Gå til innhold
Arkivverket

[#15503] Biørnør - Sør Trøndelag


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Leter etter aner - dette vet jeg: Ane Jonsdatter f.ca 1835 , Bjørnør ( Dro til Namdalseid d. der i 1922..) Foreldre: John Stene og Karen Jensdatter - kan noen hjelpe meg her??? Søker da hvilken info som helst om disse og aner..MVH Gurli :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finner noe via FS:Karen Sophia Jensdatter Stein gift 18.4.1830 i Osen, Bjørnør, med Jon Larsen Stein, død 14.7.1862. Foreldre til Karen: Jens Einersen og Anna Andersdtr. Foreldre til Jon: Lars Jonsen og Ane Jacobsdtr....men der står også at ei Karen Sophie Jensdtr Osen, f 4.4.1811 i Bjørnør giftet seg 18.4.1830 m John Larsen N. Meland. Foreldre til denne Karen: Jens Nilsen Osen og Ane Andersdtr Hepsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dåpsdata for denne Karen står også, og da står at hun var født 4.4. og døpt 15.4.1811 i Osen, og nå står også at foreldre var Jens Einersen og Anna Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er noe som ikke stemmer her. Jeg finner ingen Ane født i Bjørnør ca 1835 boende på Namdalseid 1900. I følge Bjørnørfolket II hadde John Larsen og Karen Jensdatter Stein bare ei datter som het Anne (Katrine), f 1843, gm Martin Jakobsen Osen. I lista over barna til John og Karen på Stein, er det liten plass til noen Ane f ca 1835.Karen Jensdatter Stein var datter til Jens Nilsen og Ane Andersdatter Osen.Det var en Jens Einarsen som bodde på Nordmelan i Osen 1823 - 1832. Kona hans var søster til John Larsen Stein. Jens flytta til Sør-Setter på Namdalseid i 1832. Han hadde ei datter Ingeborg Anna f 1831 som ble gift på Holstad. Dette er det nærmeste jeg foreløpig kommer. Jeg velger å stole på Bjørnørfolket i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!En annen mulighet som må skjekkes.... Jeg har fått opplyst at Ane sine foreldre muligens var John Taraldsen Åsegg (1796-1864)og Karen Madsdatter Åsegg (1805-1875) - Jeg hadde også far til Ane: John Kristoffersen Stene f.1794 men foreldre Kristoffer Halvorson Åsegg og Berit Nilsdatter Stein.....Hva som er det rette mon tro - Det som er sikkert er at Ane var fra Biørnør f.1835 ca.. og var gift med Jørgen Volden (Finnvollen) hun døde i 1922 i Namdalseid.MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

En ting til... mor til Jørgen Finnvollen var Oline/Olianna Jørgensdatter Stein fra Biørnør - sikkert slik Jørgen og Ane traff hverandre... Oline/Olianna sine foreldre var: Jørgen Paulsen Mo f.1780 og Jonetta Jensdatter Stein f.1783MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I 1900 bodde Anne Johnsd. og Jørgen Olsen på Torgerhaug i Flatanger, hos svigersønnen Lars Johannessen, g.m deres datter Eline. Her er fødselsåret til Anne Johnsd. oppgitt til 1843, og for Jørgen 1846. En må ta opplysningene i bygdeboka med en klype salt. Den er et godt hjelpemiddel, men må ofte justeres noe. Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Må korrigere meg selv: Jørgen og Anne bodde ikke i Flatanger i 1900, men på Torgerhaug i Foldereid, som ligger helt nord i Nord-Trøndelag. Deres datter Eline, som de bodde hos, er oppgitt til å være født i Bjørnør i 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Anne Johnsdatter som ble gift med Jørgen Olsen Finnvollen var i følge Bjørnørfolket født 1841. Foreldra hennes var ganske riktig John Taraldsen og Karen Madsdatter. Anne vokste opp på plassen Austvasslia som ligger i almenningen, 6-7 km fra nærmeste bebyggelse. Herfra er det ikke langt over til Finnvollen på Namdalseid. Anne og Jørgen bodde ei tid på Åsegg før de flytta østover.Det er riktig at Oliana Jørgensdatter var datter til Jørgen Paulsen og Jonetta Jensdatter på Stein.Dersom du ønsker flere opplysninger om slektninger fra Bjørnør, kan jeg gjerne skaffe det, men kanskje vil det være lurt å kjøpe eller låne Bjørnørfolket I og II. Så vidt jeg kjenner til det, er det få feil i disse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt funnet i Familysearch: Gift 6/7 1873 Bjørnør Jørgen Bentinus Olsen og Ane Johnsdatter.Født 2/12 1843-25/2 1844 Bjørnør Anne Cathrine Johnsdt., foreldre Jon Larsen Stein f. 27/1 1801 Bjørnør-14/7 1862,hans foreldre Lars Jonsen (Meland) og Ane Jacobsdt. (Osen), gift 18/4 1830 Osen med Karen Sophia Jensdt. f. 4/4-15/4 1811 Osen Bjørnør, foreldre Jens Einersen og Anna Andersdt. Kan dette være de rette foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at det i mellomtiden viste seg å vøre feil.Sjekket da Anne Johnsdt. f. 26/9 841-1/1 1842 Bjørnør, foreldre Jon Tharaldsen dpt . 7/8 1796 Overaseg, Bjørnør, foreldre Tarald Halvorsen og Doreth Johnsdt. og Karen Madsdt. f. 1802 Bjørnør-23/4 1875, far Mads?? eller Karen Madsdt. dpt. 21/4 1805 Bjørnør, foreldre Mads Hansen og Siri Hansdt. Jeg fant ikke noe ekteskap mellom Jon og Karen. Kanskje er dette de riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei alle sammen!Tusen takk for noen oppklaringer - som jeg klokelig tok på forumet før jeg bestillte bøker... Har brendt meg i og handle bøker som jeg ikke trengte i det siste:o(Takk igjen - og trnger dere hjelp vil jeg gjerne hjelpe om jeg kan ;o)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det Berit skriver i det siste innlegget er stort sett rett. I følge Bjørnørfolket ble Karen Madsdatter, f 1805, og enkemann John Taraldsen gift 1828. Mads Hansen Åsegg var for øvrig en framstående person i bygda, blant anna eier av Osen kirke 1833-1844. (Han døde 1842). Kona til Mads het Siri Iversdatter, datter til Iver Størkersen Grøtmo på Namdalseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Halvor!Dette ble masse fin info :o) Jeg har i dag bestillt Bjørnørfolket 1 og 2 - de er ihvertfall noe jeg trenger - og takk igjen!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.