Gå til innhold
Arkivverket

[#15495] 'Bertha Julia Strom, f.1855 in Strom, Norway' - kvar er Strom (Strøm)?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg skal prøve å finne denne dama i 1865 - men kvar er 'Strom'? Eg går ut frå at det skal vere Strøm, og finn eit sokn som heiter det i Hedmark 1801, men ikkje i 1865. Nokon som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge IGI Familysearch skal denne jenta være født 17 FEB 1856 i Elverum. Moren heter her Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det hadde vært litt lettere dersom vi visste mer om denne Bertha.Jeg fant også denne Bertha under 'Ancestral file' på Familysearch:-----Bertha Gurena Jullia StromBirth: 1855 Place: Nestrand,,NorwayDeath: 5 Feb 1917 Place:Father: Jacob Gudmundson StromMother: Bolletta Valentine KalsemMarriage(s): Spouse: Nels ThompsonSubmitter:CHARLES AND JOYCE WALEN 6803 GOLDEN SPIKE RD Fargo ND 58104-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg beklagar at eg har synda mot eit av dei grunnleggande boda her på forumet, nemleg 'legg alle korta på bordet i ein gong', men det er så fort gjort å gløyme seg. Denne innførsla frå Walen på familysearch ser ut til å gjelde rette jenta, fordi foreldra skulle heite Jakob og Bolette. Eg ser også av opplysningane eg har fått at det kan vere mogeleg at familien har emigrert før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Strøm trenger ikke å være et sted, men mest sansynlig et gårdsnavn.Her ser også mor og far ut til å ha utvandret. Faren som het Strøm kom fra Skjold og døde i Iowa. Moren var fra Nesstrand, døde i Minnesota og gravlagt i Iowa.I denne familien ser det ut til å ha vært 8 søsken og de yngste er født i Iowa. I 1880 bor familien i Prairie, Mahaska, Iowa uten denne Bertha. Men som sagt det er jo ikke sikkert dette er rett familie (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tilgitt :-))Iowa 1880:Jacob G. STROM Self M Male W 52 NOR Farmer NOR NORBollette STROM Wife M Female W 52 NOR Keeping House NOR NORSerine STROM Dau S Female W 19 IA At Home NOR NORCarie STROM Dau S Female W 17 IA Attending School NOR NORFalten STROM Son S Male W 15 IA At School NOR NORGoodman STROM Son S Male W 12 IA At School NOR NORAmey N. STROM Dau S Female W 10 IA At School NOR NORBenjamine STROM Son S Male W 4 IA NOR NOR-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva lurer du på egentlig, bakover eller forover? Jeg fant noen som kan passe i nyere tid, (altså etterkommere)...Goodman Strom found in:Goodman Strom found in:Census Microfilm Records: Iowa, 1910 Age: 42 Gender: M Race: W Birthplace: IA State: Iowa County: BOONE Locale: GARDEN TWP Series: T624 Roll: 392 Part: 3 Page: 264AHan er gift og har flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det eg hadde tenkt å prøve å leite etter, var nolevande etterkomarar her i Norge etter foreldra hennar, men eg ser av emigrasjonen at dei tok med seg 'rubbel og bit' av familien då dei reiste. Der er også mange andre Gudmundssøner (Jakob var ein Gudmundson) og døtre som reiser samtidig, så dette kan sjå ut som ei masseforflytning av ein heil familie. Dermed får den amerikanske oppdragsgjevaren dessverre ingen 'nære' norske slektningar å kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ok. Da legger jeg den vekk.... fint om dere forteller i første innlegg om dere leter etter familie i Norge eller USA, selvom det i denne etterlysningen var til å forstå, så jeg brukte ikke så masse tid :o))Lørdag, solen skinner, livet leker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du har jo ingen garanti da for at noen av barna kan ha flyttet tilbake til gamlelandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, der har du sjølvsagt eit poeng, men det trur eg at eg overlet til den amerikanske sida å finne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Bare for ordens skyld - jeg har slått opp i Tysvær Gard og Ætt bd. 4, under gården Straum, like ved Skjoldastraumen i Rogaland. Her finnes Jakob Gudmundson f. 1828 på Straum, gift 1854 med Boletta Faltinsdtr Kalsheim i Nedstrand, f. 1828. Disse hadde barna Berta Gurina, f. 1855, USA Faltin, f. 1858, USAJeg kjenner området så godt at jeg også kan bekrefte at mange fra denne gården bruker etternavnet ''Strøm''. Forøvrig ser jeg under Jakobs foreldre at alle deres øvrige barn (5 stk) utvandret til USA i 1858. Ettersom Jakob og Boletta ikke står oppført med flere barn enn Berta Gurina og hennes bror, så betyr altså det at det ikke finnes direkte etterslekt i Norge. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.