Gå til innhold
Arkivverket

[#15497] Sigurd Lappen, Sata, Ål, Gol, Buskerud, mid 1400.


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

I have been informed that my ancestor NN Sigurdsdatter, who married Narve Kopseng was a daughter of Sigurd Lappen who married into Sata farm in Ål in Gol parish (tema 9972/innlegg 19). As I have no easy access to the Bygebok for Ål, and the Internet version does not go this far back in time, I would appreciate ANY information on Sigurd (and his father Torstein Haugstad). Mvh Vidar.PS I read Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Vidar. Jeg har sett igjennom den gamle Aal bygdesoge, men den går desverre ikke så langt tilbake så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der. Men jeg så du lurte på i tema 9972 om Lappen var en gard i Gol? Det vet jeg desverre ikke noe om, men det finnes garder i Leveld/Vats i Ål som heter Lappegard, bonden der blir ofte kalt 'Lappen'. Kan det være et mulig spor i videre leting? Vats var en del av Hol i gammel tid. Leit at jeg ikke kunne hjelpe mer, men lykke til videre :-) MVH Aud sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Denne Sigurd Lappen har vært oppe i en eller annen tidligere tråd her, husker at jeg har lest noe om det. Noen som husker hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Aud. Thanks for help, I most likely need a local map of that area, as I am trying to flesh out a simple Ane-tavle to something that is more like ancestral history and the geography of the area where they lived is one of the current projects Thanks againHi Svein. I have not seen any other tema but my own (9972) that mentioned Lappen, but then again as I am definitely not reading every tema in Brukarforum I may easily have missed it. Let us hope there is somebody ‘out there' that can helpMvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei Vidar! Eg kjenner ikkje til namnet LAPPEN på gardar i Gol kommune, eg sitt akkurat no og ser på eit kommunekart. Det kan sjølvsagt vera at det finnes bruk med dette namnet, men dei står i alle fall ikkje på kartet. Men eg støttar tanken frå Aud Sissel Nilsestuen om Lappegard i Ål. Fortsett der, du. Men når du skal leite meir etter Haugstad, kan du kanskje ta ein 'sving' innom Gol. Her ligg det i alle fall gardar med dette namnet.Fortsatt god leiting!!!!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Sigrid, thanks for your help. It seems reasonable to me that Lappen's farm became known as Lappegarden. Lappen must have been a farm name as the farm name was commonly used as ‘surname' and that his brother was called Toger (Torkel?) Løsken. But where were these farms? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nettopp kjøpt de gamle bøkene 'Ål Bygdesoge', og det nærmeste en kommer til Løsken er Løken, Løkensgard og Logsengard. Finner ikke Toger eller Torkel der, men informasjonen starter ikke før slutten av 1500-tallet/begynnelsen av 1600-tallet på disse gårdene. Jeg har også sett etter det du spurte etter tidligere, men kom frem til det samme som de andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Anne-Lise:Har du prøvd med Luksengard? Veit at det er eit namn frå Ål (Leveld eller Vats?). Lykke til!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for tipset. Siden det manglet noen sider i bind 3 så har jeg levert denne tilbake til de som solgte, men de skulle sende ny. Så jeg skal se etter når jeg får den boka. Selv om jeg har aner i Hallingdal så har jeg aldri vært der, og bor lagnt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Anne Lise and Sigrid. Thanks for continual effort. I have been through O.Rygh: Norske Gaardnavne without success, although there were a couple of farms called Lappen, one in Søndre Bergenhus Amt (Hordaland?) and one in Kristians amt (where-ever that is). I do not know if these are close enough to Ål/Gol to be of interest.Have also tried to find Gol or Ål sogn in the 1660 manntallet. Under which amt/prosti/sogn would this be listed?Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Håvard Viko

I boka om Gol VI, s. 344-360 finn ein gjennomgang av Syver Lappen og ætta hans, basert på gjennomgang av alle kjende primærkjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Håvard. Thanks for the information. From the ‘surname' Lappen I presume that Syver was somehow related to Sigurd, but is it possible to check to see if Sigurd Lappen, or Torstein Haugstad (Sigurd's father) or Toger (Torkel?) Løsken (Sigurd's brother) is mentioned in bygedoka for Gol? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Could sombody please inform me of the full title and author's name of 'Boka om Gol VI' (Inlegg 11). Mvh VIdar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

'Syver' is a Danish form of Sigurd. The name is also often written 'Sjur' or 'Sjurd'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Norsk stedsfortegnelse:Lappen (Valdreslappen)=gård(er) Søndre Land (Oppland), postadr Hov (i 1972).Lappen=småbruk i Lier, postadr Sylling.27 grader i Larvik - går nå mot 28!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Sven. Thanks for information. I was aware that Sjur(d) and Syver was one and the same name, but that Sjurd and Sigurd was news to me. Thanks.Hi Arnstein. That was helpful. I had trouble with Lappen farm. The thermometer crept just above 28 here yesterday, so not too much incentive to sit at the computer.Hi all As I have no access to Gol bygdebok nor fjernlån, I would greatly appreciate full name of the book and of the author.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Mange har undra seg over namnet Lappegard. O. Rygh har to framlegg: at garden kan ha vore ei samling av fleire jordlappar. Eller at namnet kjem av 'loppr' dvs. frosk. Vidare må me peike på at nordre Tistilsgard i Vats også er kalla Lappegard. Truleg kjem me nærare forklaringa ved å sjå på garden Sata. Sist på 1400-talet levde 'Syver Lappen' dvs. Syver Torsteinson Haukstad frå Gol (sjå Sata gnr. 32/1 og Gol VI s 345) som var gift til Sata. Syver Lappen var født kring 1450. Han var truleg far til Torstein Sata. Dvs. 'Thosthen j Sottum' som var nemnt i 1528-manntalet. Me veit ikkje om 'Syver Lappen' har budd på Lappegard eller berre vore eigar. Dei gamle dokumenta på Sata gjekk med i ein brann for 'rum tiid siden' heitte det i 1635. Men i dei eldste jordebøkene står Lappegard plassert i tilknytning til Sata. Truleg som underbruk. Vidare er det ei viss tilknytting mellom Lappegard og Tistilsgard/Lappegard i Vats mellom Nedremyr-arvingane i 1615. Systrene til Syver Magnusson, Anne Larsgard og Gjertrud arva 6 laupsbol i Tistilsgard på skiftet etter Magnus Sigurdson Nedremyr-Torkjellsgard Noss i 1615. Truleg vil eg finne meir om Syver Lappen under arbeidet med Lappegard/Tistilsgard utpå vinteren ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Thor. Many thanks for your contribution. I would be very interested in a copy of the information you may find on Sigurd Lappen over the coming winter. I hope you will publish it.I take it that Magnus Sigurdson Nedremyr-Torkjellsgard Noss who died in (or just before) 1615 was a direct descendant of Sigurd Lappen who died 100 years or so earlier?Can I again request that somebody gives me full names of the Gol bygdebok and its author.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Hello Vidar. I doubt Magnus Sigurdson Nedremyr-Torkjellsgard Noss is a direct descendant of Sigurd Lappen.Gol bygdebook: 'Gards- og ættesoge' volum III - VIIa Autor: Terje Østro, 3550 Gol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.