde immigrert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Aase.Dette finner jeg i Saudaboken: Gjermund Torgersen født 1805, gift 1834 m. Gunhild Gunnarsdtr. Saua, født 1809. Barn: Torger Gjermundsen født 1835, ikke mer. Gunnar Gjermundsen født 1837, Gjermund Gjermundsen gift 1867 m. Ingeborg Jakobsdtr. Herheim, de fikk 5 barn, 2 sønner og 1 datter døde samme året de ble født. datter Gurina født 1872, uten fler oppl. Datter Sissel født 1878, ingen fler oppl. Disse bodde på gården Herheim i Sauda. Nils Gjermundsen født 1844. Guro Gjermundsdtr. gift til Fløgstad m. Ånen Olssen men hun dør ant. tidlig og de 2 sønnene ser ut for å være av 2. ekte.Det var det som jeg kunne finne i der, Gjermund Torgersen er født på Årthun. foreldr. Torger Tolleivson født ca. 1784 og gift 1801 m. enke Guro Gjermundsdtr. Årtun, barna er 4 sønner som alle er Torgers barn, og alle bosatt på Årtun.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk for hjelpa! Dette vil vel seie at det er dårleg sjanse for nolevande norske slektningar etter Gjermund og Gunnhild. Av opplysningane eg har fått frå USA kan det sjå ut som der har vore ei dotter Ingeborg i 1853, men det er såpass uklårt framstilt at det kan vere feil. Ho burde vel i så fall budd heime i 1865, dersom ho eksisterte og levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.