Gå til innhold
Arkivverket

[#15504] Maren Pedersdtr (Hogset?) g 1750 m Borger Larsen Warlof, Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Da Borger Larsen og Maren Pedersdtr gifter seg i 1750, er hun oppgitt å være fra Hogset, og han fra (Waalie, mulig han er født på Busland, som sønn av Lars Syversen og Kjersti Borgersdtr??). Er det noen som vet tid hun er født ?, jeg kan ikke finne henne som døpt her blant k.b. fra Eiker. Men har mine mistanker om at hun er datter av Peder Gulbrandsen på Hogset och Marthe Olsdtr??. Noen som kan bekrefte det ???, noen som kjenner til foreldrene til Peder og Marthe oxo ??Maren Pedersdtr dør.ca 1763.Har funnet følgende barn 1.Anne. 1752 g.m Ole Lyngaas. hun død. i 30 årene 2.Peder g.m Kirsten Olsdtr Qverne 3.Marthe 4.Lars, sanns. på Kolbrek i 1801 5.Borger 1762 6.Johannes 1763? 7.Ole??. holdt til på Volle i 1794. er det et annet navn på Warlof ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Magne. Maren Pedersdatter er datter av Peder Gulbrandsen og Marthe Olsdatter. Hun gravlegges 17 juni 1764 og det skiftes på Søndre Varlo 19 oktober samme år. Borger er sønn av det paret du nevner fra/på Busland. Han gravlegges første søndag etter påske i 1793 og ble døpt 16 jan 1724Kommer med flere kommentarer seinere idag - her eller på mail - men deler av slekta konfirmeres om noen få timer, så det er en smule hektisk nå.Borger og Maren er mine aner...... dine også? Borger gifta seg forøvrig oppatt etter at Maren døde.....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen. Borger Larsen kjøpte Søndre Varlo og 'tok' navnet Warlof. Da han skiftet etter Maren i 1764 viste boet 2323 riksdaler medregnet Søndre Varlo for 1800 riksdaler.Borger og Maren hadde seks barn som voks opp og når hans andre kone bragte med seg fem barn fra sitt første ekteskap, pluss en stesønn fra sin første manns første ekteskap - ble det nok forholdsvis trangt om plassen på Søndre Varlo.Forøvrig kan det sies at 'Loe-Hoen' boken sier at Borger Larsen døde ugift......... - dette er som du vel da skjønner en påstand med visse modifikasjoner - som det vel heter på riktig fint språk.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Nå gjør jeg noe en skal være forsiktig med, å ta ting etter hukommelsen. Peder Gulbrandsen tror jeg var fra Stubberud, Maren Olsdatter tror jeg var fra Røren. Begge gårdene på Øvre EikerJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei og takk for informasjonen begge toDa Peder gifter seg med Marthe så, er han nevnt på Hogset/Stuerud, er Stuerud det samme som Stubberud ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det skulle ikke by på det store problemet Magne.Prøv denne: tallmoen@start.no - den andre varianten er at hvis du smører deg med litt tålmodighet, så kjem kjem det ein mail fra Vestfossen til Gulskogen om ikkje så altfor bråttom.Marthe Olsdatter gift med Peder Gulbrandsen var datter av Ole Thoresen og Anna Gulbrandsdatter.Peder Gulbrandsen var sønn av Gulbrand Hansen og Johanne Arnesdatter.Og Jan Engedahls hukommelse holder mål den....Stuerud og Stubberud er nok en og samme plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hvis det er noen som ønsker å grave dypere, så er Ole Toresen fra Korsgården på Nedre Eiker.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.