Gå til innhold
Arkivverket

[#15505] Norwegian immigrants to the US 1825-1850 - mulig å digitalisere?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har bestillt meg heftene som omtales på http://digitalarkivet.no/arkivverket/naeseth.htm Kjenner noen til om det har vært på tale å digitalisere materialet?-----'NORWEGIAN IMMIGRANTS TO THE UNITED STATES, 1825-1850, VOLUME 2, 1844-1846By Gerhard B. Naeseth,published 1997. Includes detailed information on over 4600 Norwegian immigrants coming in the years 1844-1846. Arranged by ship passenger list, includes information on the immigrant¹s birth, parents, settlement in the United States, spouse, and children. Fully indexed both by first name and by last residence in Norway'.-----NORWEGIAN IMMIGRANTS TO THE UNITED STATES, 1825-1850, VOLUME 3, 1847-1848By Gerhard B. Naeseth.Published 2000. Volume 3 includes detailed information on nearly 4000 Norwegian immigrants coming in the years 1847-1848.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tror ikke det blir gjort Nina. Tidligere direktør for Vesteheim i Madison arbeider med neste bind av de bøkene. Men, det er på tale å digitalisere innvandring til USA via Norsk Utvandrermuseum . Vi her oppe, Hedmark Slektshitorielag, har sagt oss villige til å skrive av de listen men foreløpig står det litt på penger, planene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Håper pengene 'dukker' opp :-))Kjenner du til volum 1 og om den er mulig å få tak i? Antar at den da skal dekke perioden fom. 1825 tom. 1843...?Du snakker om å skrive av listene, og jeg antar at du da mener heftene. Vil det ikke la seg gjøre å scanne dem inn og deretter redigere? Det må være både tidsbesparende såvell som økonomisk lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg kjenner til Vol I fra 1825- Skrive av listene , ikke heftene. Hvilke hefter? Jeg mener de immigrantlisten som ble skrevet når folk kom iland i USA, ikke bare New York men også andre havner. Man kan ikke scanne og redigere dem fordi det er mer eller mindre leselig håndskrift. Man får samme rpblemene som ved scanning av norske kirkebøker, de sidene med meget lys skrift blir ikke leselige uten spesiell behandling. De listene har forøvrig mange flere opplysninger pr. person enn de stakkars protokollene fra Oslo slik at de er meget interessante for oss som søker etter emmigranter. Det samme er kirkebøker i USA som ofte gir opplysninger hvor folk er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hefter=volum 1,2 og 3.Å scanne lister er selvsagt noe helt annet. Jeg tenkte nærmest på volum 1, 2 og 3 jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ikke snakk om hefter, vol.1-2og 3. Dette er bøker. Vol 2,1844-1846 har 488 sider. Du kan jo kjøpe bøkene og scanne dem men kun til privat bruk. Vesterheim har jo retten til disse bøkene så en scanning med etterfølgende redigering er det samme som ulovlig kopiering. Enda værre blir det hvis en tenker på å legge filen på digitalarkivet.Glem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har sendt bestillinga i dag. Siden jeg bestillte fra ser oppdatert ut, men de selger ikke volum 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Nin1er dette 'oppdatert':'A few copies of volume II are still (November 2000) available---'kopiert fra siden, nederst...Hans, jeg tror IKKE Nina mener å scanne/kopiere for å legge ut på egenhånd, det var vel heller spørsmål om 'legal' utleggelse.... akkurat som det er snakk om å digitalisere kirkebøker. engang i framtiden.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Volume 1 is being revised and will be available for sale at a future date. Volumes 2 & 3 are still available for sale. I was at Vesterheim in Madison on Friday and saw copies of 2 and 3 sitting there on the shelf waiting to be sold. . . And I think that the volume 4 is to be published in the near future.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Beklager Nina, det var bare en tanke siden du nevnte scanning og redigering. Jeg skjønner ikke at du kaller diss bøkene 'hefter' Nina.Jeg har alle tre. Vesterheim har Vol.2 og 3 for salg og Blaine Hedberg jobber med Vol.4 hvis han ikke allerede er ferdig med den, har ikke sjekket det. Det snakkes også om å trykke opp Vol. 1 igjen. Laila. Å scanne disse bøkene og redigere til søkbare filer er ikke det samme som å skrive av kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan du ikke gi et lite hint dersom du får greie på at volum 1 kommer i nytt opplag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er svaret jeg fikk fra Uniten vedrørende bøkene:-----The cost of the books are $55.00 each plus overseas shipping per book - $15.00 surface or $30.00 air mail. You can pay either by credit card or a check in USA dollars. Volume I is out of print. Volume 4 which covers 1849 will be available by the end of the year and Volume 5 will be available sometimes in the future.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk, Nina! Da ringer jeg , og får det levvert på hytta! Sparer jo noen daler på det..... jeg som trudde dette var museums-gjenstander a!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nopp! Men husk at de er på ca. 400 sider hver .... trur eg. Mao noe å fylle opp bagasjen med på hjemturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er da det minste problemet..... hehe. Jeg har stort sett alltid ca 20 kilo for mye, og det er bare bøker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.